جبران فرصت‌های از دست‌رفته عکس: president.ir

گروه خبر: سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه روز گذشته با سفر او و هیات همراه به رم آغاز شد. سفری ۴ روزه که دو روز آن به دیدار با مقامات بلندپایه ایتالیا و واتیکان خواهد گذشت و دو روز آن در فرانسه. این نخستین سفر اروپایی روحانی در دوران ریاست‌جمهوری به‌ویژه پس از برجام است. رئیس‌جمهوری و هیات همراهش صبح روز گذشته این سفر ۴ روزه را با ورود به رم آغاز کردند و در بدو ورود به فرودگاه «چامپینو» در شهر رم، مورد استقبال «پائولو جنتیلونی»، وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفتند.

روحانی که به دعوت رسمی «متئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا به رم سفر کرده است همچنین روز گذشته از سوی «سرجیو ماتارلا»، رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا مورد استقبال رسمی قرار گرفت؛ اما پیش از آنکه رئیس‌جمهوری اولین سفر اروپایی‌اش را در دوران پساتحریم آغاز کند، در فرودگاه مهرآباد، گسترش روابط با کشورهای اتحادیه اروپا را از سیاست‌های تهران برشمرد و تاکید کرد که باید از فضای پسابرجام، برای رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی بهره گرفت و سفر به ایتالیا و فرانسه با این هدف انجام می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اهمیت گسترش روابط با کشورهای اروپایی مخصوصا کشورهایی که در گذشته روابط خوبی با ایران داشته‌اند، از بررسی و توافق دو سند مهم در جریان این سفر 4 روزه به فرانسه و ایتالیا خبر داد و گفت: در این سفر سند نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت. همچنین درخصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می‌کنند، تفاهماتی انجام می‌گیرد.


امضای قرارداد دربخش حمل و نقل

روحانی همچنین از امضای اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه خبر داد و گفت: درخصوص حمل‌و‌نقل و نوسازی ناوگان هوایی و نیز ریل لوکوموتیو و خودرو اسناد زیادی آماده است که در جریان این سفر مورد مذاکره و تفاهم قرار خواهد گرفت. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: در موضوع هواپیما هم باید بگویم که لازم است ناوگان هوایی را نوسازی بکنیم و در زمینه ریل و لکوموتیو نیز نیاز به خریدهایی داریم؛ البته در این زمینه، نیازمند نوسازی هستیم. رئیس‌جمهور گفت: در زمینه خودرو قراردادهای مهمی در دست تهیه است و احتمالا در این سفر امضا خواهد شد؛ راجع به پژو و رنو هم قرار است قراردادهایی امضا شود؛ بنابراین در بخش حمل‌و‌نقل اسناد زیادی در دست مذاکره، تفاهم و امضا قرار خواهد گرفت. از همین رو 6 نفر از وزرا و مقامات بلندپایه و بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی کشورمان روحانی را در این سفر 4 روزه همراهی می‌کنند.


روابط اقتصادی ایران و ایتالیا

به گزارش «ایرنا» براساس آمار موسسه آماری «یوروستات» مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی از مرز یک میلیارد یورو گذشته است و این کشور پس از آلمان دومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. هدف از سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا به‌عنوان اولین مقصد سفر اروپایی‌اش در دوران پساتحریم نیز، بهبود گفت‌وگوهای سیاسی و آماده‌سازی زمینه برای مبادلات تجاری میان دو کشور در پی لغو تحریم‌ها است. همچنین به گزارش «ایرنا» در شش ماهه اول ۲۰۱۵ نیز طبق آمار، واردات ایران از ایتالیا بالغ بر ۵۶۳ میلیون یورو بود که این رقم معادل دو برابر صادرات به این کشور یعنی ۲۵۱ میلیون یورو است. بررسی آمار اعلام شده همچنین نشان می‌دهد میزان واردات از ایتالیا در این مدت تغییری نکرده، اما صادرات ایران نسبت به سال ۲۰۱۳ تقریبا ۵/ ۲ برابر شده است. به گزارش «ایرنا» به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، دولت ایتالیا گفته است که در این سفر دو کشور قراردادهای اقتصادی به ارزش ۱۵ تا ۱۷ میلیارد یورو امضا خواهند کرد.


روابط سیاسی

ایتالیا از جمله نخستین کشورهایی است که پس از پیروزی حسن روحانی در دولت یازدهم رویکرد واقع‌بینانه‌ای در قبال ایران اتخاذ کرد؛ اما بونینو، وزیر خارجه پیشین ایتالیا، نیز نخستین وزیر خارجه یک کشور اروپایی بود که در آذرماه سال 1392 پس از آغاز به کار دولت یازدهم به تهران آمد و در سفر دو روزه خود با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.سفری که اگرچه حاشیه‌هایی به‌دلیل اصرار او برای ورود بدون حجاب به ایران به‌دنبال داشت، اما، راه را برای وزرای خارجه کشورهای سوئد، بلژیک، لهستان، اسپانیا، یونان، لتونی، اتریش، لوکزامبورگ و فنلاند جهت سفر به ایران هموار کرد و مقامات ارشد آنها به ترتیب به ایران سفر کرده و با مقام‌های ارشد کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. در واقع سفر بونینو به ایران اولین سفر یک مقام رسمی ایتالیا به تهران از سال 2004 میلادی بود. البته این تنها سفر یک مقام ارشد ایتالیایی به ایران نبود. ماسیمو دالما، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا نیز از جمله مقام‌های این کشور بود که آذرماه سال 92 به تهران سفر کرد. همچنین اسفندماه سال گذشته فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به همراه «پائولوجنتیلونی» وزیر امور خارجه این کشور در صدر هیاتی تجاری- اقتصادی به تهران سفر کردند.


دیدار با رئیس‌جمهور ایتالیا

به هر حال روز گذشته با ورود روحانی به ایتالیا دیدارهای او آغاز شد. او ابتدا دیداری دوجانبه با «سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا داشت. در این دیدار روحانی با تاکید بر اینکه برجام می‌تواند الگویی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، از مواضع سازنده ایتالیا در فرآیند مذاکرات هسته‌ای کشورمان قدردانی کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری تروریسم را بزرگ‌ترین معضل منطقه و تهدیدی برای اروپا و سراسر جهان دانست و اضافه کرد: بدون شک اگر خاورمیانه بی‌ثبات شود، آثار خسارت بار آن به اروپا هم می‌رسد. روحانی در این دیدار از رئیس‌جمهور ایتالیا برای سفر به کشورمان دعوت کرد که مورد استقبال سرجیو ماتارلا قرار گرفت. رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز در این دیدار از آغاز دور جدید همکاری‌های پرشتاب ایتالیا با ایران به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی خبر داد و خاطرنشان ساخت: شرکت‌های مختلف صنعتی و تجاری ایتالیا بسیار مشتاق حضور و همکاری با ایران هستند. ما با سرمایه‌گذاری و حضور فعالانه به‌دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها و فرصت‌هایی هستیم که تحریم‌ها آنها را از ایتالیا گرفتند. روحانی اضافه کرد که دو کشور در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و نادرست نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متقابل به خوبی استفاده کنند و اکنون زمان جبران است و باید همکاری‌های خود را با تعامل و در راستای منافع متقابل افزایش دهند. همچنین بعد از مذاکرات دو رئیس‌جمهوری، ضیافت ناهار به افتخار رئیس‌جمهوری کشورمان برگزار شد. پس از آن هیات‌های عالیرتبه ایران و ایتالیا با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. قرار است روحانی امروز با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان در واتیکان دیدار و گفت‌وگو کند.

ادامه ..

جبران فرصت‌های از دست‌رفته