دعوت ایران؛ واکنش سعودی
گروه دیپلماسی: در کرانه‌های قطع ارتباط ایران و عربستان، همچنان می‌توان رگه‌هایی از تمایل برای گفت وگو را مشاهده کرد؛ آنجا که ظریف از آمادگی ایران برای همکاری با عربستان در موضوع مبارزه با داعش خبر داد و الجبیر نیز گفت عربستان همواره به دنبال روابط خوب با ایران است. به گزارش «تسنیم»، محمدجواد ظریف که عصر جمعه در پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ موسوم به داووس امنیتی سخن می‌گفت، با اشاره به موفق بودن توافق هسته‌ای بین ایران و غرب از طریق مذاکره، اعلام کرد این موفقیت می‌تواند الگویی برای حل تمام مسائل منطقه باشد. ظریف افزود: «ما معتقدیم که هیچ‌چیز نمی‌تواند در منطقه وجود داشته باشد که نتوان آن را حل‌وفصل کرد.» ظریف به این گفته فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که نمی‌توان بدون حفظ امنیت دیگران از امنیت برخوردار شد.»

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه ایران و عربستان سعودی نمی‌توانند یکدیگر را از منطقه کنار بزنند و متاسفانه عربستان سعودی شیوه کنار گذاشتن را در پیش گرفته است، افزود: «دردنیای امروز بازی برد و باخت وجود ندارد و لازم است که ما مشکلات خاورمیانه را از نو تبیین کنیم. مشکلات را می‌توان از راهی تعریف و تبیین کرد که بتواند حل شود.» ظریف همچنین خواستار از بین رفتن فرقه‌گرایی شد و آن را چالشی برای جهان و منطقه خواند.وزیر امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه همواره اعتقاد داشته‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز بوده است و اکنون همه در زمینه صلح‌آمیز بودن این برنامه قانع شده‌اند، افزود: «اکنون می‌توانیم این دستاورد مهم را جشن بگیریم، دستاوردی که همه با هم به آن رسیدیم و باید دید آیا می‌توان این موفقیت را با سایر مشکلات منطقه تطبیق داد و آیا نیاز داریم که مشکلات را بشناسیم تا از تحقق یک زیان بزرگ جلوگیری کنیم.» او همچنین تاکید کرد: «سرنوشت ما در منطقه یک سرنوشت مشترک است که با تهدید مواجه شده است و ممکن است این تهدید برای برادرانمان در ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان و حتی افغانستان و کشورهای مرکز آسیا ایجاد مشکل کند.» ظریف در سخنان خود همچنین خواستار همکاری عربستان برای برقراری صلح در منطقه شد. او گفت: «ایران وعربستان سعودی از منافع مشترکی در سوریه برخوردارند و لازم است که تهران و ریاض با هم همکاری کنند.» وزیرامورخارجه ایران روزپنج‌شنبه به همراه حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای خود برای حضور در دور تازه مذاکرات درباره بحران سوریه وارد مونیخ شد. او در حاشیه این اجلاس مذاکراتی با دیپلمات‌های ارشد جهان انجام داد.


به دنبال طایفه‌گری نیستیم

وزیر امور خارجه در ادامه با تاکید بر اینکه ما به دنبال طایفه‌گری در کشورهای اسلامی نیستیم، تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم این مشکل را به کشورهای غربی منتقل کنیم؛ همه ما اهداف مشترکی داریم و می‌خواهیم که یک خلیج‌فارس آرام و دارای امنیت داشته باشیم به‌طوری که همه کشورها با اطمینان درخلیج‌فارس زندگی کنند. او افزود: «کشورهای غربی اعتقاد داشتند ایران در برنامه هسته‌ای شفافیت نداشت و ما دیدگاه دیگری داشتیم؛ هم اکنون نیز برادران ما در عربستان دیدگاه متفاوتی با ما در کشور جمهوری اسلامی دارند اما همه ما باید تلاش مشترکی داشته باشیم تا همه برنده شویم؛ دیدگاه برد و باخت دیگر درجهان ما جایگاهی ندارد و همه ما باید تلاش کنیم و از یک نقطه شروع کنیم.»


ایران 5هزار سال است که همسایه ماست

همزمان، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر گفت بحث‌هایی جدی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در جریان است و ریاض آماده است در قالب ائتلاف آمریکا، نیروی ویژه به سوریه اعزام کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «عادل الجبیر» می‌گوید منظور ریاض از اعزام نیروی زمینی به سوریه، تنها فرستادن نیروهای ویژه آن‌ هم در قالب ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است.»

او در مصاحبه‌ای که روز جمعه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، با بیان اینکه هدف عربستان کنار زدن اسد است و اطمینان دارد که به این هدف می‌رسد، گفت: «من معتقدم که اسد ضعیف شده است، کار او تمام است و آینده‌ای برای او وجود ندارد.» جبیر با تکرار اتهام‌زنی‌هایش علیه رئیس‌جمهور سوریه، ایران، حزب‌الله و روسیه گفت: «ما همواره گفته‌ایم که دو راه برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد؛ که هر دو شامل کنار زدن اسد است. یک راه، مسیر سیاسی است که از مسیر بیانیه ژنو می‌گذرد که بر اساس آن شورای موقت اختیارات را از اسد گرفته، کشور را اداره می‌کند، قانون اساسی را اصلاح کرده، انتخابات برگزار کرده و سوریه را به سمت آینده‌ای جدید بدون هرگونه نقشی برای بشار اسد پیش می‌برد. این راه ارجح است.» او افزود: «اگر این مسیر شکست بخورد، جایگزین، استفاده از زور خواهد بود. بشار اسد کنار خواهد رفت و در این تردیدی نیست. او یا از مسیر سیاسی کنار می‌رود یا با استفاده از زور برکنار می‌شود. مردم سوریه وی را نمی‌پذیرند.»

جبیر سپس در پاسخ به اظهارات وزیر امورخارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان که گفته بود ایران به دنبال حذف کردن عربستان نیست، اما ریاض متوهمانه تصور می‌کند که می‌تواند تهران را از معادلات حذف کند، صحبت‌های ظریف را «مضحک» خواند و مدعی شد که ریاض هرگز رویکردی خصومت‌آمیز در قبال ایران نداشته، اما تهران به دنبال ایجاد ناآرامی در عربستان بوده است. جبیر در پاسخ به این سوال که با چنین نگاهی چطور می‌توان پشت یک میز نشست و در مورد سوریه صحبت کرد، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. ایران همسایه ماست. آنها ۵هزار سال است که همسایه ما هستند و ۵هزار سال دیگر هم خواهند بود. این یک واقعیت جغرافیایی است.» او گفت اگر ایران رفتار خود را تغییر دهد، می‌تواند جزو همسایه‌ها و جزو جامعه بین‌الملل باشد.


عربستان «صداهای گنده» از خود درنیاورد

از سوی دیگر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به تصمیم عربستان برای ورود ۱۵۰ هزار نیرو به سوریه گفت: «باید به عربستان بگویید ابتدا این ۱۵۰ هزار نیرو را یک جا جمع کند، دوم برای آنها یک رژه درنظر بگیرد و از این نیروها سان ببیند و سپس از آنها فیلمبرداری و برای همگان اثبات کند که چنین نیروهایی وجود دارد، بعدا بیاید و این صداهای گنده را از خود دربیاورد.»


دیدار ظریف و کری در مونیخ

همچنین محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. گفت‌وگوی کری و ظریف حول محور برجام بود.


دیدار با صاحبان صنایع اروپایی

وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس مونیخ گفت: زیرساخت‌ها برای همکاری و سامان دادن به همکاری‌های بلندمدت با ایران آماده است. محمدجواد ظریف در جمع صاحبان صنایع و روسای ارشد بانک‌ها و موسسات پولی و مالی اروپایی از جمله آلمان افزود: «زیر ساخت‌ها برای همکاری و سامان دادن به همکاری‌های بلندمدت با ایران آماده است.» وزیر خارجه با اشاره به توافق هسته‌ای و اجرای برجام تاکید کرد: «با توجه به لغو جامع تحریم‌های اروپا و برداشته شدن تحریم‌های تجاری اقتصادی و پولی ساختگی، ایران آماده گسترش هرچه بیشتر روابط با مجموعه اروپا است.» براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما در این نشست که حدود 30 تن از صاحبان و روسای ارشد مهم‌ترین بنگاه‌های صنعتی تجاری پولی و بانکی اقتصادی آلمان و اروپا شرکت داشتند، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: ایران در تنظیم روابط نوین تجاری صنعتی و اقتصادی خود با اروپا، بازار مصرف نخواهد بود.


موگرینی بهار آینده به ایران می‌آید

از سوی دیگر، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که از سفر به ایران در بهار ۲۰۱۶ میلادی خوشحال خواهد شد. به گزارش اسپوتنیک فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد: «در سفر به ایران که در بهار ۲۰۱۶ میلادی انجام خواهد شد، هیاتی از اعضای کمیسیون اروپا برای مذاکره درخصوص روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، او را همراهی خواهد کرد.»