منابع خبری روسیه خبر داده‌اند که مهم‌ترین ماموریت جاسوس تازه دستگیر شده رژیم صهیونیستی در روسیه جمع‌آوری اطلاعات درباره ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، منابع اسرائیلی چند روز پیش خبر دادند که مسکو، وادیم لیندرمان کاردار نظامی سفارت اسرائیل در این کشور را به جرم جاسوسی اخراج کرده است. روز شنبه ۷ خرداد روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازیه تا» در گزارشی اعلام کرد که مهم‌ترین ماموریت این جاسوس اسرائیلی جمع‌آوری اطلاعات درباره همکاری هسته‌ای و نظامی روسیه درباره ایران و تلاش برای مختل کردن آن بوده است. این روزنامه روس نوشت: «از قرار معلوم این سرهنگ اسرائیلی بیشترین توجه را به همکاری‌های روسیه با ایران نشان می‌داده که اسرائیل آن را تهدید واقعی به حساب می‌آورد.»

روسیه و ایران با وجود همه فشارهایی که غرب بر روابط میان آنها تحمیل می‌کند همچنان شرکای تجاری مهمی در زمینه تسلیحات هستند و قراردادهای مهمی میان دو کشور از جمله در زمینه موشکی و پدافند هوایی وجود دارد. این روابط البته تحت فشار غرب دارای نوسان‌هایی گاه جدی بوده و تعداد مواردی که در آن روس‌ها تسلیم غرب شده‌اند، کم نیست. از جمله روسیه با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ از تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران خودداری کرد؛ اما به سرعت اطلاعاتی در اسناد ویکی لیکس منتشر شد که نشان می‌داد مساله اصلی نه قطعنامه شورای امنیت -که عرضه سامانه‌های دفاعی به ایران را ممنوع نمی‌کند- بلکه معامله پس پرده‌ای بوده که روسیه با اسرائیل کرده است.

«نیزاویسمایا گازیه تا» همچنین نوشته است: «لیبرمان قصد دریافت اطلاعاتی در مورد همکاری‌های نظامی و کمک روسیه به چند کشور عربی و جمهوری‌های شوروی سابق داشته است.»

در گزارش این روزنامه روس آمده است: «تل آویو به شدت نگران تماس‌های روسیه و سوریه است که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات و تجهیزات فنی روسی محسوب می‌شود و حجم قراردادهای نظامی در حال اجرا بین دو طرف ۵/۳ میلیارد دلار است. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قرارداد تحویل ۳۶ موشک دوربرد پانت سیراس، مدرنیزه‌سازی ناوگان تانک‌های تی ۷۲ و میگ‌های ۲۹ سوریه، تحویل ۲۴ فروند میگ ۲۹ ام ام ۲، موشک‌های باستیون و یاخونت اشاره کرد که می‌تواند اهدافی را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری نابود کند و در نتیجه اگر به دست حزب‌الله بیفتد تهدید جدی برای کشتی‌های اسرائیل به شمار می‌رود.»