علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه برای ارائه توضیح درباره دلایل سفر به عربستان به جلسه سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی فراخوانده شد.به گزارش خبرگزاری فارس، امروز سه‌شنبه جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر خارجه برای توضیح خواستن در سفر احتمالی به عربستان و بررسی تحولات منطقه در محل مجلس برگزار می‌شود.

یک منبع آگاه در مجلس به خبرگزاری فارس گفت: صالحی قصد داشت که به عربستان سعودی سفر کند؛ اما با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی این سفر تاکنون منتفی شده است. اما فشار بر صالحی برای انجام این سفر از سوی جریان انحرافی ادامه دارد. زهره‌الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تایید خبر جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر خارجه، در این‌باره گفت: سفرهای احتمالی وزیر خارجه به برخی کشورهای منطقه در این جلسه با حضور صالحی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه آل‌سعود جنایتکار، قاتل مردم بحرین است، افزود: رابطه تهران با عربستان تحث تاثیر شرایط ناسالم منطقه‌ای قرار دارد و عربستان باید به حقوق ملت‌های منطقه احترام بگذارد.

ناهمخوانی با مصالح سیاست خارجی

در همین رابطه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر وزیر خارجه به عربستان با مصالح سیاست خارجی همخوانی ندارد، گفت: انجام این سفر به معنای تبعیت از بازی قدرت در منطقه است.

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در همین رابطه افزود: هنوز ابهامات سفر آقای صالحی به امارات مرتفع نشده که بحث سفر ایشان به عربستان مطرح شده است.

به گفته وی، کمیسیون سیاست خارجی مجلس رسما ایشان را دعوت کرده که در جلسه‌ای در مورد سفر و برخی دیدارهایش به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، مخصوصا امارات توضیحاتی ارائه کند. فلاحت‌پیشه بر این باور است که سفر وزیر خارجه به امارات به دو دلیل دارای ابهام بوده است؛ یکی به دلیل دخالت نظامی امارات به همراه عربستان در بحرین و دوم عملکرد همیشگی اماراتی‌ها در قبال ایران در مقایسه با دیگر کشورهای عربی.

وی همچنین گفت: در این خصوص روز یکشنبه کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی به نمایندگی از این کمیسیون تذکری را در صحن علنی مجلس داد که نشان‌دهنده دغدغه نمایندگان بود، البته ما انتظار داشتیم که آقای لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر واکنش جدی نشان دهند؛ اما ایشان سکوت کردند. وی افزود: ما به عنوان کمیسیونی که ملاحظات و مصالح سیاست خارجی را هم درک می‌کنیم، معتقدیم در شرایط کنونی سفر آقای صالحی به عربستان هم با ملاحظات اصولی سیاست خارجی ما و هم با مصلحت‌ها همخوان نیست، به این دلیل که عربستان در حال حاضر جایی برای دیپلماسی در شرایط کنونی نگذاشته به ویژه اینکه اگر قرار باشد سفری هم انجام شود محوریت این بحث بحرین خواهد بود و نه بحث دیگری؛ بنابراین در بحث بحرین عملا عربستانی‌ها جایی مربوط به ملاحظات دیپلماتیک نگذاشتند.

وی با بیان اینکه اکنون عرصه، عرصه نظامی است، گفت: موضوع عربستان و دخالت این کشور در بحرین به حدی خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک دنیا است که حتی آمریکایی‌ها به عنوان یاران سنتی عربستان هم نمی‌توانند مثل گذشته از آن دفاع کنند.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: این کار یک اقدام انتحاری است و امروز که در خلیج‌فارس بسیاری از کشورهای دنیا برای ناامنی در آن طرح می‌ریزند، دخالت برخی بازیگران منطقه‌ای مثل عربستان در ناامن‌سازی منطقه اصلا جای توجیه ندارد بنابراین من معتقدم هنوز سوالاتی در جامعه وجود دارد مبنی بر عدم کفایت لازم در سیاست خارجی ایران در قبال بحرین که این نباید با سفر احتمالی آقای صالحی به عربستان تکمیل شود.

توکلی: ضعف سیاست خارجی متوجه رییس‌جمهور است

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این رابطه گفت: تحولات کنونی منطقه و سرکوب ملت بحرین توسط نظامیان آل‌سعود دلایلی هستند که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان را بدون توجیه می‌کند.

توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: امروز عربستان سعودی به دلیل اینکه نیاز به دلیل تراشی و ایجاد وجهه مثبت در قبال اقدامات خود دارد، با مقامات سیاسی کشورهای اسلامی مذاکره کرده و حتی آنها را علیه کشورمان هم بسیج می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: سفر وزیر خارجه به عربستان نشان‌دهنده سیاست خارجی ضعیف کشورمان در قبال تحولات منطقه است و بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس‌جمهور می‌دانم؛ چرا که موضع‌گیری غیرشفاف رییس‌جمهور باعث‌شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.