سند ۲۰۳۰ درحال اجراست؟

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم و ‌معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم با حضور در برنامه تلویزیونی شیوه به مناظره در خصوص سیاست‌گذاری حوزه زنان پرداختند. در این مناظره معصومه ابتکار از اجرای بخشی از سند ۲۰۳۰ در دولت رئیسی خبر داد. به گزارش «ایسنا»، در بخشی از این برنامه ابتکار تاکید کرد که نمی‌توان مفاهیم باارزشی مثل حجاب را از طریق برخورد قهری پیش برد. اما متاسفانه گوش شنوا نبود و عده‌ای بر طبل سخت‌گیری حجاب کماکان می‌کوبیدند. در دوره اخیر نیز موارد متعددی بود از ماجرای ون گرفته تا ماجراهای دیگر؛ بالاخره اصلاح این مساله و رویکرد و نگاهی که توام با حفظ حقوق و توجه به حقوق ذاتی انسان باشد؛ مطالبه مهم ما در آستانه دهه فجر است.

در ادامه این برنامه خزعلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین ما توانستیم آیورا را برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند بر عهده بگیریم. در ادامه معصومه ابتکار در واکنش به این سخن خزعلی گفت: این همان سند ۲۰۳۰ است؟ آنچه برایتان مصلحت است برای ما نبود؟ انسیه خزعلی در پاسخ به ابتکار گفت: نه، در سند اولیه همجنس‌گرایی بود و ما گفتیم این امر حذف شود، رایزنی کردیم و قبول کردند. توانستیم آن‌طور که می‌خواهیم آموزش را تنظیم کنیم. به گزارش خبرآنلاین وی تصریح کرد: ما با حق تحفظ قبول کردیم.

در ادامه این مناظره و حواشی ایجاد شده در مورد اجرای سند ۲۰۳۰ از سوی دولت رئیسی، روز گذشته انسیه خزعلی در حساب توییتر خود نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود در مخالفت با اجرای بند آموزش سند ۲۰۳۰ در کشور پابرجاست و مدیریت کارگروه توانمندسازی اقتصادی آیورا که ایران به مدت دو سال عهده‌دار آن است، ارتباطی با ۲۰۳۰ ندارد.» به گزارش «ایسنا»، وی در توییت دیگری افزود: آیورا‌(اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند) نهادی با هدف توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی است و با ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بر کارگروه بانوان آیورا، زنان متخصص ایرانی، زنان کشورهای عضو آیورا را توانمند می‌سازند. در تعاملات بین‌المللی بر اصول خود پافشاری می‌کنیم حتی اگر مرتبط با داخل کشور نباشد.‌»/ دنیای اقتصاد