بانکداری الکترونیک در انتظار نرم‌افزارهای امنیتی

گروه کامپیوتر- همراه با افزایش روز‌به‌روز حجم ارتباطات و گسترش و نفوذ تکنولوژی‌ در میان مردم سرتاسر دنیا، نگرانی‌ها از شرایط امنیتی حاکم برفضای این روابط هم بیشتر می‌شود. در این بین اما وقتی بحث تجارت و روابط اقتصادی به میان می‌آید، مسلما نگرانی‌ها از حد معمول هم فراتر می‌رود. به دنبال توسعه بانکداری الکترونیک در جوامع پیشرفته، این روزها مشتریان این خدمات ترس خود را از سوءاستفاده‌های احتمالی از مشخصات و اطلاعات فردی‌‌شان اعلام می‌کنند.

این موضوع اما بیشتر از بقیه توجه تولید‌‌کنندگان نرم‌افزارهای امنیتی را به خود جلب کرده است. در حقیقت این شرکت‌ها به این موضوع به عنوان یک فرصت مناسب نگاه کرده و راه حل عملی آن را ثبت نام رسمی (sign on) در کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات مالی و استفاده از نرم‌افزارهای قوی آنتی‌ویروس‌ می‌دانند.

این در حالی است که بانک‌ها و موسسات مالی به خاطر از دست دادن اعتماد مشتریان خود در نتیجه این اتفاق، شرایط نه‌چندان خوبی را دارند.

حالا اما با اعلام همکاری شرکت‌های نرم‌‌افزار‌ی با بانک‌ها، این موسسات امیدوارند با به کار بردن نرم‌‌افزارهای آنتی‌ویروس و ابزارهای امنیتی دیگر و در دسترس قرار دادن آنها از طریق وب‌سایت‌هایشان دوباره بتوانند با جلب اعتماد مردم، افراد بیشتری را به انجام امور بانکی به صورت آنلاین ترغیب کنند.

با این همه تولیدکنندگان نرم‌افزارهای امنیتی به دنبال راه‌هایی تازه برای رسیدن به سلیقه مشتریان و جلب اعتماد آنها هستند.

«ناتالی لمبرت» یکی از کارشناسان و تحلیلگران دانشگاه کمبریج و موسسه تحقیقاتیbased Forresterی - Mass در این مورد می‌گوید: «با وجود آنکه این طرح هنوز به طور کامل عملی نشده است به راحتی می‌‌توان پیش‌بینی کرد شرکت‌های نرم‌افزاری و سازندگان ابزار امنیتی می‌توانند از این فرصت به عنوان راه جدید کسب درآمد استفاده کنند. این موضوع در واقع یک معادله ساده است. از طرفی مردمی که امور بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می‌‌دهند نگران امنیت اطلاعات و حساب‌های خودشان هستند و از طرف دیگر بانک‌ها به دنبال آن هستند که دوباره بتوانند اطمینان مشتری‌هایشان را جلب کنند بنابر این شرکت‌های سازنده نرم‌افزارهای امنیتی می‌توانند بهترین و تنها انتخاب مناسب برای هر دو طرف باشند».

به عقیده کارشناسان و حامیان مالی این طرح، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نرم‌افزارها برای کاربرانشان قابلیت به روز کردن آنها است که از طریق خود بانک‌ها یا موسسات انجام می‌شود. به نظر آنها این موضوع می‌تواند راه متفاوتی برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها و گسترش بیشتر بانکداری الکترونیک در جوامع در حال توسعه باشد.

در این زمینه نرم‌‌افزارهای مختلف شاید در شکل‌های کوچک‌تر وجود دارند که می‌‌توانند به عنوان الگو قرار بگیرند. Virtual ATM یکی از این نرم‌افزارها است که در طول زمانی که یک کاربر در حال انجام عملیات بانکی به صورت آنلاین است، برای محافظت از اطلاعات شخص هیچ برنامه دیگری را اجرا نمی‌‌کند.

OEM اما مدل بزرگ‌تر و قدرتمندتری است که قابلیت توسعه ابزارهای امنیتی را برای بانک‌ها و دیگر موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالی فراهم می‌کند.