اف‌بی‌آی در تعقیب مالی

مالی که از اظهارنظر خودداری کرده، هرگونه تخلف را رد کرده است. اطلاعات دریافتی از نامه و افرادی که پولیتیکو با آنها صحبت کرده است - از جمله اینکه تحقیقات جنایی در حال انجام است - جزئیات جدیدی را به گزارش‌‌‌های قبلی مبنی بر اینکه مالی در ارتباط با اطلاعات طبقه‌‌‌بندی‌شده سهل‌انگاری کرده، اضافه می‌کند. چنین پرونده‌‌‌هایی اغلب مبهم هستند و ممکن است ماه‌‌‌ها و حتی سال‌ها به طول بینجامند، در حالی که اغلب آنچه بازرسان کشف کرده‌اند در تاریکی نگه داشته می‌شود. از سوی دیگر این سوال مطرح است که آیا مالی از روی عمد یا اشتباه این اقدام را انجام داده است، در صورتی که مشخص شود که او کار نامناسبی انجام داده، می‌تواند در تصمیم وزارت دادگستری تفاوت ایجاد کند. اف‌‌‌بی‌‌‌آی از اظهارنظر خودداری کرده و گفت که «نه می‌تواند انجام تحقیقات خاص را تایید یا رد کند.» وزارت دادگستری به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد.

مجوز امنیتی مالی تقریبا یک سال پیش به حالت تعلیق درآمد و او سپس به مرخصی تمام وقت رفت. موضع مالی به عنوان فرستاده جو بایدن رئیس‌جمهور در امور ایران، شامل تلاش برای احیای توافق هسته‌ای بود که ایالات متحده و سایر کشورها سال ۲۰۱۵ با تهران منعقد کرده بودند. برخی در ایران، مالی را بسیار نرم‌خو می‌دانند و از تحقیقات درباره او برای حمله به سیاست‌های بایدن در قبال ایران استفاده کرده‌اند.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالات پولیتیکو گفت که مالی هنوز در مرخصی است و از رویکرد خود در قبال سوالات اعضای کنگره دفاع کرده، جایی که به‌ویژه جمهوری‌خواهان خواستار جزئیات بیشتری بوده‌اند. اما سخنگو همچنین تصریح کرد که این وزارتخانه در کل حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.بر اساس سیاست‌های طولانی‌مدت، این وزارتخانه در مورد مجوزهای امنیتی فردی اظهارنظر نمی‌کند. با این حال، این وزارتخانه اطلاعات مربوط به تحقیقات پرسنل مربوط به سیاست ایران را به کنگره ارائه کرده است. وزارت خارجه تاکید کرده ما در ارتباط مکرر با کنگره در مورد مسائل مربوط به ایران بوده و خواهیم بود.مایک مک کال نماینده تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و سناتور جیم ریش از آیداهو، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا، هفته گذشته نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نوشتند و خواستار کسب اطلاعات بیشتر شدند.

این دو در نامه خود نوشتند که آنها «دریافته‌اند» که مالی «گویا اسناد طبقه‌‌‌بندی‌شده را به حساب ایمیل شخصی خود منتقل کرده و این اسناد را در تلفن همراه شخصی خود دانلود کرده است». این نامه ادامه می‌دهد: «معلوم نیست که او قصد داشت این اسناد را در اختیار چه کسی قرار دهد، اما گمان می‌رود که یک عامل سایبری متخاصم توانسته به ایمیل و/یا تلفن او دسترسی پیدا کند و اطلاعات دانلود‌شده را به دست آورد.»

این نامه به تاریخ دوشنبه، اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد. پولیتیکو بعدا یک کپی از آن به دست آورد. مک‌کال و ریش غیر از اینکه گفته‌اند از طریق «تحقیقات خود ما» از اتهاماتی که مطرح شده مطلع شده‌اند، جزئیاتی را بیان نکردند. در این نامه توضیح داده نشده که مالی از چه روشی برای انتقال اطلاعات طبقه‌‌‌بندی‌شده استفاده ‌‌‌کرده است.

شخص آشنا با موضوع تایید کرد که مقامات در حال بررسی ادعاهایی از جمله اینکه آیا مالی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به ایمیل شخصی خود مخابره کرده است یا خیر هستند. فرد مطلع گفت که تحقیقات همچنین در حال بررسی این موضوع است که آیا مالی اطلاعات طبقه‌بندی شده را عمدا یا ناخواسته به مقامات خارجی ارائه کرده است.مشخص نیست که این شخص مقام خارجی بوده یا ایرانی. اما اسناد فاش شده مربوط به مالی در تهران تایمز، نشریه نزدیک به دولت در ایران، منعکس شده، بنابراین ایران ممکن است مالی را هدف هک‌های خود قرار داده باشد. برخی از پرونده‌‌‌های گذشته مربوط به استفاده دیپلمات‌‌‌ها از اطلاعات طبقه‌‌‌بندی‌شده، نادیده گرفته شدند، اما برخی دیگر منجر به اتهاماتی شده است. شرایط می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد.مک کال و ریش ناامیدی خود را از اینکه وزارت خارجه چقدر با آنها و دستیارانشان در مورد این پرونده اطلاعات را در میان گذاشته و اینکه چرا هفته‌ها طول کشید تا مالی پس از تعلیق مجوز امنیتی‌اش به مرخصی تمام‌وقت برود، ابراز نارضایتی کردند. این نامه شامل ۱۹ سوال خطاب به وزیر امور خارجه در مورد وضعیت مالی بوده است. این پرسش‌ها شامل پرسش در مورد وضعیت تحقیقات FBI بود و اینکه آیا بلینکن یا سایر مقامات ارشد دولت بایدن نقشی در حمایت از مالی داشته‌اند یا خیر.