بزرگان اقتصاد ایران در همایش «دنیای اقتصاد» پنجمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید / عکس:دنیای اقتصاد

روزنامه دنیای اقتصاد هرساله به منظور فراهم آوردن محیطی برای تعامل چهار ضلع بازار پول و سرمایه شامل تصمیم سازان، صاحب‌نظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان اقدام به برگزاری همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید می‌کند.در ششمین سال هدف ارائه تصویری از بانکداری در دوران پس از اصلاح است. اکران این چشم‌انداز در دوره ششم بر عهده تمامی ذی‌نفعان است. از همین رو در همایش پیش رو از سیاست‌گذاران، صاحب‌نظران،بانکداران و فعالان اقتصادی دعوت شده تا به ارائه نظر بپردازند.اهمیت این موضوع از آن جهت است که بانکداری سالم می‌تواند گذرگاه اقتصاد ایران به سوی توسعه باشد.در کنار دستاوردهای کلان اصلاح بانکداری، بهره‌مندی عموم مردم از خدمات مالی نیز می‌تواند دیگر ارمغان چنین اتفاقی باشد.در همایش ششم چهار ضلع هدف همایش بار دیگر گردهم می‌آیند تا تصویر خود از اصلاحات را به اشتراک بگذارند.

همایشی با حضور بزرگان

ولی‌الله سیف: رئیس کل بانک مرکزی دارای دکترای حسابداری و امور مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او سال‌ها در عرصه بانکداری فعال بوده و سابقه حضور در هیات مدیره بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه و کارآفرین را دارد از سیف در بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در سال ۱۳۹۲، به‌عنوان «چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران» تجلیل شده است.

اکبر کمیجانی: قائم مقام بانک مرکزی استاد اقتصاد دانشگاه تهران است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه ویسکانسین آمریکا دریافت کرده است. از کمیجانی به‌عنوان یک چهره علمی برجسته در اقتصاد ایران یاد می‌شود. از او بیش از ۱۵۰ مقاله علمی-پژوهشی به چاپ رسیده است و راهنمایی بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا را در کارنامه خود دارد. به تازگی نیز از کمیجانی به‌عنوان پژوهشگر برتر علوم انسانی کشور تجلیل شده است.

مسعود نیلی: مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری و استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است. این اقتصاددان در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور بود. از مسعود نیلی تاکنون ۷ جلد کتاب و تعداد زیادی مقاله در حوزه‌های مختلف اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی منتشر شده است. او پروژه‌های مهمی را در اقتصاد کشور بنا نهاد. پروژه اقتصاد ایران از جمله مهم‌ترین آنها است.

مسعود خوانساری: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران. تحصیلات خود را در زمینه برنامه‌ریزی و سیستم سپری کرد. خوانساری در دولت سازندگی مشاور ریاست سازمان تامین اجتماعی بود. این فعال اقتصادی بعدها شرکت سرمایه‌گذاری آتی آسمان را تاسیس کرد.

علی دیواندری: رئیس کنونی پژوهشکده پولی و بانکی دارای دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران است. او سابقه حضور در هیات مدیره بانک‌های ملت و پارسیان را دارد. دیواندری استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز هست. یکی از آخرین پایان‌نامه‌هایی که او راهنمایی کرده به بررسی عوامل موثر بر تجربه مشتری در بانک‌ها پرداخته است.

پرویز عقیلی‌کرمانی: او یکی از بنیان‌گذاران بانکداری خصوصی در ایران پس از انقلاب است. کرمانی در حوزه مدیریت امور مالی صاحب نظر است و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ویسکانسین- مدیسن آمریکا دریافت کرده است. او علاوه بر تخصص در حوزه بانکی پیشنهاد‌دهنده و حامی برخی از ابزارهای مالی جدید در اقتصاد ایران است.

طهماسب مظاهری: او رئیس کل بانک مرکزی از شهریور ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ به مدت یک سال بود. مظاهری پیش از این، وزیرامور اقتصادی و دارایی در کابینه سیدمحمد خاتمی، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ بود. او دارای مدرک دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. مظاهری در اوایل انقلاب، قائم‌مقامی سازمان برنامه و بودجه را نیز تجربه کرد. از جمله مهم‌ترین اقدامات اقتصادی وی، جمع‌بندی برنامه‌های ساماندهی اقتصادی در دوران حضور او در نهاد ریاست جمهوری است.

علی مدنی‌زاده: او استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است و مدرک دکترای اقتصاد را از دانشگاه شیکاگو آمریکا در سال ۲۰۱۳ دریافت کرده است. مدنی‌زاده همچنین مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی نیزهست. در کارنامه او مدال برنز المپیاد ریاضی دانشجویان جهان در سال ۲۰۰۰ به چشم می‌خورد.

علی سنگینیان: از فعالان بازار سرمایه در دو دهه گذشته است. او دارای دکترای مدیریت اجرایی با گرایش مالی از دانشگاه نیس فرانسه است. سنگینیان هم اکنون ریاست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران را برعهده دارد. او مدیرعامل تامین سرمایه امین نیز هست. این فعال بازار سرمایه در سال ۲۰۱۲ از سوی مرکز تحقیقات و نوآوری مدیریت اروپا (brussels-innova) به دلیل نوآوری در خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، مفتخر به دریافت نشان شوالیه مدیریت اروپا شد.

یاسمین سعادت: از سال ۲۰۱۴ رئیس بخش سرمایه‌گذاری انجمن بین‌المللی مالی(IFC) است. سعادت از سال ۱۹۸۶ به‌عنوان پژوهشگر در بانک جهانی فعالیت خود را آغاز کرد. او در سال‌های بعد پله‌های ترقی را طی کرد و از یک کارشناس اقتصادی در سال ۱۹۸۸ به کارشناس اصلی بخش سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۰۹ ارتقا یافت.

امینه محمودزاده: او از جمله پژوهشگرانی است که مطالعات گسترده‌ای در حوزه بانکی داشته و در اغلب آنها تلاش کرده مدل‌های مطلوب در این حوزه را ارائه کند.راهکارهایی برای تامین مالی بنگاه‌ها، چرخه‌های اعتباری و شکست بازار اعتبارات از جمله پژوهش‌های ماندگار امینه محمودزاده در حوزه بانکی است. محمودزاده در یکی از پژوهش‌هایی که مشترکا با دکتر فرهاد نیلی انجام داده بود الگویی را پیشنهاد کرده بود که به کاهش محدودیت نقدینگی در دسترس بنگاه‌های تولیدی منجر می‌شد.

محمد ابراهیم مقدم نودهی: او اقتصاددان، مدیر ارشد اجرایی و یکی از بانکداران با سابقه ایرانی است. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی بانک ایران زمین، رئیس هیات مدیره شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین، رئیس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور تجارت، مدیر ثبت صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین، مدیرعامل شرکت رفاه گستران پیروز، رئیس هیات مدیره شرکت منظومه کاوک آسیا، مدیرعامل شرکت طلایه‌داران آفاق، رئیس هیات مدیره شرکت آرد تجارت، عضو هیات مدیره بانک تجارت به ‌مدت ۸ سال، نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت لیزینگ ایران و مدیرعامل مرکز آموزش و فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک (فابا) از جمله سوابق این مدیر با سابقه بانکی است.

کارگاه‌های جانبی

در کنار بررسی الزامات اصلاح نظام بانکی، ریسک ناشی از تصمیمات دونالد ترامپ در بازارهای جهانی، شناسایی بازارهای کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان و چشم‌انداز بازار ارز نیز در قالب کارگاه‌های آموزشی بررسی می‌شود. به ثبت‌نام‌کنندگان در این بخش نیز مدرک اعطا می‌شود.

زمان همایش

همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید پنجم بهمن در محل موسسه علوم بانکداری وابسته به بانک مرکزی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به ثبت‌نام و شرکت در این همایش، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس بگیرند یا به سایت http://events.den.irمراجعه کنند.