جارد اسزوبا خبرنگار المانیتور ۱۹ سپتامبر در این پایگاه تحلیلی نوشت: پنتاگون دامنه و پیچیدگی رزمایش آزمایشی ضد‌پهپاد خود را با عربستان سعودی افزایش داده و برای اولین بار در یک فرمت مشترک با ارتش خاورمیانه از رهگیرهای یکپارچه زمینی استفاده می‌کند. هفته گذشته حدود ۶۰۰ پرسنل از نظامیان آمریکایی و سعودی در میدان شمال-۲ در شهر نظامی ملک خالد در شمال ریاض برای اجرای جدیدترین مانورهای جنگی ضد پهپاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده به نام شن‌های سرخ گرد هم آمدند. این دومین رویداد آموزشی از این دست بود که توسط ایالات متحده و عربستان سعودی از زمان آغاز مجموعه رزمایش‌‌‌های شن‌های سرخ در ماه مارس برگزار می‌شود، که نشان‌‌‌دهنده قصد دولت بایدن برای تقویت قابلیت‌‌‌های دفاعی پادشاهی با وجود اتهامات به آن در مورد نقض حقوق بشر است. سرهنگ رابرت آ. مک‌وی، مدیر مرکز آزمایش یکپارچه سنتکام، به المانیتور گفت: «در ۱۶ ماه گذشته، ما در یک ارتباط بسیار نزدیک با همتایان سعودی خود برای توسعه تاکتیک‌‌‌ها، تکنیک‌‌‌ها و روش‌های ضد‌پهپاد آنها کار کردیم. هدف ما از این تمرینات سرنگونی [پهپادها] بود.»

سربازان و تفنگداران دریایی ایالات متحده همه چیز را از گلوله تفنگ گرفته تا موشک‌های هدایت‌شونده با استفاده از موشک‌های استینگر و هلفایر، اسلحه‌های ۳۰ میلی متری، رهگیرهای کایوت، سیستم‌های ضد پهپاد BLADE، MS-LIDS، AKPWS  به همراه داشتند. هلیکوپترهای آپاچی ایالات متحده و عربستان سعودی با F-۱۵های سعودی همکاری کردند تا همان کاری را انجام دهند که نیروی هوایی ایالات متحده و JTACهای نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی در کنار یکدیگر انجام دادند. مک‌وی توضیح داد که گروه ضربت ۳۹ ارتش ایالات متحده یک وسیله نقلیه زمینی خودران را برای تامین مجدد رهگیرهای زمینی با مهمات در میان حملات شبیه‌سازی‌شده پهپادی مورد استفاده قرار داده است. او افزود: ما به دنبال استفاده عملیاتی از سیستم حمل‌ونقل خودران در کل منطقه سنتکام هستیم. مک‌وی گفت که نیروهای مشترک ایالات متحده و عربستان همچنین از فرماندهی و کنترل مجهز به هوش مصنوعی برای ادغام رهگیرهای زمینی استفاده کردند که اولین بار است که برای غیرفعال کردن موفقیت‌آمیز ازدحام پهپادهای چندگانه شبیه‌سازی‌شده به کار گرفته می‌شود.

چرا مهم است: سنتکام عملیات شن‌های سرخ را به عنوان راهی برای آزمایش میدانی سیستم‌های تسلیحاتی جدید و موجود معرفی کرده که پنتاگون قصد دارد در رقابت با هواپیماهای بدون سرنشین رقبا و دشمنان از آن استفاده کند، در عین حال به کشورهای خلیج فارس نشان ‌‌‌دهد که ایالات متحده در دفاع از آنها در برابر زرادخانه عظیم موشکی و پهپادی ایران جدی است. المانیتور برای اولین بار در ماه آوریل گزارش داد که سنتکام در حال برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری گره‌های فرماندهی و کنترل مبتنی بر هوش مصنوعی برای ادغام رهگیرهای زمینی ضد پهپادهاست. مک‌وی هنگام اظهارنظر در مورد جزئیات ابتکار شن‌های سرخ محتاط بود، اما خاطرنشان کرد که این کار با همکاری دفتر تسلیحات فرماندهی توسعه ارتش ایالات متحده انجام می‌شود. مک‌وی توضیح داد: آنچه در اینجا واقعا متفاوت بود این بود که این بخشی از تمایل رو به جلو به قلمرو هوش مصنوعی است. دفتر ضد‌پهپادهای کوچک پنتاگون، برای رونمایی از روش‌های خنثی کردن ازدحام پهپادها در سال ۲۰۲۴ آماده شده است، اما این اولین بار است که در خاورمیانه آزمایش می‌شود.

تصویر بزرگ‌تر: ترکیب دیپلماسی و تحریم‌‌‌های اقتصادی دولت بایدن علیه ایران نتوانسته است گام‌‌‌هایش در زمینه غنی‌‌‌سازی اورانیوم و همچنین تولید موشک‌‌‌های بالستیک و پهپادهای مرگ‌‌‌آور را که بزرگ‌ترین زرادخانه منطقه در خارج از اسرائیل است، به عقب برگرداند. ژنرال مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده مرکز سنتکام، در ماه مارس به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد: ایران امروز به طور تصاعدی نسبت به پنج سال پیش از نظر نظامی توانایی بیشتری دارد.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی می‌‌‌گویند که همچنان نگران هستند که ارتش ایران با رصد استفاده روسیه از پهپادهای تهاجمی در اوکراین، تاکتیک‌‌‌های جدیدی در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین به دست آورد. دولت ایران مدت‌‌‌هاست که ارائه پهپادهای مرگبار به مسکو را رد کرده است. یک تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هفته گذشته به المانیتور گفت که نیروهای روسیه تعداد پهپادهای شاهد را افزایش داده‌اند که در حملات به زیرساخت‌های اوکراینی استفاده می‌شود و ناظران ایرانی می‌توانند نتایج را مورد توجه قرار دهند. این مقام از بیان اینکه آیا مقامات نظامی روسیه هنوز با همتایان ایرانی خود برای پیشبرد فناوری و تاکتیک‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود کار می‌کنند یا نه، خودداری کرد، اما به اطلاعاتی اشاره کرد که در اوایل سال‌جاری توسط کاخ سفید از حالت طبقه‌بندی خارج شد که این اطلاعات نشان می‌داد ایران ابزارهایی را برای ساخت یک کارخانه به روسیه ارائه کرده است و مسکو پهپادهای ایرانی را به تولید انبوه می‌رساند.

این مقام به المانیتور گفت: اگر روسیه بازگردد و از ایران درخواست انواع پهپادهای بیشتری کند، ما نگران هستیم که ایران پاسخ مثبت دهد. مقامات دولت بایدن ماه‌‌‌هاست که هشدار داده‌‌‌اند که همکاری نظامی روسیه و ایران احتمالا توانایی‌‌‌های تهران را برای تهدید همسایگانش در حالی که به دنبال بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است، ارتقا می‌دهد. المانیتور دریافته است که آخرین رزمایش شن‌های سرخ شامل تاکتیک‌های هواپیماهای بدون سرنشین است که در درگیری‌های خارج از خاورمیانه مشاهده شده است.

سرهنگ آرماندو هرناندز، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده از تایید اینکه آیا این شامل تاکتیک‌های پهپادهای مورد استفاده در اوکراین می‌شود یا خیر، خودداری کرد و تنها گفت که سناریوهای شلیک مستقیم رزمایش «بر اساس پهپادهای کنونی پهپادهای TTP [تاکتیک هواپیماهای بدون سرنشین] دشمن است.  باوجود دستاوردهای ایران، دولت بایدن در سال‌های اخیر به دنبال عقب‌‌‌نشینی ده‌‌‌ها‌هزار نیرو از خاورمیانه بوده است، زیرا پنتاگون آماده همگام شدن با چین در حال رشد است. خروج حدود ۳۰هزارنیروی آمریکایی در خاورمیانه به این روایت در پایتخت‌های خلیج فارس کمک کرده است که واشنگتن تعهدات خود را کنار می‌گذارد. مقامات پنتاگون هشدار داده‌‌‌اند که هر گونه درگیری بزرگ در خاورمیانه - چه درگیری ایران باشد و چه گروه‌‌‌های افراطی مانند داعش - می‌تواند برنامه‌‌‌های واشنگتن برای آماده‌‌‌سازی نیروی مشترک برای دوره آینده را نادیده بگیرد.