روایت دولتی از جزئیات واقعه
دنیای اقتصاد - بحث بر سر شیوه اجرای قانون یارانه‌ها در جلسه علنی مجلس، کار را به درگیری فیزیکی میان مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با یک نماینده کشاند. پس از آنکه آمارهای ارائه شده از سوی بهروز مرادی مورد اعتراض حسین‌حسینی، نماینده فریمان قرار گرفت، گویا الفاظی غیرمعمول رد و بدل شد که در ادامه کار را به زد و خورد کشاند. در پی این حادثه، جو مجلس برای لحظاتی متشنج شد و علی لاریجانی، رییس مجلس نیز مدیرعامل سازمان دولتی را از جلسه پارلمان اخراج کرد.

به دنبال درگیری فیزیکی بهروز مرادی با یک نماینده مجلس صورت گرفت
اخراج مدیرعامل سازمان یارانه‌ها از مجلس
دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «آقای مرادی را از مجلس اخراج کنید». این فریاد رییس مجلس بود که روز گذشته در صحن علنی پارلمان پیچید و پایان درگیری فیزیکی نماینده فریمان و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها را رقم زد.
علی لاریجانی ادامه داد که: «آقای مرادی توهین نکنید؛ این چه رفتاری است که از خودتان نشان می‌دهید؟» و با چهره‌ای برافروخته گفت: «ایشان حق نداشتند اینطور حرف بزنند، باید ادب را رعایت می‌کردند.»‌
سه شنبه، ششم آذرماه 90، صحن علنی مجلس؛ در حالی که جزئیات طرحی دوفوریتی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در کمال آرامش و طبق روال معمول در حال بررسی بود، ناگهان مشاجره‌ای لفظی در ردیف‌های جلوی صحن مجلس، میان حسین حسینی، نماینده فریمان و بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گرفت و در این میان دو «سیلی» میان طرفین دعوا رد و بدل می‌شود. نخست سیلی حسینی بود که به گفته برخی نمایندگان و به روایت خبرگزاری فارس «نماینده فریمان تنها دست خود را به قصد سیلی زدن به ‌‌صورت مرادی بلند می‌کند اما دست وی ‌به گردن مرادی می‌خورد»؛ و اما سیلی دوم که به وضوح توسط خبرنگاران هم مشاهده شد، توسط رییس سازمان هدفمندی و با قاطعیت زیر گوش نماینده فریمان زده شد.
همزمان صدای فریادهای بهروز مرادی، صحن علنی مجلس را فرا گرفت و از پخش زنده رادیویی نیز به گوش رسید که می‌گوید: «خاک بر سر این مجلس کنند» و فریادها همچنان ادامه داشت.
روایت حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، از این بخش فریادهای مرادی این‌گونه است که مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها شروع به توهین و فحاشی به نمایندگان و رییس مجلس کرد.
ناسزایی که کاتوزیان از آن یاد کرد در خبرگزاری فارس با «....» بازتاب یافت و این خبرگزاری در تایید بیان شدن این ناسزا گزارش داد: حسین نجابت نماینده تهران به همراه یکی دیگر از نمایندگان، فیلم درگیری مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با نماینده فریمان را بازبینی کردند و ‌به این نتیجه رسیدند که مرادی در صحن علنی گفته است: «...» این سه نقطه سخنانی است که منجر به اخراج نماینده دولت از صحن علنی مجلس شد.
این شدیدترین برخورد فیزیکی در صحن علنی مجلس هشتم است، اما نخستین بار نیست که مجلس هشتم شاهد مشاجره‌های لفظی می‌شود؛ پیش از این نیز مشاجره لفظی علی مطهری و مهدی کوچک‌زاده نمایندگان تهران در صحن علنی مجلس نیز جریان داغی بود و تا مدت‌ها ناسزایی را به نقل از مطهری بر سر زبان‌ها انداخت. درگیری لفظی دو نماینده کرمانشاه در صحن علنی، مشاجره رحمانی نماینده الیگودرز با لاریجانی و فریاد رحمانی که گفته بود «خون به پا می‌کنم»، مشاجره نماینده بویین‌زهرا و نماینده قزوین، و سیلی‌ای که نماینده سروستان در حاشیه یک جلسه کمیسیون به گوش نماینده شیراز نواخته بود را می‌توان از این دست مشاجره‌ها نام برد.
با این تفاوت که این بار نماینده دولت و مجلس بودند که نه تنها در صحن علنی مشاجره بلکه به روایت خبرگزاری مهر «کتک‌کاری» هم کردند. اما ساعاتی بعد از این مشاجره سهمگین، خبر «پایان خوش» این داستان هم منتشر شد که طرفین همدیگر را بوسیدند و آشتی کردند.
آغاز مشاجره بر سر تفسیر قانون یارانه‌ها
مشاجره و برخورد فیزیکی میان نماینده دولت با نمایندگان مجلس پس از آن اتفاق افتاد که در جلسه علنی روز گذشته، بررسی طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت. طرحی که مورد تایید نمایندگان نیز قرار گرفت. بر اساس ماده واحده این طرح ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۸ تفسیر می‌شود.
در این طرح سوال شده است آیا منظور از عبارت «تمام منابع حاصل از اجرای این قانون» در ماده 12 قانون هدفمندی یارانه‌ها صرفا مابه‌التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی و سایر موارد موضوع این قانون قبل و بعد از اجرای این قانون است؟ نمایندگان مجلس در پاسخ تصریح کردند: «بلی، منظور از عبارت تمام منابع حاصل از اجرای این قانون در ماده 12 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صرفا ما به التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی و سایر موارد موضوع این قانون قبل و بعد از اجرای این قانون است و شامل کل حق انشعاب‌ها و کل مبالغ حاصل از فروش آنها نمی‌شود.»
دولت: اکنون هم قانون را اجرا می‌کنیم
در بررسی این طرح بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها که به عنوان نماینده دولت در مجلس حاضر شده بود، خطاب به نمایندگان گفت: ما هم اکنون همین قانون را اجرا می‌کنیم و آنچه به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده مابه التفاوت درآمد حاصل شده بوده و حتی ما 30 درصد بیشتر از این درآمد به سازمان آب پرداخت می‌کنیم. وی ادامه داد: درباره گاز هم چنین است. آنچه به درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود ما به التفاوت قیمت گاز است و 4 شرکت خدمات‌رسان، آب، برق، گاز و پخش و پالایش اعتبارات خود را از حساب ذخیره برداشت می‌کنند و آنچه ما از آنها می‌گیریم ما‌به‌التفاوت مبلغ است.
لاریجانی پس از توضیحات مرادی گفت: یعنی شما تاکید می‌کنید که همین قانون را اجرا می‌کنید و با تفسیر مجلس مخالفت ندارید.
دهقانی: اظهارات دولت مورد تایید نیست
محمد دهقانی، عضو هیات رییسه مجلس که از طراحان این طرح استفساریه بود اما با قرار گرفتن پشت تریبون، اظهارات مرادی را رد کرد و گفت: آمار بسیاری از استان‌ها چنین اظهاراتی را تایید نمی‌کند. به عنوان نمونه شرکت گاز خراسان رضوی ۲۶۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها درآمد داشته که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده اما این شرکت فقط ۵/۸ میلیارد تومان از این مبلغ را پس گرفته است. شرکت آب هم می‌گوید فقط حق انشعاب را گرفته‌ایم و مبلغ اندکی اضافه بر آن به آنها داده شده است. در مورد برق و گاز همچنین است نمایندگان استان‌های مختلف این نظر را قبول دارند که به ۲ فوریت این طرح رای مثبت دادند.
آغاز مشاجره با «آمارهای کوچه بازاری»
درست حین توضیحات دهقانی در رد نظرات دولت بود که بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با حسین‌ حسینی، نماینده فریمان درگیر شد و کار به درگیری فیزیکی و سیلی زدن کشید و پس از آن تعدادی از نمایندگان در صدد جدا کردن این دو برآمدند. صحن مجلس آشفته شد، از یک سو فریادهای مرادی بود و از سوی دیگر تذکرات پی در پی لاریجانی برای دعوت افراد به آرامش و در پی اینها تلاش اعضای هیات رییسه برای کنترل کردن وقایع.
با این حال مرادی باز هم تلاش داشت خود را به نماینده فریمان برساند و با صدای بلند شروع به گفتن سخنانی کرد که گفته می‌شود فحاشی‌های رکیک بوده است. در پی این اتفاق لاریجانی از هیات رییسه خواست تا مرادی را از مجلس اخراج کنند.
متعاقب دستور لاریجانی فریادهای دیگر نمایندگان که «اخراجش کنید» هم در صحن پیچید و سرانجام محسن کوهکن عضو هیات رییسه مجلس خود را به مرادی رساند و او را از صحن علنی مجلس خارج کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اظهارات کوهکن، این نماینده فریمان بوده که ابتدا به صورت مرادی سیلی زده که علت این موضوع نیز این بوده که مرادی در اظهاراتش عنوان کرده «این آمارهای کوچه بازاری را از کجا آورده‌اید؟» که این جمله از سوی نماینده فریمان توهین تلقی شده و باعث درگیری فیزیکی شده است.
«فشار خون مرادی بالای ۱۸ بود»
اما روایتی از وضعیت رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در جلسه مجلس. حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که متخصص بیماری‌های قلبی است، با بیان اینکه بعد از مشاجره مرادی را معاینه کرده است، گفت: فشار خون مرادی بالای ۱۸ بود و وی در معرض خطر قلبی قرار گرفت.
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: رییس سازمان هدفمندی بعد از درگیری فیزیکی، دچار یک خراش در گردن خود می‌شود و به علت جراحی قلب و تعویض دریچه قلب بعد از این درگیری فشار خون وی بالا می‌رود و در معرض خطر قلبی قرار می‌گیرد.
اختیار رییس مجلس برای اخراج نماینده دولت
محسن کوهکن، عضو هیات رییسه مجلس ساعاتی بعد از این مشاجره در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نماینده فریمان و رییس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در کمال صلح و صفا صورت همدیگر را بوسیدند.
وی با حمایت از موضع‌گیری رییس مجلس در اخراج نماینده دولت گفت: اخراج نماینده دولت از صحن علنی مجلس از اختیارات ریاست مجلس است.طبق آیین‌نامه مجلس در صورتی که هر کسی اعم از نماینده مجلس یا نماینده دولت در صحن علنی نظم را به هم بزند ریاست مجلس می‌تواند ابتدا اخطار داده و سپس فرد را اخراج کند.
وی تاکید کرد: هیات رییسه مجلس بنا به وظیفه ذاتی خود درگیری روزگذشته در صحن علنی مجلس را پیگیری می‌کند.

روایت بهروز مرادی از حادثه

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه «حرکت غیراخلاقی و هتاکانه» نماینده فریمان در مجلس را از طریق شورای نگهبان و دستگاه قضایی به‌طور جدی پیگیری می‌کنم، گفت: قضاوت علی لاریجانی رییس مجلس در این خصوص، غیرمنصفانه و غیرعادلانه بود.
«بهروز مرادی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره ماجرای دیروز مجلس گفت: نماینده فریمان به من مراجعه کرد و گفت گزارش آمار و ارقام شما همه دروغ بود، چرا دروغ می‌گویید؟ پاسخ دادم دلیلی برای دروغ گفتن وجود ندارد، آمار و ارقام رسمی و مستند است.
وی ادامه داد: ایشان بلافاصله در حالی که روی صندلی نشسته بودم یک کشیده به من زد، سپس من بلند شدم و عکس‌العمل نشان دادم. وی خاطرنشان کرد: در این قصه کسانی دیگر بودند؛ آقایی به نام اسدی با صدای بلند می‌گفت بیایید جمع شویم این آقا را کتک بزنیم، این مساله شائبه اینکه این کار برنامه ریزی شده بود را افزایش می‌دهد. مرادی در پاسخ به پرسشی درباره دستور رییس مجلس برای بیرون کردن وی از صحن مجلس، گفت: نهایت تاسف را برای رییس مجلس دارم که قضاوت غیرمنصفانه انجام داد و به بی‌احترامی و عدم امنیتی که برای من وجود داشت و به هتاکی و افترای دروغ بودن آمارها و ضرب و شتمی که صورت گرفت، توجهی نکرد؛ کنار صورت و زیر گلوی من جراحتش مشخص است و تعداد زیادی از نمایندگان نیز این موضوع را دیدند. وی تاکید کرد: این قضیه تنها مربوط به من نیست بلکه بیشتر مربوط به نظام است، بنده حق خود را از راه‌های قانونی پیگیری می‌کنم تا بی‌احترامی و عدم امنیت برای نمایندگان دولت در مجلس پایان یابد.

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی قاچاق کالا

مجلس روز گذشته پس از تمام حاشیه‌هایی که بر سر یارانه‌ها داشت، در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع قاچاق کالا و ارز را نیز با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به همراه رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رییس گمرک و رییس شورای اصناف کشور برگزار کرد. محسن کوهکن، عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به این جلسه غیرعلنی در خصوص قاچاق کالا و ارز گفت: خروجی جلسه این بود که اساسا قاچاق کالا به کشور، به ملت و دولت آسیب می‌زند.
وی در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد که نمایندگانی از کمیسیون‌های مجلس هم گزارش‌هایی ارائه کردند.
کوهکن افزود: این جلسات در آستانه بررسی بودجه کمک می‌کند اگر درجایی از فضای قانونی سوء‌استفاده می‌شود با اصلاح قوانین این فضا بسته شود و قاچاق به حداقل برسد و اگر در بودجه هم لازم است نقش کنترلی دستگاهی تقویت شود توجه لازم به این امر صورت گیرد.