تخم‌مرغ در ماه‌های آینده  گران می‌شود

در ماه‌های آینده با افزایش شدید قیمت تخم‌مرغ روبه‌رو خواهیم شد که پایین بودن تولید از مهم‌ترین عوامل این افزایش قیمت است. دکتر ناصر نبی‌پور، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران، به ایسنا گفت: در یک ماه اخیر به علت ورشکسته شدن مرغداران، خالی شدن مرغداری‌ها و وارد شدن مرغ چربی‌دار به کشتارگاه، همزمان با افزایش قیمت مرغ گوشتی، شاهد افزایش بهای مرغ چربی‌دار نیز بودیم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل پایین بودن تولید، تخم مرغ نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شده است و ظرفیت اکثر مرغداری‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد کاهش یافته و تنها تعداد اندکی از مرغداری‌ها با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

نبی‌پور با بیان این که در دو هفته اخیر قیمت تخم مرغ به ۶۵۰ تا ۶۷۰تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: با ادامه این روند به طور حتم در ماه‌های آینده با افزایش شدید قیمت تخم مرغ روبه‌رو خواهیم شد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۸۶ قیمت تخم مرغ حتی به کیلویی هزار تومان نیز برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره نابسامانی وضعیت مرغداری‌ها و عامل ورشکستگی آنها گفت: برطرف نشدن مشکل تعرفه‌ها از جمله تعرفه برق مرغداری‌ها که قرار بود به صورت کشاورزی محاسبه شود و بالابودن قیمت نهاده‌ها و کمبود نقدینگی از مهم‌ترین عوامل این نابسامانی‌ها است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ذرت با قیمت کیلویی ۱۸۱ تا ۱۸۶تومان و سویا با قیمت ۲۸۴تومان به صورت واریزی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که مرغداران به علت کمبود نقدینگی مجبورند برای این که این نهاده‌ها را به صورت وعده‌ای در اختیار بگیرند هر ماه ۱۰تومان برای هر کیلو سویا و پنج تومان برای هر کیلو ذرت پرداخت‌کنند که این امر یکی از مهم‌ترین دلایل ورشکستگی مرغداران است.