البته همچنان کرمان و یزد و سیستان‌وبلوچستان در کانون بحران قرار دارند. دادکریم بلوچ، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار هم تاکید کرد: «سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها (فرسایش خندقی خاک) هستند.»  او هشدار می‌دهد: «بارندگی شدید هم اینک مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف-صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را مسدود کرده است.» این اما همه مصیبتی نیست که فرود آمده است.  معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار از احتمال شکستن سد کهیر در پی بارندگی سنگین در استان سیستان‌وبلوچستان هم خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: «زیرساخت‌های بحران فراهم نیست.»

 پای کار بیایید، نه عکس بگیرید و بروید

نماینده چابهار همچنین درباره وضعیت آب‌گرفتگی در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «متاسفانه پیرو گزارش‌های هواشناسی و بارندگی‌های اخیر جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، در شهرستان‌های کنارک و زرآباد بیشترین میزان آب‌گرفتگی را داریم. خانه‌های مردم داخل آب است و راه‌های ارتباطی روستا‌ها کاملا قطع شده است. رودخانه‌های فصلی از جمله رودخانه سرباز و کاجو طغیان کرده و آب در حال افزایش است. به‌شدت نگرانی وجود دارد؛ چون زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست.» او از دوستان دولت، وزارت راه، هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و وزارت بهداشت خواهش می‌کند: «خیلی جدی‌تر پای کار بیایند.» و از عموم ملت ایران می‌خواهد: «همان‌طور که در سیل دشتیاری کنار مردم بودند، در این شرایط نیز مردم سیستان‌وبلوچستان را تنها نگذارند.

کانون آب گرفتگی زرآباد و کنارک هستند؛ اما با توجه به افزایش حجم آب در رودخانه سرباز و کاجو نگرانی داریم که دشتیاری نیز مجددا دچار مشکل شود.»  سعیدی درباره تداوم چالش‌های زیرساختی در جنوب سیستان‌وبلوچستان و تداوم این وضعیت از سیل پیش می‌گوید: «متاسفانه در سیل قبلی با وجود حضور مسوولان، زیرساخت‌ها کماکان از بین رفته و راه‌ها و بند‌ها از بین رفته‌اند. مصوباتی در آنجا داشتیم که چاه نیمه ایجاد شود و رودخانه‌های فصلی لایروبی شوند. با سیل جدید مشخص می‌شود اتفاقات همیشه یک توالی مشخص دارند و ما قبل از وقوع حادثه باید تدبیر کنیم. امروز که من با شما صحبت می‌کنم وضعیت کنارک و زرآباد بسیار بسیار بحرانی است و امیدواریم سریعا ورود کنند. در حوزه زیرساخت‌ها فقط نباید مسوولان بیایند و عکس بگیرند، بلکه باید مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند.»

 امدادرسانی به بیش از یک‌هزار سیل زده

کرمان، همسایه سیستان‌وبلوچستان هم از سیلاب‌ها و توفان در امان نمانده است. فرودگاه آن تعطیل شده و مدارس نیز آنلاین برگزار شده‌اند. با این حال محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان به مناطق متعددی که کانون بحران است، سر زده و می‌گوید: «اولویت نخست ما در جریان بارندگی‌ها حفظ جان و مال مردم است و مسوولان باید تلاش کنند تا حد امکان کشاورزی و منازل مردم هم آسیب نبیند.» این استاندار در محل رودخانه سورگاه شهرستان قلعه‌گنج، یکی از نقاطی که هرسال در سیلاب شاهد خسارت‌ و دردسر بوده‌است، حضور میدانی پیدا کرده و تاکید می‌کند: «با اقدامات یک‌سال اخیر و احداث سیل‌بند، دیگر اینجا تهدیدی برای ساکنان نیست.» این گفته‌ها نشان می‌دهد که با انجام پاره‌ای تدابیر و تمهیدات و اقدامات می‌توان جلوی بسیاری از خرابی‌ها و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را گرفت؛ کاری که مدت‌هاست مردم سیستان‌وبلوچستان تقاضای آن را دارند، اما جوابی نمی‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد اکنون مهم‌ترین فشار کاری بر دوش سازمان امداد و نجات هلال‌احمر است. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از ۶۳عملیات امداد و نجات می‌گوید و اینکه یک‌هزار و ۳۵۰نفر امدادرسانی شدند. او از اسکان ۳۲۰نفر و تخلیه ۹روستا به‌دلیل سیلاب هم خبر می‌دهد: «۵روستا در هرمزگان، ۲روستا در سیستان‌وبلوچستان و ۲روستا در کرمان تخلیه شدند که البته ساکنان روستاهای هرمزگان و کرمان به روستا بازگشتند.» او همچنین می‌گوید که ۲بالگرد نیز در حال آماده‌باش هستند تا با کاهش بارش امکان ‌پرواز  و امدادرسانی هوایی را آغاز کنند. محمودی از اتوبوسی هم گفت که به‌دلیل سیلاب در معابر چابهار از جاده خارج شده و با حضور به موقع امدادگران مسافرانش زنده مانده‌اند. حال باید دید که در چند روز آینده مردم خطه‌های جنوب و جنوب شرق ایران باز هم می‌توانند از چنگال سیلاب‌ها جان سالم به‌در ببرند و آیا باز کمک‌های مردمی می‌تواند از بحران هم از سر بگذارند. مهم‌تر از آن آیا در سال۱۴۰۳ قرار است، برنامه‌ای از سوی مسوولان برای سامان‌دهی راه‌ها و اجرای تدابیری برای جلوگیری از سیلاب‌ها اندیشیده شود، یا در بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد؟