وزیر دفاع: نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم

دنیای اقتصاد- در حالی که یک هفته از پایان رزمایش دریایی ارتش در منطقه‌ای از تنگه هرمز تا خلیج عدن می گذرد، تنگه هرمز همچنان خبر ساز است. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع در همین رابطه گفته است: نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم، بلکه مساله این است که اگر کسی بخواهد امنیت خلیج‌فارس را به خطر بیندازد، برای همه به خطر می‌افتد. در همین حال، وزیر دفاع آمریکا و رییس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز به طور مشترک به توان ایران برای بستن تنگه هرمز اذعان کرده، اما افزوده اند: در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، واشنگتن به آن واکنش نشان خواهد داد. ماجرا از آن آغاز شد که در روزهای میانی برگزاری رزمایش ۱۰ روزه دریایی ارتش- از ۳ تا ۱۳ دیماه - و همزمان با زمزمه تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور گفت: آن‌ها زمزمه‌ تحریم نفت را دارند؛ ولی هرگز به این آرزو نخواهند رسید، اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه‌ هرمز عبور نخواهد کرد، ما علاقه‌مند به دشمنی نیستیم و شعار ما دوستی و برادری است؛ اما غربی‌ها نمی‌خواهند ما را رها کنند و زمانی رها می‌کنند که ما آن‌ها را با تمام قدرت سر جای خود بنشانیم. افزون بر این، مقامات نظامی ایران نیز طی یک ماهه اخیر بارها بر آسان بودن بستن تنگه هرمز برای نیروهای مسلح ایران تاکید کرده‌اند.

این سخنان اما با واکنش آمریکا و فرانسه مواجه شد. فرانسه از ایران خواست تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و رفت و آمد در آب‌های آزاد را مختل نکند. مقامات آمریکا نیز بر تقابل با این کار تاکید کردند.

امنیت همه به خطر می‌افتد

اما، آنچنان که واحد مرکزی خبر گزارش داده است، سردار وحیدی، وزیر دفاع پس از جلسه یکشنبه شب هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران که در خبرگزاری‌های خارجی منعکس شده است، گفت: نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم، بلکه مساله این است که اگر کسی بخواهد امنیت خلیج فارس را به خطر بیندازد برای همه به خطر می‌افتد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی درباره موضع ایران در پی آزادسازی ۱۳ صیاد ایرانی به دست نیروهای امریکایی از دست دزدان دریایی سومالی نیز گفت: ‌وزارت خارجه موضع ایران را اعلام کرده است. وحیدی درعین حال افزود:‌ ما کار خوب را رد نمی‌کنیم؛ اما این مساله هیچ دلیلی بر مشروعیت حضور آنان در منطقه ندارد. وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره اعزام ناو هواپیمابر انگلیس به خلیج‌فارس نیز گفت:‌ این مساله چیز مهمی‌نیست. دمپسی: ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد از سوی دیگر، ژنرال مارتین دمسپی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است: ایران توانایی بستن تنگه هرمز برای یک دوره زمانی معین را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دمپسی در مصاحبه با شبکه خبری سی.بی.اس آمریکا گفت: آنها روی امکاناتی که به وسیله آن بتوانند تنگه هرمز را برای مدت معینی ببندند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی افزود: ما نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا تضمین حاصل کنیم که در صورت وقوع این وضعیت، آن را برطرف کنیم.

مشاور عالی رییس جمهور آمریکا اظهار کرد: در صورت تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز، آمریکا وارد عمل شده و تنگه را بازگشایی خواهد کرد.

دمپسی که در برنامه «در پیشگاه مردم» سخن می‌گفت، اظهار کرد: بستن تنگه استراتژیک هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند، درست مانند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از جمله خط قرمز‌های آمریکا به شمار می‌رود.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک فرمانده ایرانی که نخواست نامش فاش شود گزارش داد، در صورت تحریم صادرات نفت کشور، ایران تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

پانه تا: واکنش نشان خواهیم داد

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز که به همراه ژنرال دمپسی در این برنامه حضور یافته بود، گفت: واشنگتن در صورت تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز واکنش نشان خواهد داد. به گزارش ایلنا، وی افزود: ما بسیار روشن گفتیم که آمریکا درقبال بسته شدن تنگه هرمز ساکت نخواهد نشست، این خط قرمزی برای ماست و به آن پاسخ خواهیم داد. وزیر دفاع آمریکا همچنین تلاش مشروع و قانونی ایران برای دستیابی به توان صلح آمیز هسته‌ای را «نگران کننده» خواند و گفت: آیا آنها سلاح هسته‌ای تولید می‌کنند؟ نه. اما می‌دانیم که برای دستیابی به توان هسته‌ای تلاش می‌کنند و این امر ما را نگران می‌کند. وی افزود: ادامه فشار بر ایران، به جای تهدید به بمباران هوایی، بهترین راه برای منصرف ساختن ایران از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به شمار می‌رود. پانه تا با تکرار موضع همیشگی آمریکا در مورد اینکه ‌این کشور هیچ کدام از گزینه‌های مطرح را کنار نخواهد گذاشت، تصریح کرد: رفتار مسوولانه در شرایط فعلی، ادامه روند مذاکرات دیپلماتیک و حفظ فشارهای اقتصادی است تا آنها را قانع کند راه درست را انتخاب کنند و به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نکنند. دمپسی نیز اضافه کرد: جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با استفاده از بمباران تاسیسات هسته‌ای این کشور مشکل خواهد بود؛ اما من قصد ندارم در اینجا از درجه سختی به‌کارگیری این گزینه سخنی به میان بیاورم.

توان اقتصاد جهان ؛ فقط ۷ روز

در این میان، موسسه انگلیسی چاتهام‌هاوس هشدار داد: اقتصاد جهانی نمی تواند بیش از ۷ روز بروز اختلال گسترده در جریان عرضه نفت را تحمل کند. به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس گزارشی که توسط یکی از اتاق‌های فکر اقتصادی جهان، موسسه انگلیسی چاتهام‌هاوس منتشر شده، اقتصاد جهانی نمی‌تواند بیش از یک هفته اختلال گسترده در روند عرضه نفت که ممکن است در نتیجه وقوع یک فاجعه طبیعی و یا درگیری نظامی به‌وجود بیاید را تحمل کند؛ زیرا دولت‌ها و بازارهای مالی جهان، به هیچ وجه آمادگی رویارویی با تحولات پیش‌بینی نشده را ندارند. بر اساس گزارش اتاق فکر مذکور، وضعیت ناپایدار و متزلزل اقتصادی کنونی جهان، آستانه تحمل بازارهای جهانی را برای رویارویی با بحران انرژی به شدت کاهش داده است.

دست برتر ایران در تنگه هرمز

در همین حال، پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ با اشاره به رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در تنگه هرمز تصریح کرد: ایران از دست برتر در این تنگه برخوردار است و ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در روز نخست جنگ با ایران کشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ نوشت: به‌رغم حضور گسترده نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز، به دلیل نوع جغرافیای خلیج فارس و توانایی نیروهای دریایی ایران در تسلط بر این پهنه آبی، منافع آمریکا در این منطقه در معرض خطر قرار دارد.

گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت: برتری به معنای شکست ناپذیری نیست. نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز و خلیج فارس در هر حال آسیب‌پذیر است. گلوبال ریسرچ با ارائه توضیح در خصوص پهنای کم خلیج فارس و موشک‌های دقیق و اژدرهای جنگی پیشرفته ایران اظهار کرد: این شرایط دامنه عمل نیروی دریایی آمریکا را در این منطقه بسیار محدود می‌سازد.

این موسسه با اشاره به‌اینکه حتی قایق‌های تندروی نیروی دریایی ایران قادر به وارد آوردن ضربات مهلک بر ناوهای جنگی آمریکایی هستند، افزود: این قایق‌ها قادر به پرتاب موشک هستند که می‌توانند به شکل موثر و قابل‌توجهی ناوهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده و حتی غرق کنند. این قایق‌ها همچنین به سختی قابل ردیابی و هدف‌گیری هستند.