فارس: مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه سازمان مدیریت ایجاد شرکت قطار‌های حومه‌ای را تایید کرده است، درباره نحوه تامین مالی دولت برای خرید ریل‌باس‌ها گفت: تلاش می‌کنیم ۱۰ درصد از رقم حاصل از آزادسازی نرخ سوخت و گازوئیل برای خرید ناوگان به شرکت قطارهای حومه‌ای اختصاص یابد. محسن پورسید آقایی درباره راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: مباحث کارشناسی در این‌باره مطرح شد و این موضوع به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسید و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع را تایید کردند.

وی با بیان اینکه نیازمند اصلاح برخی مقررات در داخل کشور هستیم، در مورد ورود دولت به تصدی‌گری در راه‌آهن بیان کرد: اصلا قرار نیست همه امور تصدی‌گری واگذار شود و قطعا تصدی‌گری‌هایی باید به بخش خصوصی واگذار شود که سود‌ده است و آنجا که سود چندانی ندارد یا زیان‌ده است، دولت باید خود وارد شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فقط به امید اینکه بخش خصوصی وارد کار شود نباید همه تصدی‌گری‌ها واگذار شود، افزود: هدف اصلی منفعت بخش خصوصی است و اینکه بخش خصوصی به قصد سودآوری وارد پروژه شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه هزینه قطار‌های حومه‌ای نسبت به درآمد آنها (قیمت بلیت) بسیار بالاتر است، اضافه کرد: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که امور زیان‌ده دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، حتی در کشورهایی هم که مهد خصوصی‌سازی دنیا هستند، نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی، بخش مسافری راه‌آهن صددرصد دولتی است و به بخش خصوصی هم اجازه می‌دهند، در کنار دولت فعالیت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ‌‌درباره نحوه تامین مالی دولت برای خرید ریل‌باس‌ها توضیح داد: تلاش می‌کنیم ۱۰ درصد از رقم حاصل از آزادسازی نرخ سوخت و گازوئیل برای خرید ناوگان به شرکت قطارهای حومه‌ای اختصاص یابد. بنابراین گزارش مدیرعامل راه‌آهن همچنین پیشتر گفته بود که ‌قطارهای حومه‌ای باید قیمت مناسب و ارزان داشته باشند و خدمات آن نظیر خدمات مترو است؛ قطارهای حومه‌ای برای شرکت‌های ریلی زیان‌ده است، ‌بنابراین در نظر داریم ساماندهی و راهبری قطارها توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود. ‌پورسید‌آقایی‌ گفت که به دنبال ایجاد شرکت خاص قطارهای حومه‌ای هستیم و در این راستا پیشنهاد از سوی وزارت راه به معاونت ریاست‌جمهوری ارسال شده است تا نسبت به ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای در سیستم راه‌آهن اقدام کنیم. وی همچنین درباره تعیین‌تکلیف ریل‌باس‌های فعال در برخی از شرکت‌های ریلی گفته بود که هنوز مالکیت برخی از قطارهای حومه‌ای در اختیار شرکت‌ها نیست، اما تلاش می‌کنیم ریل‌باس‌هایی که در اختیار شرکت‌های خصوصی نظیر رجا است را خریداری کرده و به ناوگان شرکت قطارهای حومه‌ای وارد کنیم.