در روزهای اولیه پس از حمله ۷ اکتبر، سوالاتی در مورد احتمال مداخله ایران مطرح شد. تهران در آن زمان این عملیات را ستود اما به سرعت هرگونه طراحی در آن را تکذیب کرد. سی ان ان گزارش داده است که اطلاعات اولیه ایالات متحده نشان می‌دهد که مقامات ایرانی از حمله حماس غافلگیر شده‌اند و تهران مستقیما در برنامه‌ریزی، تامین منابع یا تایید آن دخالت نداشته است. با این حال، ایران حمایت‌های اعلانی علیه دشمن سرسخت خود را افزایش داده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داد که بمباران غزه توسط اسرائیل می‌تواند عواقب گسترده‌‌‌ای داشته باشد و گفت: «اگر اسرائیل حملات هوایی خود را متوقف نکند، به احتمال قوی بسیاری از جبهه‌‌‌های دیگر باز خواهد شد.»

تریتا پارسی، معاون موسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی، گفت هیچ اشتیاق یا تمایلی از سوی ایران، آمریکا یا اسرائیل برای جنگ گسترده‌‌‌تر وجود ندارد، اما شکست واشنگتن در مهار اسرائیل ممکن است ناخواسته منطقه را به سمت تشدید تنش سوق دهد. پارسی گفت: تنها بازیگری که علاقه آشکار به (یک درگیری گسترده‌‌‌تر) دارد، حماس است، با توجه به اینکه گسترش جنگ می‌تواند پویایی را به نحو مطلوبی برای آنها تغییر دهد. در غیاب تلاش‌‌‌های ایالات متحده برای مهار اسرائیل، «بسیاری از بازیگران (منطقه‌‌‌ای) به دلیل محاسبات استراتژیک خود مجبور به ورود به صحنه خواهند شد.» این درگیری‌ها بدترین جنگ از زمان جنگ اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ بوده است، اما تاکنون به مرز بین لبنان و اسرائیل محدود شده است.

وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته گفت که تل‌آویو علاقه‌ای به جنگ با حزب الله ندارد. درگیری حماس و اسرائیل همچنین به درگیری‌‌‌هایی در سوریه و عراق منجر شده است که شبه‌‌‌نظامیان مورد حمایت ایران حملات متعددی را با هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی انجام داده‌‌‌اند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان این هفته گزارش داد که ایالات متحده اکنون اطلاعات خاصی در اختیار دارد که نشان می‌‌‌دهد فعالیت این گروه‌‌‌ها می‌تواند با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس تشدید شود. شاین، از INSS، گفت که ایران خواهان جنگ مستقیم با اسرائیل نیست؛ زیرا این به معنای جنگ مستقیم با ایالات متحده است.

بدیهی است که ایران نمی‌‌‌خواهد مستقیما در آن دخالت داشته باشد و ترجیح می‌‌‌دهد که (فقط) نیروهای نیابتی در آن دخالت داشته باشند. شاین که پیش از این در جامعه اطلاعاتی اسرائیل خدمت کرده است، افزود: اما ممکن است این دقیقا آن‌طور که ایران می‌خواهد انجام نشود. وی به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «ایران باید در نظر بگیرد که جهان بر اساس آنچه ایران تصمیم می‌گیرد یا می‌‌‌خواهد، عمل نمی‌‌‌کند. بنابراین، اگر تصمیم بگیرند بیش از حد از نیروهای نیابتی استفاده کنند، ممکن است خود را در جنگی بیابند که نمی‌‌‌خواهند.»