کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی‌ها این ماه عملیاتی می‌شود

گروه خبر: سخنگوی دولت از اجرایی شدن نرخ جدید تسهیلات مسکن برای خانه اولی‌ها در ماه جاری خبر داد و گفت: بانک مسکن از هفته آینده دستورالعمل اجرایی تسهیلات مسکن اولی‌ها را اعلام خواهد کرد، انتظار داریم این تصمیم ماه جاری عملیاتی شود. سخنگوی دولت روز گذشته، در نشست خبری‌اش همچنین در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: این نرخ از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت اما کافی نیست؛ چراکه تورم یک رقمی شده و کاهنده است؛ بنابراین دیگر توجیهی برای نرخ سود بانکی بالا وجود ندارد. سخنگوی دولت در ادامه از تک‌رقمی شدن نرخ تورم و بیکاری در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: مقرر شده برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد، سالانه ۷۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود. معاون رئیس‌جمهوری درخصوص بازداشت یک نفر از کارشناسان مالی مذاکرات هسته‌ای و حواشی مربوط به آن هم گفت: در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم، ولی شنیده شده به قید وثیقه قرار است آزاد شود. به گزارش «ایسنا» نوبخت همچنین گفت: این موضوع نگرانی من را کمتر کرد؛ چراکه اگر مطلب نگران‌کننده‌ای وجود داشت آن فرد را با قید وثیقه آزاد نمی‌کردند.

تغییر در قراردادهای نفتی

نوبخت درخصوص چارچوب قراردادهای نفتی نیز گفت: اینها قرارداد نفتی نیستند. بلکه چارچوب‌هایی هستند که به‌عنوان الگو در بستن قراردادهای نقتی استفاده می‌شود. حوصله دولت در تغییرات این اسناد نشان از حساسیت در تامین منافع ملی دارد. در جلسه یکشنبه گذشته، تغییرات جدید در این اسناد تصویب شد.

استفاده انتخاباتی از فیش‌های حقوقی

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره فیش‌های حقوقی با بیان اینکه با توضیحاتی که داده شده، جامعه اشباع شده است، گفت: اما کسانی که تا انتخابات نیازمند این مباحث هستند، اصلا کوتاه نمی‌آیند. او همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند دولت از این حواشی بیرون بیاید ما هم خود را درگیر این مسائل نمی‌کنیم.

در همین ارتباط نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد سخنان اخیر سخنگوی قوه قضائیه مبنی‌بر اینکه درخصوص بازداشت مسوولان دولتی اتمام حجت کرده است نیز گفت: قوه ‌قضائیه آنقدر استقلال دارد که بدون توجه به مسایل، اگر جرمی صورت گرفته باشد هر اقدامی که لازم باشد را انجام دهد. او همچنین تاکید کرد: دولت از هیچ فرد متخلفی حمایت نخواهد کرد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت در مورد ماجرای واگذاری ملک به برخی از کارمندان شهرداری و اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای ورود به این موضوع دارد نیز گفت: اجازه دهید در این زمینه تحقیق کنم و نظر رئیس‌جمهوری را برای ورود به این موضوع جویا شوم.

لزوم حضور در FATA

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در مورد ورود شورای امنیت ملی به بحث کارگروه ویژه مالی FATA گفت: در کارگروه ویژه اقدام مالی بحث‌های مختلفی مطرح است، ولی اینکه چه چیزی مناسب است باید از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی صورت گیرد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت افزود: باید در این مجامع حضور داشته باشیم و از حقوق ملت دفاع کنیم و این کارگروه ویژه اقدام مالی نیز از ابزارهایی است که برای استفاده از بانکداری جهانی ناگزیر هستیم در آن فعال باشیم و شرط جمهوری اسلامی ایران نیز این بوده که هر آنچه در چارچوب قانون اساسی ایران قابل‌پذیرش باشد، مورد قبول و تایید است.

نوبخت اضافه کرد: اینکه در این مجامع فعال باشیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به مراتب بهتر از آن است که به‌دلیل حضور یکی از کشورهایی که ناقض حقوق بشر به‌خصوص دولت عربستان با توجه به فاجعه یمن و حمایت از داعش دارد، حضور پیدا نکنیم و مسوولان کشور قطعا به نحو شایسته از حقوق ملت در این کارگروه دفاع خواهند کرد.

کنسرت‌ها ملاحظات امنیتی ندارند

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت در مورد سخنان اخیر دادستان مبنی‌بر اینکه استانداری‌ها وفرمانداری‌ها مسوولیت برگزاری کنسرت‌ها را بپذیرند، گفت: چنین بحثی در دولت مطرح نشده است، ولی دولت از طریق فرمانداری و استانداری می‌تواند مجوز برگزاری کنسرت صادر کند و کنسرت‌ها ملاحظات امنیتی و ضدامنیتی ندارند، ولی ممکن است در زمینه فرهنگی موضوعاتی مطرح باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به این موضوعات ورود کند. معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر نقدی هست قانون را اصلاح کنیم و خودمان قانون وضع نکنیم.

پیگیری اتهامات به دولت از مراجع ذی‌صلاح

نوبخت در مورد شکایت دولت از توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری نیز گفت: در صورتی که هر اتهام ناروایی صورت گیرد باید پیگیری شود و دولت با وجود خویشتنداری در صورتی که با موارد اتهامی مواجه شود از مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: هر فردی اگر مطلبی دارد باید به دستگاه قضایی ارائه دهد نه اینکه خودش دست به انتشار بزند.

ماجرای گلایه جهانگیری

معاون رئیس‌جمهور در مورد این موضوع که گفته شده جهانگیری در جلسه دیدار با رهبری از اختیارات کم خود گلایه داشته است، نیز گفت: دولت نهایت همکاری را با معاون اول در جایگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی دارد.

ضرب و شتم یک خبرنگار

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ماجرای ضرب و شتم یک خبرنگار توسط یک نماینده و خلأ وجود انجمن صنفی در این باره نیز گفت: اگر در مجلس هم نماینده‌ای کاری می‌کند، تشکر می‌کنم که باز هم دولت باید پاسخگو باشد! او همچنین گفت در مجلس این اتفاق در مورد دیگران هم می‌افتد، البته وزرا بیشتر لفظی مورد عنایت قرار می‌گیرند.

مخالفت با واردات برنج

سخنگوی دولت درباره واردات برنج نیز گفت: به‌دلیل اینکه اکنون برنج استان‌های شمالی وارد بازار می‌شود، قیمت افت می‌کند. دولت با واردات برنج در زمان برداشت محصولات داخلی مخالف است.