پژویان: برای کنترل نرخ ارز واردات محدود شود

رییس شورای رقابت با بیان این که در شرایط فعلی با اتخاذ سیاست‌های صحیح می‌توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم، گفت: بخش مهمی از وضعیت ایجاد شده در بازار ارز به حضور و نقش دلالان بر می‌گردد.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز، اظهار کرد: در شرایط فعلی با اتخاذ سیاست‌های صحیح می‌توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم همچنین باید واردات را در حد ممکن محدود کرده و تقاضا برای دلار را کاهش دهیم. وی در تشریح دلایلی که باعث بروز این وضعیت در بازار ارز طی ماه‌های اخیر شد، ‌گفت: بخش مهمی از این وضعیت به حضور و نقش دلالان بر می‌گردد به عنوان مثال روزی که اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که قرار است از ۵ ماه آینده اعمال تحریم کند، بلافاصله و قبل از اعمال تحریم‌ها قیمت‌ها بالا می‌رود که این نشان دهنده نقش دلالان است.

این اقتصاددان در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه بسیاری از افراد عادی برای حفظ ارزش پول خود وارد این بازار شدند، آیا دولت می‌تواند برای حفظ ارزش پول ملی کاری کند؟ تصریح کرد: دولت باید اقداماتی را انجام می‌داد، اما اساسا مشکل ما همیشه این بوده است که عد‌ه‌ای در این بازارها حرفه‌ای هستند و زمانی که شرایط ملتهب می‌شود تقاضایی را ایجاد می‌کنند که مردم عادی وارد می‌شوند ، اما مردم عادی در این بازارها متضرر خواهند شد،در مورد حباب بازار سرمایه آمریکا که هم حدود ۱۵ سال گذشته رخ داد مردم عادی ضرر کردند.