کن کاساپوغلو، کارشناس ارشد موسسه هادسون مستقر در واشنگتن و کارشناس تحقیقات امنیتی و دفاعی در مرکز مطالعات اقتصاد و سیاست خارجی استانبول ترکیه، دلایل متعددی ارائه کرده است که چرا خرید Su-۳۵ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نخست، او استدلال کرد که چنین جنگنده برتر و فوق مانورپذیر، کنترل تهران بر حریم هوایی ایران را تقویت می‌کند. یوری اسلیوسار، رئیس شرکت هواپیمایی متحد روسیه، هواپیمای Su-۳۵S مدلی را که ظاهرا قرار است به ایران منتقل شود، در نبردهای هوایی بی‌‌‌رقیب توصیف کرده است. در چنین سطح پیشرفته‌ای برای هواپیماهای نسل چهارم، Su-۳۵  احتمالا در خاورمیانه متمایز خواهد شد، جایی که، همان‌طور که کاساپوغلو اشاره کرد، به جز اسرائیل، هیچ متحد ایالات متحده در منطقه با هواپیماهای نسل پنجم عملیات پروازی انجام نمی‌دهد.

او همچنین گفت که سوخو-۳۵ هرگونه اقدام پیشگیرانه اسرائیل علیه ایران را پیچیده می‌کند، در شرایطی که نیروهای نظامی و جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم F-۳۵ اسرائیل از برتری هوایی در سراسر منطقه برخوردار هستند. «گای پلابسکی» کارشناس صهیونیست در امور تسلیحاتی در این باره به نیوزویک گفت: این جنگنده روسی با توجه به ویژگی‌هایی که از آن بهره‌مند است، یک درنده خطرناک در برابر جنگنده‌های نسل چهارم و حتی نسل ۵/ ۴کشورهای غربی محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه تحویل جنگنده‌های سوخوی سو ۳۵ روسی به ایران می‌تواند قواعد بازی نظامی در خاورمیانه را تغییر دهد، افزود: تحویل این جنگنده‌ها به ایران در کنار استقرار سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ در این کشور، می‌تواند به چالش بزرگی برای جنگنده‌های نسل چهارم نیروی هوایی ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تبدیل شود.

مقامات سابق اسرائیل نیز قبلا به نیوزویک در مورد پیامدهای استراتژیک بالقوه درازمدت مشارکت رو به رشد دفاعی روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده بودند. با این حال خرید هواپیماهای سوخو-۳۵ از سوی ایران ماه‌ها پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دستیابی روسیه به مهمات سرگردان، که گاهی اوقات به عنوان پهپادهای کامیکاز یا انتحاری از آنها یاد می‌شود، مانند شاهد-۱۳۱ و شاهد-۱۳۶ در اوکراین آشکار شد. اگرچه مقامات ایرانی ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را به عنوان بخشی از توافق‌‌‌های قبلی که قبل از جنگ منعقد شده بود، پذیرفته‌‌‌اند، اما تهران به طور صریح از کمپین مسکو در اوکراین حمایت نکرده است. مقامات ایرانی همچنین دستیابی کشورشان به تسلیحات روسی را به عنوان یک تحول طبیعی در تلاش تهران برای به‌روز‌رسانی نیروی هوایی خود به تصویر کشیده‌اند که هیچ قدرت سومی را هدف قرار نمی‌دهد.