دنیای اقتصاد- بارش برف پاییزی باعث تعطیلی مدارس دماوند، بومهن، پردیس، شهر قدس و جاجرود در روز گذشته شد. برف در این مناطق که عمدتا شمال شرق و غرب استان تهران را در بر می‌گرفت، موجب دشواری تردد دانش‌آموزان شد که به همین علت مسوولان آموزش و پرورش این شهرستان‌ها تصمیم گرفتند دیروز را برای آنها تعطیل کنند. از امروز صبح نیز شهروندان بسته به منطقه محل سکونتشان با یخ زدگی معابر مواجه خواهند بود. در این شرایط بارش شدید برف و باران همچنان برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، تهران و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود. به گفته مسوولان آموزش و پرورش و بنابر شرایط جوی، امروز نیز احتمال تعطیلی مدارس نوبت صبح در برخی شهرهای تهران وجود دارد که این امر منوط به تصمیم و اعلام رسمی آموزش و پرورش است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از اواخر وقت امروز بارش‌ها در تهران قطع می‌شود اما سرمای هوا، یخ زدگی معابر را رقم خواهد زد. بنابراین پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری و احتیاط در تردد برای حفظ سلامتی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. در این زمینه توصیه شده است، به جای پوشیدن یک دست لباس سنگین چند دست لباس مناسب، راحت، سبک ولی گرم بپوشید و کلاه نیز فراموش نشود در ضمن برای محافظت از ریه‌ها، دهان و بینی خود را با شال گردن بپوشانید. اگر هم هوس برف روبی از پشت بام خانه به سرتان زد پیش از دست گرفتن پارو، اندکی نرمش کنید تا دچار مشکل نشوید. در این حال تهرانی‌ها فرصت کمی برای استفاده از آب و هوای لطیف بارانی و برفی پایتخت دارند چرا که به احتمال فراوان همان ذراتی که دو هفته پیش هوای تهران را آلوده کردند از میانه هفته مجددا میهمان این استان خواهند شد.

آبگرفتگی نداشتیم

اگرچه پایتخت جمعه شب برفی بود، اما روز شنبه بیشتر با باران همراه شد و در حالی که مرکز کنترل ترافیک در آماده ‌باش کامل به سر می‌برد، اما ترافیک در اکثر معابر پایتخت سنگین گزارش شد. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران در این باره گفت: در پی بارش برف و باران از جمعه شب، نیروهای خدمات شهری در مرکز کنترل ترافیک حضور یافتند تا در صورت مشاهده هرگونه آبگرفتگی یا مشاهده نشستن برف در سطح معابر، اقدامات لازم را انجام دهند که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیریت شهری و پلیس راهور امروز صبح آب گرفتگی خاصی در معابر نداشتیم. به گزارش ایسنا، همایون فتاحی با بیان این مطلب اظهار کرد: به دلیل بارش باران و کندی حرکت خودروها شاهد افزایش ترافیک در اکثر معابر پایتخت بودیم چنانچه ترافیک سنگین در بزرگراه‌های تهران کرج، آزادگان، ستاری، شهید لشگری، همت، آبشناسان، یادگار امام، صدر و... مشاهده می‌شد. فتاحی با بیان اینکه هواشناسی پیش‌بینی بارش برف را طی امروز و روزهای آتی کرده است، گفت: از شهروندان می‌خواهیم حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری در شهر خودداری کرده و در صورتی که قصد سفر با خودروی شخصی را دارند از سلامت کامل خودرویشان اطمینان حاصل کنند چرا که خرابی خودروها خود تشدیدکننده ترافیک خواهد بود.

آلودگی هوا از سه‌شنبه

همچنین مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از قطع بارش‌ها از روز یکشنبه خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه تا پایان هفته آلودگی هوا در شهرهای صنعتی خصوصا تهران مجددا افزایش می‌یابد.

عبدالرضا امیدوار شهری با اشاره به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، از بعدازظهر یکشنبه تا پایان روز دوشنبه به سبب باراش باران با رعد و برق و وزش باد در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق فارس آب گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن سیلاب پیش‌بینی می‌شود. وی با اشاره به اینکه از روز یکشنبه از نیمه غربی بارش‌ها متوقف می‌شود، افزود: طی روز دوشنبه تنها در شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.