گمشده بزرگ

در فوتبال ایران که معمولا «شایعه» زور بیشتری نسبت به «خبر» دارد، پیرامون سرنوشت یحیی گل‎‌‌‌محمدی هم زمزمه‌های متناقض زیادی به گوش می‌‌‌رسد. بدون اینکه جوابی برای این شایعات داشته باشیم، بیایید صرفا سیر روایی موضوع را با هم مرور کنیم.

یکم: کمی بعد از جدایی از پرسپولیس، یحیی گل‌‌‌محمدی مذاکرات زیادی با مدیران فولاد انجام داد تا هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. در شرایطی که همه‌‌‌چیز قطعی به نظر می‌‌‌رسید، در نهایت حضور یحیی در اهواز منتفی شد و حتی مدیران این باشگاه برای مدتی ناچار شدند با احمد آل‌‌‌نعمه به عنوان سرمربی ادامه بدهند. در آن مقطع بهرام رضاییان، مدیرعامل فولاد در مورد همکاری با گل‌‌‌محمدی گفته بود: «آقای گل‌‌‌محمدی یکی از اسطوره‌های مربیگری در ایران است که جام‌‌‌های زیادی برای پرسپولیس کسب کرده و همه خواهان جذب او هستند.» با این حال و در شرایطی که نشانه‌ها حاکی از علاقه متقابل یحیی به حضور در اهواز بود، این وصال صورت نگرفت. در آن زمان یکی از رسانه‌های رسمی داخل کشور در گزارشی مبهم مدعی شد به مدیران فولاد گفته شده بهتر است با گل‌‌‌محمدی همکاری نکنند.

دوم: کمی پس از آن اما بحث حضور یحیی گل‌‌‌محمدی روی نیمکت تراکتور به جای پاکو خمز مطرح شد؛ باز هم با همان جدیت. این‌بار حتی پیش‌‌‌مقدمات حضور یحیی در تبریز هم فراهم شد، آن‌قدر که باشگاه حمید مطهری، دوست و دستیار قدیمی یحیی را به عنوان سرمربی موقت تراکتور برگزید تا خود گل‌‌‌محمدی پیش از بازی با استقلال به او ملحق شود. برای این بخش هم اظهارات هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل تراکتور را در همان روزها بخوانید: «مشکل یحیی با کمک خودش حل می‌شود.» روشن نیست مشکل یحیی چه بوده که باید با کمک خودش حل می‌شده، اما هر چه هست تا امروز خبری نشده و هنوز دوران حضور موقت مطهری روی نیمکت تراکتور ادامه دارد؛ احتمالا تا آخر فصل! چند روز پیش بار دیگر یکی از رسانه‌های رسمی کشور مدعی شد از یحیی گل‌‌‌محمدی خواسته شده برای بازگشت به کار یک تعهد بدهد، شبیه کاری که جواد نکونام انجام داد. با این حال خود یحیی کمی بعد موضوع را تکذیب کرد و گفت: «متاسفانه این خبر را در برخی رسانه‌ها دیدم، اما درست نیست. اصلا بحث تعهد در کار نیست. از رسانه‌ها خواهش می‌‌‌کنم گمانه‌‌‌زنی نکنند چون این حرف و حدیث‌‌‌ها اصلا به نفع فوتبال نیست.»

سوم: جان کلام این است که آیا جدایی یحیی از پرسپولیس و ناکامی او در رسیدن به نیمکت فولاد و تراکتور با شرایطی که برشمردیم می‌تواند به معنای ممنوع‌‌‌الکاری غیررسمی این مربی یا حداقل دشوار بودن امکان همکاری با او باشد یا نه؟ همان‌طور که گفتیم طبیعتا جواب این سوال نزد ما نیست، اما بدبین‌‌‌ترها به تقویت انسانی پرسپولیس بعد از جدایی یحیی گل‌‌‌محمدی هم به عنوان یک فرضیه در اثبات این شایعات استناد می‌‌‌کنند. به هر حال بعد از کوچ گل‌‌‌محمدی بود که ۳ مهره ارزشمند یعنی عبدالکریم حسن، اورونوف و عیسی آل‌‌‌کثیر جذب شدند. این در حالی است که باشگاه ابتدای فصل حداقل می‌توانست عیسی را حفظ کند تا دست کادرفنی در خط حمله تا این حد خالی نماند. هر چه هست امیدواریم به زودی شاهد بازگشت به کار یحیی گل‌‌‌محمدی در فوتبال ایران باشیم. این سرمایه‌ها حیف هستند...