لاریجانی نخستین انتظار مجمع مجالس آسیایی را این موضوع دانست که این نهاد بین‌المللی بتواند در توسعه اقتصادی آسیا، ارتباط کشورها با یکدیگر و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها تسهیل‌کننده باشد. رئیس مجلس ایران در ادامه به موضوع اقدامات ایالات‌متحده در منطقه اشاره کرد و با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال ایجاد هراس در میان کشورها هستند، گفت: اکنون آمریکایی‌ها بعد از شکست داعش در منطقه به‌دنبال نگران کردن کشورها نسبت به ایران هستند که هر روز داستانی درست می‌کنند و از محل آن تجارت می‌کنند به این معنا که ترامپ به منطقه آمد، جولانی داد و از چند کشور ۵۰۰ میلیارد دلاری پول دریافت کرد و اسم این را سرمایه‌گذاری می‌داند.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای مهم منطقه همچون ایران و ترکیه باید شگردهای آمریکا را برای کشورهای منطقه روشن کنند، تاکید کرد: امروز داعش در عراق و سوریه سرکوب شد و حالا آمریکایی‌ها سراغ لبنان رفته‌اند و این مسائل طراحی شده است؛ بنابراین اتحادیه بین‌المجالس آسیایی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد صلح و امنیت در منطقه داشته باشد که البته باید بسیار فعال‌تر شود. رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در اجلاس سوچی یک همگرایی برای  یافتن راه‌حل سیاسی درحال شکل گرفتن است، عنوان کرد: روسای‌جمهور سه کشور تلاش می‌کنند تا به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه برسند که بسیار مهم است البته این سه کشور برای ملت سوریه تصمیم‌گیری نمی‌کنند بلکه تسهیل‌کننده امور آنها هستند و دولت و ملت سوریه باید طبق قانون اساسی و انتخابات خود تصمیم‌گیری کنند. لاریجانی ادامه داد: تصور می‌کنم کاری که ایران و ترکیه در قبال تمامیت ارضی عراق کردند گام مهمی بود و شما به‌خاطر دارید به محض اینکه داعش در موصل شکست خورد، هنوز بخش‌های کوچکی از خاک عراق در دست آنها بود که ماجرای جدیدی خلق شد و مساله رفراندوم را درست کردند درحالی‌که قانون اساسی عراق، تمامیت ارضی این کشور را تضمین می‌کند و ما مخالف تجزیه در منطقه هستیم و آن را توطئه جدید می‌دانیم چراکه با برهم زدن تقسیمات کشورها به‌دنبال مشغولیت مسلمانان هستند.

رئیس مجلس همچنین در گفت‌وگویی دیگر که با شبکه تلویزیونی TRT ترکیه انجام شد نیز از موضوع داعش سخن گفت و با اشاره به ناراحتی اسرائیلی‌ها از سرکوبی داعش تاکید کرد: اکنون آنها به‌دنبال ایجاد مشکلاتی برای لبنان هستند.