از طرفی نیز افرادی با معرفی کردن ارزهای دیجیتال جدید با نام خود و به بهانه به سود کلان رساندن، ناواردان و تازه‌کاران را به دام می‌اندازند. این‌گونه فعالیت‌ها باعث شده که دولت‌ها و افراد دچار ترس از استفاده از بیت‌کوین شوند و ویژگی‌های خوبی مانند«شفافیت و تضمین در تراکنش انجام شده»، «امنیت بالا»، «سرعت بالا و کارمزد کم»، «غیرمتمرکز بودن»، «نگهداری راحت»و «دیجیتالی» بودن آن که مدیون تکنولوژی بلاک‌چین است را دربرابر در خطر بودن سرمایه به دلیل «نبودن یک سازمان حفاظتی»، «نوسانات شدید قیمتی» و «ناشناس بودن طرفین» نادیده بگیرند. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین حدود ۵۱۹,۹۱۲ میلیارد دلار در پلت‌فرم کوین مارکت کپ «Coinmarketcap.com »است. این درحالی است که ارزش بازار تمام ارزهای دیجیتال تنها ۱,۱۲۲ تریلیون دلار است. رمزارزها محدود به بیت‌کوین نیستند و ۲۴,۱۳۶ ارز دیگر نیز به عنوان رمزارز شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین آنها بعد از بیت‌کوین به ترتیب، اتریوم، تتر و بایننس کوین هستند و بیشترین مارکت کپ را بعد از بیت‌کوین در این بازار به خود اختصاص داده‌اند که در ۶۲۵ صرافی درحال خرید و فروش هستند. با توجه به اینکه هر کشوری رویکردی متفاوت به دنیای رمزارزها دارد، طبق آمار سایت کوین دَنس در سال ۲۰۱۸، آلمان با وجود ابراز نگرانی افرادی مانند اولاف شولتز، صدراعظم، که در آن زمان وزیر دارایی دولت بود، با رتبه چهارم در میان دولت‌هایی است که از بیت‌کوین استقبال کرده و آن را ممنوع نکرده است. آمریکا طبق این آمار رتبه نخست را از آن خود کرده است. به نظر می‌رسد صدراعظم کنونی، اولاف شولتز، در آن زمان در ارزیابی خود اشتباه کرده بود و بازار رمزارزها بعد از آن در این کشور رونق بسیاری گرفته است. دولت جدید فدرال فرصت‌های مرتبط را تشخیص داده و در توافق‌نامه ائتلافی ۱۷۷ صفحه‌ای خود موافقت خود را نسبت به بهبود رویکرد احزاب حاضر در ائتلاف نسبت به رمزارزها اعلام و با کنترل خطرات احتمالی آنها از طریق قوانین نظارتی‌ای که توسط مرجع نظارت مالی فدرال آلمان (BaFin) وضع شده است، سعی در استفاده از ارزهای دیجیتال در جهت پیشرفت تجارت و سرمایه در اقتصاد خود دارد.

دولت نمی‌خواهد خود را به آلمان محدود کند و هدفش پیاده‌سازی رویکردهای رمزارزی این کشور در اتحادیه اروپا (EU) نیز هست. قوانین بخشنامه مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا به آلمان اجازه داده است که با نظر به قوانین بانکداری این کشور (قانون شماره ۱۰)، موسسات مالی بتوانند رمزارزها را به عنوان دارایی دیجیتالی و خدمات مالی بپذیرند. با وجود این سایر نهادهای مختص خدمات رمزارزی و خودپردازهای بیت‌کوین برای ارائه خدمات به مجوز سختگیرانه مرجع نظارت مالی فدرال آلمان نیاز دارند. قوانینی مانند: بررسی احراز هویت و بررسی مشتریان، ثبت تراکنش‌های آنها در صرافی‌ها، تعیین مامور ثبت تخلفات پولشویی، آموزش قوانین قانون پولشویی (GWG)  به کارمندان مرتبط و... که در اختیار دولت فدرال است، در راستای استفاده درست و کاربردی از رمزارزها توسط BaFin اجرا و تحت نظارت قرار می‌گیرد. دریک کلام برای معاملات تجاری با رمزارزها نیاز به مجوز مرجع نظارت مالی فدرال آلمان (BaFin) است.

با نظارت درست، فرصت‌های زیادی نصیب دولت و شهروندان نیز می‌شود برای مثال به دلیل اینکه سرمایه‌داران و افراد ثروتمند دارایی‌های خود را به صورت فلزات گرانبها در بانک‌ها ذخیره کرده‌اند، این عملکرد خطر نرخ بهره منفی (NIRP)  را برای بانک‌های آلمان ایجاد کرده است، با مجوز BaFin برای نگهداری ارزهای دیجیتالی این خطر کمتر می‌شود. با این حال تهدیدهای اساسی مانند استفاده از ارزهای دیجیتال در شرط‌‌‌بندی‌‌های آنلاین، درآمدهای غیرقانونی و تامین مالی تروریست‌ها برای دولت و نگرانی‌های اساسی از سوی سرمایه‌گذاران خرد، در رابطه با مشکلات حفاظت از سرمایه وجود دارد که دولت آلمان هم از آنها غافل نیست و در اخطار عمومی با نظر به اینکه رمزارزها صرفا خطرآفرین نیستند، به طور واضح تاکید می‌کند که ارزهای دیجیتال، پول قانونی‌‌‌ و رایج نیستند، بلکه فقط یک ابزار پولی هستند و می‌توانند به عنوان ارزهای جایگزین مطرح شوند. در نتیجه خرید و فروش کالا با آن طبق قوانین BaFin قانونی تلقی نمی‌شود.

با وجود قوانین و اخطار‌های دولت، کلاهبرداران سایبری بیکار ننشسته و همواره با سوءاستفاده ازکلماتی مانند پروژه‌های هوشمند، ایردراپ‌ها، هوش مصنوعی از قبیل انواع اندیکاتورها، سرمایه‌گذاری‌های خرد با سودهای ثابت و تصاعدی، توکن‌ها و کوین‌های آینده دار و... در پی پیدا کردن قربانیان خود هستند. در بین این قربانیان می‌توان از سرمایه‌گذاران کم تجربه‌ای نام برد که به دنبال یک‌شبه ثروتمند شدن هستند. قربانیان نه تنها سالمندان، بلکه از همه گروه‌‌‌های سنی و تمام طبقات اجتماعی هستند. طبق آمار کیل گاسا (Kjell Gasa) دادستان ارشد ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان، پلت‌فرم‌های جعلی و آمار کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال که می‌توان از آنها با نام طرح‌های پانزی یاد کرد، از ۲۰۰ پرونده در سال ۲۰۲۱ به ۷۰۰ پرونده در سال ۲۰۲۳ با ارقام بالا مانند ده‌ها‌هزار و گاهی حتی صدها‌هزار یورو در هر پرونده رسیده است. این درحالی است که موارد گزارش نشده دیگری هم وجود دارد.

این پلت‌فرم‌ها اصولا منبع و ارتباط موثقی ندارند اما با ردگیری دامنه سایت‌هایشان می‌توان پی برد که بیشتر آنها در اروپای شرقی همچنین ترکیه و اسرائیل مستقر هستند و چون به صورت هرمی افراد را جذب می‌کنند، هیچ ارتباط شخصی بین طرفین وجود ندارد و تنها هر شخص فریب خورده با شخص فریب خورده قبلی خود در ارتباط است. به این ترتیب با توجه به تکنولوژی بلاک‌چین، عاملان ردپای دیجیتالی خود را به راحتی می‌پوشانند و پیگیری از طریق مراجع قانونی سخت و در عمل غیرممکن می‌شود. با این حال، گاسا به موفقیت تحقیقات فعلی در همکاری با مقامات اجرای قانون در سایر کشورهای اروپایی اشاره می‌کند: بر این اساس، اخیرا مردی در بلژیک دستگیر شد که گفته می‌شود در پرونده‌های کلاهبرداری رمزنگاری در شلسویگ-هولشتاین نیز دست داشته است.

او در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد و منتظر محاکمه‌اش در دادگاه ایتسهو است که قرار است در ماه ژوئن آغاز شود. این طمع موج سواری تنها در رود اِلبه شمال کشور آلمان اتفاق نمی‌افتد بلکه چند سال است از خزر تا خلیج فارس شمار بسیاری را در خود غرق کرده است و همچنان در حال پر کردن استخرهای پانزی با پول‌های سرمایه‌گذاران فریب خورده و غرق کردن قربانیان در آن است. تنها یک قانون ساده در تمام بازارهای مالی وجود دارد که رعایت آن الزامی است: (Too Good To Be True) به صحت چیزی که بی اندازه خوب به نظر می‌رسد شک کنید.