سناریوی دشمن برای انتخابات مجلس

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد - دستگاه قضایی دو ماه مانده به زمان انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی دادستان‌های سراسر کشور را به پایتخت فراخواند تا آخرین هشدارها و توصیه‌ها را برای برگزاری سالم و قانونی انتخابات به آنها داشته باشد و در عین حال وظایف ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را برای دادستان‌ها تشریح کند. رییس دستگاه قضا در نشست فصلی دادستان‌ها و روسای دادگستری سراسر کشور با بیان اینکه قوه‌قضائیه هیچ‌گونه دخالتی در اجرای انتخابات ندارد، به بیان وظایف ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی پرداخت و گفت: یکی از شایع‌ترین تخلفات در انتخابات در اختیار گذاشتن امکانات دولتی به کاندیدا‌ها است، از جهت نظارتی بررسی این تخلفات بر عهده شورای نگهبان است؛ اما اگر جرمی صورت بگیرد این وظیفه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که مجازات را تعیین کند.

دادستان کل کشور نیز در این نشست با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد ناامنی در انتخابات گفت: آنها در مقام این هستند که کشور را حتی با اجتماعات کوچک ولو در گوشه و کنار و با گرفتن چند عکس، ناامن نشان بدهند و وانمود کنند همان مسائلی که در سایر کشورهای منطقه مطرح است در ایران هم بروز و ظهور دارد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی تصریح کرد: بر اساس آنچه سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی خودمان مطرح می‌کنند و براساس قرائن و شواهد، دشمنان ما امروز بسیار تلاش دارند تا در این فضا که ما در آستانه انتخابات هستیم اگر بتوانند به زعم باطل خودشان فضای کشور را ملتهب کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها به شدت دنبال این هستند که از طریق فضای سایبر و مجازی التهابات را در کشور دامن بزنند، فضا را مسموم کنند و احیانا به اهداف خود دست یابند. بر همین اساس ریاست قوه ‌قضائیه بر اساس آنچه قانون به عهده قوه‌ قضائیه محول کرده تصمیم گرفتند که امسال با یک دقت بیشتر و مکانیزمی بهتر از سال‌های گذشته و ترتیباتی خاص به تکالیف قانونی‌مان بهتر عمل کنیم. محسنی اژه‌ای گفت: ان‌شاءالله روسای دادگستری‌ها و همه دادستان‌ها نسبت به برخورد با جرائم انتخاباتی اهتمام لازم را داشته باشند و با توجه به برنامه‌های دشمن و با توجه به گله‌مندی‌هایی که سال‌های قبل در خصوص رسیدگی به پرونده‌ها بوده است، اقدامات لازم صورت گیرد. دادستان کل کشور با اشاره به پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی براساس ماده ۶۷ قانون انتخابات و انجام بررسی‌های لازم در جلسه ستاد مرکزی تصریح کرد: امیدواریم در این نشست به راهکارهایی که بتوانیم براساس آن در امر پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به موقع و خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی و پاسخگویی به استعلامات به صورت سریع و به موقع موفق باشیم، به نتیجه‌ای مطلوب دست یابیم.

شایع‌ترین تخلف؛ کاربرد امکانات دولتی در انتخابات

رییس قوه ‌قضائیه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه یکی از شایع‌ترین تخلفات در انتخابات در اختیار گذاشتن امکانات دولتی به کاندیدا‌ها است، گفت: از جهت نظارتی بررسی این تخلفات بر عهده شورای نگهبان است؛ اما اگر جرمی صورت بگیرد این وظیفه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است که مجازات را تعیین کند. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با تاکید بر وظایفی که دستگاه قضایی بر حسب قانون به انجام آن مکلف است، گفت: بحث انتخابات در کشور بحثی حیاتی است و کشور را در بخش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. آملی لاریجانی با اشاره به اینکه هر‌گاه بحث انتخابات در کشور مطرح می‌شود رسانه‌های غربی برای کاهش مشارکت مردم انتخابات و ناامید کردن مردم از قانونی برگزار شدن انتخابات تلاش می‌کنند، گفت: این کشور‌ها همواره ناکام مانده‌اند و در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته حضور گسترده مردم نشان‌دهنده حضور پر رنگ آنها در انتخابات بوده است. وی خاطر نشان کرد: مردم در ۳۲ سال گذشته، شور و شعور سیاسی خود را به منصه ظهور گذاشتند و برای اینکه پیامی برای کشورهای غربی داشته باشیم باید برای برگزاری انتخابات سالم تلاش کنیم. رییس قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه قانون اساسی وظایف دستگاه‌های نظارتی را تعیین کرده است، گفت: بر حسب قانون شورای نگهبان وظیفه نظارت، وزارت کشور وظیفه اجرا و قوه‌‌ قضائیه وظیفه پیشگیری از وقوع جرائم را بر عهده دارد. وی با اشاره به برخی تخلفات انتخاباتی در گذشته، گفت: در گذشته بعد از اجرای انتخابات به این تخلفات رسیدگی می‌شد؛ اما وظیفه دستگاه قضا این است که در اسرع وقت نقش خود را ایفا کند و اگر دستگاه‌های نظام، وظایف خود را ایفا کنند، انتخابات سالمی خواهیم داشت. آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قوه ‌قضائیه نباید در اجرای انتخابات دخالتی داشته باشد، گفت: اینکه عنوان می‌کنند دستگاه قضا با تشکیل ستاد می‌خواهد صیانت یا نظارت در انتخابات را بر عهده داشته باشد درست نیست، بلکه دستگاه قضا در عین اینکه در وظایف وزارت کشور و شورای نگهبان دخالتی نخواهد داشت، بر اساس قانون و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد برای برگزاری صحیح انتخابات تلاش خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه محاکم قضایی موظف‌ هستند به جرائم انتخاباتی به صورت فوق‌العاده رسیدگی کنند، گفت: لازم است روسای کل دادگستری‌ها با تعیین شعب خاص، پرونده را به آنجا ارجاع داده و قضات مجرب بی‌طرفانه بر این پرونده‌ها نظارت کنند.