بازگشت سفرای ایران و پاکستان  تا ۶ بهمن

به گزارش «ایسنا»، پس از حمله نیروهای نظامی ایران به مقر تروریست‌‌‌ها در مرز پاکستان و تنش‌‌‌های کوتاهی که بین تهران و اسلام‌‌‌آباد ایجاد شد، دولت پاکستان روز جمعه تصمیم گرفت به بحران با ایران پایان داده و روابط دیپلماتیک با تهران را به طور کامل از سر بگیرد. دولت پاکستان پس از نشست خود با تاکید بر حسن همجواری تصمیم گرفت تنش و درگیری با ایران را متوقف کند. جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز پیش‌تر در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران با اشاره به آرمان‌‌‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت که نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم هسته اصلی همکاری دو کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تاکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی اسلام‌آباد است.

وی با تاکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه مناسبات برادرانه در تمامی ابعاد میان دو کشور تاکید کرد و افزود: «ما دو همسایه دیرینه و مسلمان هستیم، تروریسم دشمن مشترک ماست و نباید به تروریست‌‌‌ها و دشمنان روابط تهران و اسلام‌آباد، اجازه سوءاستفاده داد. همکاری و برادری محور اصلی کار ماست.»

پیش از این وزارت خارجه پاکستان از توافق با ایران پیرامون کاهش تنش در روابط دوجانبه خبر داده بود. این وزارتخانه اعلام کرده بود تهران و اسلام‌آباد در پی حملات هوایی اخیر پیرامون کاهش تنش دوجانبه به توافق رسیدند. وزارت خارجه ایران هم روز جمعه از بازگشت قریب‌‌‌الوقوع سفرای پاکستان و ایران به سفارتخانه‌‌‌های دو کشور خبر داده بود. این وزارتخانه اعلام کرد روی همکاری امنیتی و نظامی که قبلا با پاکستان بر سر آن توافق کرده بودیم، تمرکز می‌‌‌کنیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی هفته گذشته، پایگاه‌‌‌های تروریستی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در پاکستان، عراق و سوریه را هدف قرار داد.

تنش‌‌‌های اخیر مرزی میان ایران و پاکستان، طی روزهای گذشته به احضار سفیر و کاردارهای دو کشور و ابلاغ مراتب اعتراض تهران و اسلام‌‌‌آباد به یکدیگر منجر شده بود‌‌‌. همچنان‌‌‌که روز پنج‌شنبه گذشته درپی حمله موشکی پاکستان به بخش‌‌‌هایی از خاک ایران کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. پیش از این نیز در پی حمله ایران به دو مقر گروهک جیش‌‌‌العدل‌‌‌ (جیش‌‌‌الظلم) در ایالت بلوچستان پاکستان، این کشور سفیر خود را از تهران فراخواند و از سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان خواست از بازگشت به محل ماموریت خود خودداری ورزد. اما این تنش‌‌‌ها سریعا پایان یافت و دو طرف در ریل مدیریت تنش قرار گرفتند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با زمان سفر احتمالی وزیر امور خارجه به پاکستان، گفت که در جریان گفت‌‌‌وگوی تلفنی که بین وزیران امور خارجه ایران و پاکستان انجام شد وزیر خارجه پاکستان از آقای امیرعبداللهیان برای سفر به اسلام‌‌‌آباد دعوت کردند ولی هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و پاکستان و زمان بازگشت سفرای دوکشور به تهران و اسلام‌آباد خاطرنشان کرد: «همان طور که گفتم، روابط دو کشور ایران و پاکستان مستحکم، دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید دارند. امنیت دو کشور به یکدیگر وابسته است. تروریسم خطر مشترک ماست.»

وی افزود: «دو کشور بر مبارزه مشترک با تروریسم و تهدید تروریسم اتفاق نظر دارند و اتفاق اخیر چیزی از استحکام روابط دو کشور کم نخواهد کرد.» کنعانی در همین چارچوب ادامه داد: «بهتر است که کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده از آن طمع‌‌‌ورزی نکند. همان‌طور که اشاره شد روابط دو کشور مبتنی بر پیوندهای عمیق گذشته و درک تهدیدها و منافع مشترک در مسیر دوستی و همکاری مشترک به پیش خواهد رفت.»

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدام اخیر ایران علیه گروه‌‌‌های تروریستی در نواحی مرزی پاکستان گفت: «آنچه که انجام شد، حمله به پایگاه تروریستی جریان تروریستی جیش الظلم در منطقه موسوم به کوه سبز ناشی از یک ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌‌‌های آماده عملیات در ایران بود، این تروریست‌‌‌ها حدود نیم ساعت با مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به مرز ایران، پایگاه‌‌‌های کشور و چه بسا شهروندان ایرانی بودند.»