اوج‌گیری خود انتقادی نمایندگان مجلس هشتم

دنیای اقتصاد- احمد توکلی می‌گوید:«مجلس بیمار است». علی مطهری می‌گوید:«مجلس استقلال لازم را ندارد» و حمیدرضا کاتوزیان نیز می‌گوید:«بسیاری از انتقادات اصلاح‌طلبان کاملا بحق است.» اینها اظهارات مردان جریان اصولگرایی است که بر کرسی‌های مجلس هشتم تکیه زده‌اند و این روزها در آستانه انتخابات مجلس نهم، سخنانشان رنگ و بوی «خودانتقادی» گرفته است. هر چه تقویم سال ۹۰ تندتر روزها را به سمت ۱۲ اسفندماه، زمان انتخابات مجلس، سپری می‌کند، جریان اصولگرایی نیز به عنوان جریان سیاسی غالب کشور، گام‌هایی تندتری را به سمت محقق کردن هدف خود یعنی «گرفتن کرسی‌های مجلس نهم» برمی‌دارد. پس از آنکه جریان اصولگرایی در تلاش انتخاباتی خود برای دستیابی به مجلس نهم، «مسیر تلاش برای وحدت یکپارچه اصولگرایی» را تجربه کرد و در این زمینه آنچنان نیز موفق نبود، شاهد «شکل‌گیری گروه‌های مختلف از درون اصولگرایان» برای شرکت در انتخابات بود و در این راه نیز بازار انتقادات اصولگرایان به اصولگرایان هر روز تندتر و تندتر شد. این روزها نیز فصل جدیدی در میان نمایندگان مجلس هشتم باز شده است؛ «فصل انتقاد از مجلس هشتم».این انتقادها که پیش از این نیز وجود داشته، با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس نهم هرروز پررنگ‌تر و روشن‌تر شده است، تا بدانجا که علی مطهری نماینده تهران، چند روز پیش در یادداشتی ضمن اعلام اینکه استقلال لازم را ندارد، اظهارکرد: مجلس باید به جایگاه خود در قانون اساسی بازگردد، به طوری که این توان را داشته باشد که دولت را در مسیر قانون قرار دهد. وی ادامه داد: الان مجلس در چنین جایگاهی نیست. نوع برخورد با سوال از رییس جمهور بهترین شاهد بر این مدعاست.او با تاکید بر حضور نخبگان در انتخابات آینده مجلس گفت: اگر نخبگان احساس کنند مجلس در امور مهم استقلال کافی را ندارد و گاهی به یک مجلس فرمایشی تبدیل می‌شود، تمایلی به کاندیدا شدن نخواهند داشت.حمیدرضا کاتوزیان دیگر نماینده اصولگرای تهران نیز با انتقاد از اینکه برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های تندرو درصدد از بین بردن مرز نقد گزنده ضدانقلاب با اظهارات منتقدان دلسوز داخلی هستند تا دلسوزان نظام را با ضدانقلاب یکی کنند، گفت: ارائه پیشنهاد از سوی منتقدان، صداقت و دلسوزی آنان را اثبات می‌کند، دلسوزی و صداقت وجه مشترک بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است. وی ادامه داد: در بسیاری از موارد انتقادات اصلاح‌طلبان کاملا بحق است کما اینکه در جریان اصولگرا نیز انتقادات اساسی نیز مطرح می‌شود.

افشای فساد مالی برخی نمایندگان

احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در اظهارنظری جدید، در دوازدهمین دوره نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در شیراز، گفت که «مجلس بیمار است.» به گزارش مهر، وی افزود: تمایلات حوزه‌ای، تمایلات غیرملی و نگاه خرد در مجلس وجود دارد و این مساله علت‌های ساختاری مثل نبودن حزب دارد و علت‌های اخلاقی و نفسانی هم دارد و همچنین قبیله‌گرایی‌های سیاسی نیز در آن دخیل است.نماینده تهران اظهارکرد: برخی در مجلس هستند که نمی‌خواهند بر آنها نظارت شود و من اسناد فساد اداری و مالی‌شان را دارم که حتما آنها را تحویل شورای نگهبان می‌دهم تا صلاحیت شرکت اینها در انتخابات را شورای نگهبان بررسی کند. همین زد و بند‌هاست که موجب می‌شود آدم‌های بی لیاقت محض رییس کمیسیون شوند و دانایان کنار گذاشته می‌شوند. امثال این نمایندگان مشکلات ساختاری و اخلاقی دارند.

اگر ظرفیت داشتند، انتقاد می‌کردم

توکلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رفتار رسانه متعلق به شما یعنی سایت الف و شخص شما به نقد واقع‌بینانه شباهت ندارد، گفت: انتقادهایی که می‌کنم شکر نعمت نظام اسلامی نیست، باید بگویم که تازه انتقادهای من خیلی کم است، اگر در ظرفیت جامعه می‌بود و باعث مشکل برای نظام نمی‌شد، انتقادهای من خیلی بیشتر از وضع فعلی بود. وی ادامه داد: البته من طبق وظیفه دینی خودم چیزهایی را که می‌دانم می‌گویم. نکات مثبت را هم گفتم که دولت در مهار تورم موفق بوده و اگر کینه‌ورزی یا رابطه عاطفی‌ با دولت داشتم این‌گونه عمل نمی‌کردم.

رحیمی را باهنر رییس کرد

توکلی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محمدرضا رحیمی در مجلس هفتم که شما و همفکران شما آن را در اختیار داشتند به ریاست دیوان محاسبات کشور رسید، چگونه ایشان از مجلس رای اعتماد گرفت و اصلا چه کسی ایشان را معرفی کرد، اظهار کرد: آقای رحیمی نامزد آقای باهنر و عبداللهی بودند و نامزد بنده و بقیه دوستان، جناب آقای دکتر رهبر بود. بین ما مصاف سختی در گرفت و نهایتا ۱۳به ۹ باختیم و آقای رحیمی را رییس دیوان محاسبات کردند. وی افزود: رحیمی به این مقامات رسید به وسیله کسانی که بعدا بیشتر با آقای احمدی‌نژاد رابطه پیدا کردند. همین گروه سنتی مجلس در انتخابات ریاست مجلس هفتم با طرفداران دولت هماهنگ شدند و آقای حداد عادل را با آن وضع زشت از ریاست انداختند.

شاید در تهران رای بیاوریم

توکلی تصریح کرد: لاریجانی فامیل من است و قائم مقام من در زمان تصدی وزارت کار بود و در تمام دوران با او ارتباط داشته‌ام و دارم، الان هم کمکش می‌کنم و به او انتقاد می‌کنم ولی از نظر معدل‌گیری و در مجموع، حداد عادل بهتر از لاریجانی بود.رییس مرکز پژوهش‌ها تاکید کرد: اینکه عده‌ای به عنوان جبهه پایداری بگویند که موضع ما با بقیه اصولگرایان یکی نیست، درست نیست؛ در این صورت نه خودشان رای می‌آورند و نه به خاطر فضای تردیدی که ایجاد می‌کنند بقیه اصولگرایان نیز رای خواهند آورد.

اگر اصولگرایان متحد شوند شاید در تهران رای بیاورند.وی ادامه داد: من دفاع می‌کنم از وحدت اصولگرایان و دوست دارم که آقای حسینیان و آقا تهرانی دور یک میز کنار باهنر و سایر اصولگرایان بنشینند.