عیارسنجی کارنامه دوساله دولت

نرخ ارز ۱۰۰ را پر کرد

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: شرایط نسبت به روزهای ابتدایی دولت از ابعاد مختلف دستخوش تغییر شده است؛ از جمله قیمت کالاهای اساسی، ارزش پول ملی و میزان امیدواری مردم نسبت به خانه‌دار شدن؛ در شرایط خوبی نیستیم. همچنین از نرخ برابری ارز با پول ملی می‌توان استنباط کرد که نزدیک به ۱۰۰درصد افزایش قیمت ارز رخ داده و این موضوع تاسف‌بار است. او با اشاره به اقدامات دولت در سیاست خارجی اظهار کرد: ما منتظریم آثار مثبتی را که دولت درباره الحاق به پیمان شانگهای بیان کرده، ببینیم. در سایر موضوعات بین‌المللی حتی در تفاهماتی که با کشورهای عربی انجام شد، آثار مثبت آن بیشتر متوجه طرف‌های مقابل ما بود.

از جمله اینکه برای انتقال انرژی از خلیج‌فارس بیشترین امتیاز متوجه غرب شد که در جنگ اوکراین تضمینی برای انتقال انرژی از خلیج‌فارس داشته باشند. همچنین تضمین برای چین که سرمایه‌گذاری‌های خود را در منطقه با کمترین احساس ناامنی انجام دهد. بنابراین بیشترین دستاورد متوجه چین، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده است. تاکنون این توافقات آثار مثبتی در بازارهای پولی و مالی از خود به جای نگذاشته است. او در انتخابات دوره سیزدهم به رئیسی رای نداده است.

تلاش‌ها خروجی نداشت

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تاکید کرد: مذاکرات باید منجر به یک نتیجه موثر در تقویت روابط میان کشورها شود، دولت سیزدهم تلاش های بسیاری در این زمینه کرد، اما خروجی چندانی در این حوزه ندیدیم و دلیل آن فشار آمریکایی‌ها است. در مجموع، اقدامات دولت در سیاست خارجی خیلی ایده‌آل نیست. او تاکید کرد: به رئیسی رای دادم چون ایشان رقیبی نداشت اما هنوز امیدوارم؛ بسیاری به آقای رئیسی رای دادند؛ اما اکنون اکثریت منتقد هستند. قرار بود نرخ ارز و تورم کاهش یابد؛ اما نه تورم مهار شد و نه دلار.

دولت سیزدهم مقصر نیست

اما محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سیاستگذاری‌های دولت در حوزه پولی و مالی گفت: سیاستگذاری دولت در بخش مسائل پولی خوب بود و تورم مربوط به این دولت نیست، بلکه محصول اتفاقات گذشته است که فضای تورمی را ایجاد کرده است.

سیاست خارجی پیشرو؛ اقتصادی ناکارآمد

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: در سیاست خارجی عملکرد دولت را تقریبا قابل قبول می‌دانم؛ چون تمرکز را از روی برجام برداشته و توافق شانگهای موضوع خوبی است. اما در حوزه اقتصاد آن چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. به واقع به نظر می‌رسد که برخی یکسری آمار‌سازی‌هایی را انجام می‌دهند و در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌دهند که این آمار با واقعیت‌های جامعه مطابقت ندارد. یعنی با عدد و رقم‌ها می‌توان آماری را استخراج کرد که موید این باشد، اقتصاد خوب است. در عین حال که با همان عدد و رقم‌ها می‌توان اسنادی را رو کرد که نشان می‌دهد اقتصاد خوب نیست. اما آنچه در کف جامعه اتفاق می‌افتد این است که وضعیت معیشت مردم و اقتصاد اصلا خوب نیست. این نماینده مجلس تاکید کرد: قیمت‌ها روزانه افزایش پیدا می‌کند و نظارتی بر آن نیست،  دولت باید فکری به حال این مشکلات کند.رشیدی به آقای رئیسی رای داده است .‌‌

انتقاد از عملکرد بورسی

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عملکرد دولت در دوسال گذشته نیز گفت: شاهد نوسان‌های شدید بورس هستیم و دولت تاکنون نتوانسته سر و سامانی به بورس بدهد. همچنین با توجه به برداشت بیش از حد بانک‌ها، تراز بسیاری از بانک‌ها منفی است و دولت تسلطی بر آنها ندارد. او ادامه داد: قرار بود در سال جاری دولت ۲۰۰هزار میلیارد تومان را به بانک‌ها بیاورد و به همین منوال بانک‌ها ۴۰۰هزار میلیارد تومان به استان‌ها وام بدهند و سود بانک‌ها به ۱۰ تا ۱۲درصد برسد؛ اما دولت منابع خود را به بانک‌ها نیاورد و باعث آسیب به تولید شد. دولت باید بستری  فراهم کند تا بخش خصوصی منابع مالی‌اش را به بخش تولید بیاورد؛ اما به‌علت تلاطم اقتصادی و عدم امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ورود به تولید مقاومت می‌کند با متوقف ماندن تولید بعد از مدتی بار دیگر شاهد تورم سرسام‌آوری خواهیم بود.کوچکی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری  سیزدهم به آقای رئیسی رای داده است.

مبارزه با تورم به جای کالابرگ

همچنین کاظم دلخوش، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درخصوص عملکرد دولت اظهار کرد: دولت در حال حاضر به دنبال کالابرگ است و شیوه‌ای را که در نظر گرفتند، قبول ندارم؛ چون این اقدام حیف و میل کردن پول دولت است. دولت باید ابتدا جلوی تورم را بگیرد و سپس برای دادن کالا برگ و پخش پول اقدام کند. از سوی دیگر مشخص نیست بخشی از کالاها بنجل هستند یا خیر و دولت نمی‌تواند روی تمام کالاها نظارت داشته باشد. بنابراین این سیاست غلط است. او ادامه داد: سیاست غلط دیگر درخصوص پوز‌ها و تراکنش‌های بانکی است که برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی را ایجاد می‌کند و سیاست خوبی نیست.

همچنین سیاست اتخاذشده از سوی دولت در آرد و نان غلط است و همان ابتدا ۱۷بند نوشتم و مخالفتم را اعلام کردم و در حال حاضر این سیاست جواب نداده است. دولت باید افراد مجرب و متخصص را انتخاب کند تا دچار مشکل نشود. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا به رئیسی رای دادید و از رای خود پشیمان نیستید، گفت: بله رای دادم و از رأیم پشیمان نیستم. رئیسی آدم خوبی است و کمکشان کردیم؛ چون نسبت به کاندیداهای دیگر اصلح‌ بود؛ اما نسبت به عملکرد ایشان انتقاد و نقد داریم.

رونق در بازارچه‌های مرزی

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس تاکید کرد: برخی از سیاستگذاری‌های دولت در حوزه‌های اقتصادی مثبت بود مانند افزایش ارتباط با همسایگان. این موضوع باعث رونق در بازارچه‌های مرزی شد. همچنین اخیرا سیاستگذاری‌های دولت در بانک مرکزی روند مثبتی دارد و ثباتی در بازار ارز ایجاد شده که امیدواریم مقطعی نباشد و ادامه پیدا کند. او تصریح کرد: اما در حوزه تورم مخصوصا در کالاهای اساسی شرایط بدی را تجربه می‌کنیم. این تورم درحوزه کالاهای اساسی است که همه دهک‌های اقتصادی جامعه را دربرمی‌گیرد و مشخص است که دغدغه جدی برای این موضوع وجود ندارد. به‌عنوان مثال مرغ افزایش قیمت زیادی داشته که باعث شده است سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید به طرز تکان‌دهنده‌ای کاهش پیدا کند و متاسفانه موجب سوءتغذیه در بخشی از جامعه خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، با اشاره به افزایش افراد زیر خط فقر در کشور یادآور شد: از طرفی افزایش افراد زیر خط فقر به حدود ۲۸میلیون نفر پدیده هولناکی است و می‌طلبد مسوولان سیاستگذار در حوزه‌های اقتصادی تجدید نظری انجام دهند. دولت اعلام می‌کند که در حوزه فروش نفت مشکلی نداریم؛ اگر مشکلی نداریم چرا برای دادن حقوق معلولان و... دچار چالش هستیم؟ به نظر می‌رسد نیازمند تجدید نظر اساسی در بسیاری از سیاست‌های اقتصادی دولت به‌ویژه در جهت حمایت از دهک‌های پایین جامعه هستیم. سعیدی درخصوص اینکه آیا نقاط قوت دولت بر نقاط ضعف می‌چربد، تاکید کرد: قطعا آنچه جامعه لمس می‌کند؛ یعنی پارامترهای منفی حوزه اقتصادی به مراتب بیش از نکات مثبت است.

فقیر فقیرتر می‌شود و غنی غنی‌تر

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گفت: با توجه به تحریم‌ها و ازهم‌گسیختگی که از دولت قبل بوده و در حال حاضر هم ادامه دارد، شرایط جای تعریف چندانی ندارد. این موضوع نیازمند تصمیم‌گیری‌های یکپارچه در سیاست‌های مالی و پولی دولت است. همچنین باید رشد پایه پولی کشور را کاهش دهند؛ چون در دو سال گذشته با تورم بالایی روبه‌رو بوده‌ایم و این شرایط فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر کرده است. او در ادامه تصریح کرد: به آقای رئیسی رای دادم و از رای به ایشان پشیمان نیستم؛ چون معتقدم با توجه به شرایط کنونی کشور هر کسی که بیاید شرایط همین‌گونه خواهد بود.