دنیای اقتصاد- در شرایطی که دولت آمریکا پس از ریاست‌جمهوری باراک اوباما لحن خود را به شکلی محسوس نسبت به ایران تغییر داده، 23 تن از سناتورهای آمریکایی طرحی را تدوین کرده‌اند که در صورت تصویب در مجلسین نمایندگان و سنا، صادرات بنزین به ایران را با مانع تحریم مواجه خواهد کرد. ترکیب تهیه‌کنندگان این طرح به صورتی است که در بین آنها از سناتورهای هر طیف دموکرات، جمهوری‌خواه و مستقل دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که وزارت خارجه آمریکا نیز حامی چنین طرحی است.

همزمان با درخواست اتحادیه اروپا از تهران برای مذاکره با واشنگتن صورت گرفت
طرح بنزینی آمریکا علیه ایران
دنیای‌اقتصاد- طرح تحریم بنزینی ایران دیروز به طور رسمی از سوی ۲۳ سناتور آمریکا ارائه شد. این در حالی است که اعضای اتحادیه اروپا از ایران خواسته‌اند از تغییر ایجاد شده در سیاست آمریکا برای رسیدن به توافق و پایان دادن به مساله هسته‌ای بهره برد. در همین چارچوب و در پی تبادل بیانیه میان تهران و گروه ۱+۵، خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده تام‌الاختیار گروه یاد شده، ابراز امیدواری کرده است که نشست کارشناسی با ایران به زودی برگزار شود.
همزمان مقام‌های دولت واشنگتن از مقام‌های تهران خواستند تا در حل مسائل منطقه‌ای از جمله مساله افغانستان نقش مثبتی ایفا کنند.
براساس این گزارش، تعدادی از سناتورهای آمریکایی پیش‌نویس طرحی را تهیه کرده‌اند تا مانع از صادرات بنزین به ایران شوند.
خبرگزاری ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی گزارش داده است: بر اساس این طرح که «قانون پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در قبال ایران» نامگذاری شده است، نهادهایی که در عرضه، واسطه‌گری، بیمه یا تحویل بنزین به ایران نقش دارند یا به ساختن پالایشگاه‌های تولید بنزین در ایران کمک می‌کنند، مجازات خواهند شد.
این طرح توسط جو لیبرمن، سناتور مستقل و دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه تهیه شده است.
سناتور لیبرمن در بیانیه‌ای که دوشنبه به‌همراه سایر مولفین طرح تحریم صادرات بنزین به ایران، صادر کرد، مدعی شد: محدود کردن دسترسی ایران به منابع انرژی می‌تواند به فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا برای امتیاز گرفتن از تهران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای کمک کند.
مارک کرک، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که از برنامه‌ریزان اصلی این طرح است، نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در جلوگیری و متوقف کردن ظهور ایران هسته‌ای جدی هستیم، چرا که فرصتی که برای دیلپماسی موثر داریم، به‌تدریج به پایان می‌رسد.
برد شرمن، نماینده دموکرات این مجلس نیز که از دیگر نویسندگان طرح است، مدعی شد: نیاز ایران به واردکردن بخش مهمی از بنزین خود، از جمله بهترین اهرم‌هایی است که در اختیار داریم. به گفته این قانون‌گذاران، ایران به‌رغم ذخیره عظیم نفتی، برای رفع 40درصد نیازهای داخلی خود، بنزین وارد می‌کند که بخش اعظم آن را پنج شرکت اروپایی و یک شرکت هندی تامین می‌کنند. به گفته این نمایندگان شرکت‌های سوئیسی «ویتول» و «گلنکور»، شرکت سوئیسی-هلندی «ترافیگور»، شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت انگلیسی «بی پی» و همچنین شرکت هندی «ریلاینس» در تامین بنزین ایران نقش دارند و به‌علاوه شرکت بیمه «لویدز» لندن نیز اکثر تانکرهای حامل گاز به ایران را بیمه می‌کند. بیانیه مارک کرک و برد شرمن این نکته را پررنگ می‌کند که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2008 میلادی چشم‌انداز تلاش برای مهار واردات بنزین ایران را مطرح کرده بود.
این طرح جدید خواستار تعمیم معیارهای «قانون تحریم‌های ایران» - تصویب شده در سال ۱۹۹۶ میلادی - است که براساس آن یک شرکت در صورت سرمایه‌گذاری ۲۰میلیون دلاری یا بیشتر در صنایع نفت و گاز ایران با تحریم آمریکا روبه‌رو می‌شود.
گروهی از نمایندگان ارشد دموکرات کنگره ماه گذشته طی نامه سرگشاده‌ای به باراک اوباما خواستار شتاب دولت وی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران شدند.
این نمایندگان اعلام کرده بودند که برنامه هسته‌ای ایران باید برای دولت آمریکا اولویت داشته باشد و تصریح کرده بودند که دولت اوباما نباید برای تماس با ایران تا انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن این کشور صبر کند. این گروه از نمایندگان نیز به اوباما پیشنهاد کردند تلاش برای جلوگیری از فروش محصولات نفتی تصفیه شده مانند بنزین و گازوئیل به ایران را بررسی کند.
این درحالی است که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه که در لوکزامبورگ برگزار شد، با بیان اینکه ایران مساله مهمی است، ابراز امیدواری کرد که نشست مقدماتی با تهران در سطح کارشناسی سازماندهی شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا افزود: باید (در پی این تماس) نشست در سطح وزیران شش شریک مذاکراتی حاضر در گفت‌وگوها با ایران برگزار شود.
این گزارش حاکی است: اگر نشست در سطح وزیران تایید شود، اولین نشست در این سطح خواهد بود که واشنگتن پس از روی کار آمدن باراک اوباما، رییس‌جمهور جدید آمریکا در آن شرکت می‌کند. افزون بر این، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی نیز در بیانیه پایانی نشست لوکزامبورگ از ایران خواستند از تغییر ایجاد شده در سیاست آمریکا برای رسیدن به توافق و پایان دادن به مساله هسته‌ای بهره برد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد از این فرصت برای تعامل جدی با جامعه بین‌المللی با روح احترام دوجانبه در راستای یافتن راه حل مساله هسته‌ای از طریق مذاکره استفاده کند.
اتحادیه‌ اروپا همچنین بر حمایت از استراتژی دو سویه «چماق و هویج» نیز تاکید کرده است. کشورهای عضو گروه 1 + 5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) به تازگی از ایران دعوت کردند که در مذاکرات مستقیم درباره برنامه هسته‌ای‌اش شرکت کند و آمریکا نیز اعلام کرده است که نه به عنوان یک ناظر بلکه به عنوان یک شرکت‌کننده‌ کامل در چنین مذاکراتی شرکت خواهد کرد. اتحادیه‌ اروپا در حمایت از این موضع آمریکا در بیانیه‌ خود، آورده است: اتحادیه‌ اروپا به گرمی از مسیر جدید سیاست آمریکا در قبال ایران که یک پنجره‌ جدید برای مذاکرات درباره‌ همه‌ جنبه‌های برنامه‌ هسته‌ای ایران و تعامل بیشتر با تهران را می‌گشاید، حمایت می‌کند. اتحادیه‌ اروپا از تصمیم آمریکا برای شرکت کامل در مذاکرات با حضور چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس و پیوستن به هر گونه نشستی که در آینده ممکن است با حضور نمایندگان ایران تشکیل شود، استقبال می‌کند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اتحادیه‌ اروپا از تلاش‌های خاویر سولانا، به نمایندگی از این اتحادیه به منظور تسهیل از سرگیری روند مذاکرات و ارائه‌ بسته پیشنهادی برای همکاری با ایران استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواسته است از این فرصت برای گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی بر مبنای احترام متقابل استفاده کند تا از طریق مذاکرات راه‌حلی پیدا کنند که به منافع ایران از جمله توسعه‌ یک برنامه‌ تولید صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای و نیز نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بپردازد. تحول روابط ما با ایران نیز به آن بستگی خواهد داشت.
اتحادیه‌ اروپا در ادامه‌ این بیانیه با بی‌توجهی به تاکید ایران بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش آورده است: برنامه‌ هسته‌ای ایران همچنان برای جامعه‌ بین‌المللی مایه‌ نگرانی است. زیرا در صورتی که ایران به توانایی هسته‌ای نظامی دست یابد، این یک تهدید غیرقابل قبول برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به حساب خواهد آمد. ایران باید نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعتمادسازی کند. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد به وظایف بین‌المللی خود عمل کند.
افزون بر در خواست‌های اتحادیه اروپا از ایران، ایالات متحده آمریکا نیز از ایران خواسته است تا گروه‌های خاورمیانه را به شناسایی اسرائیل ترغیب کند. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار نقش‌آفرینی مثبت ایران در منطقه شده است.
وود که در جلسه روزانه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، مدعی شد که ایران تاکنون نقش مثبتی در خاورمیانه ایفا نکرده است. این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد: چنانچه ایران می‌خواهد حسن‌نیت خود را نشان دهد، باید نیروهای مورد حمایت خود را که مخالف طرح تشکیل دو کشور در فلسطین هستند، تشویق کند که دست از مخالفت بردارند و به ایفای نقش مثبتی برای کمک به اجرای این طرح بپردازند. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی، بدون اظهارنظر درباره طرح تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسراییل، خواستار تعیین تکلیف آینده فلسطین توسط مردم آن شد. وی گفته بود: ایران هر آنچه را که فلسطینی‌ها بپذیرند، خواهد پذیرفت.
از طرف دیگر، دنیس راس، مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس و جنوب غرب آسیا عازم خاورمیانه شده است تا درباره تحولات جدید منطقه با همسایگان جنوبی ایران و دولت مصر رایزنی کند.
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که هدف از سفر راس به خاورمیانه تاکید بر تعهد ایالات متحده به احیای دیپلماسی در منطقه و ادامه مشورت‌ها با هم‌پیمانان این کشور است. کارشناسان معتقدند که راس در این سفر از همسایگان ایران خواست تا فشار خود را بر این کشور برای توقف برنامه غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم، افزایش دهند.

لیبرمن طراح اصلی تحریم بنزینی علیه ایران

رویکرد دوگانه آمریکا
سناتورهای آمریکایی در شرایطی طرح تحریم‌های بنزین علیه ایران را مطرح کرده‌اند که برخی رسانه‌های آمریکایی رویکرد جدید دولت باراک اوباما در برابر ایران را دوگانه می‌دانند. براساس این گزارش‌ها از یکسو پیام‌های نرم اوباما مبنی بر تمایلش برای گفت‌وگو با ایران ارسال می‌شود و در سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا به مرکز ثقل اقدامات تنبیهی علیه ایران تبدیل شده است و اغلب برنامه‌هایی که به نوعی حاوی تدابیر تنبیهی علیه ایران است، از سوی هیلاری کلینتون و با همکاری وزارت خزانه‌داری آمریکا طراحی می‌شود. به این ترتیب، دولت جدید آمریکا رویکردی دوگانه را درقبال ایران در پیش گرفته است. درخط مقدم، باراک اوباما قرار دارد که خواستار گفت‌وگوی مستقیم با ایران است و در صف بعدی وزیر خارجه آمریکا و سایر نهادهای رسمی این کشور مانند مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قرار دارند که معتقدند تعیین فرجه زمانی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بین تهران- واشنگتن ضروری است و اگر این گفت‌وگوها به نتیجه نرسد، می‌بایستی از سایر گزینه‌ها مانند اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران استفاده کرد. ظاهرا طراحی تحریم‌های بنزینی علیه ایران هم در همین راستا تدارک دیده شده است.
نمایی از کنگره آمریکا