احمد آتشک مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پایه اصلی سیاست‌های خود را با تکیه بر توان بخش خصوصی بنا نهاده و در همین راستا همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکید آن بر توسعه این بخش از اقتصاد به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود تلاش کرده تا زمینه‌های مختلف برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در پروژه‌ها و طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی را مهیا سازد. اقداماتی از جمله «اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی بابت تضمین سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی از محل منابع داخلی خود»، «اخذ مجوز از شورای اقتصاد بابت استفاده از منابع ناشی از صرفه‌جویی سوخت برای بازگشت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط بخش خصوصی (موضوع بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور)»، «ارائه تخفیف‌های متنوع در تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی» و... نشان‌دهنده عملکرد موفق شرکت راه آهن در یک سال و نیم گذشته در جهت بستر‌سازی برای حضور فعال بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی است.

گستردگی فعالیت‌های شرکت راه‌آهن برای جلب مشارکت بخش خصوصی تنها به موارد فوق محدود نشده و این شرکت کوشیده با ایجاد پیوند میان حمل‌و‌نقل ریلی با سایر بخش‌ها از جمله بازار سرمایه راه را برای گسترده شدن فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی بخش خصوصی بیشتر هموار کند. محدودیت و موانع بانک‌ها در ارائه تسهیلات مالی به صنایع و واحدهای تولیدی عاملی است که نقش حوزه‌هایی مانند بازار سرمایه و ابزار موجود در آن را به واسطه ویژگی‌هایی خاص خود نمایان‌تر کرده است.

شرکت راه آهن بعد از حضور مقتدر خود به واسطه عرضه ضایعات راه‌آهن صرفا از طریق بورس کالا این بار در‌صدد است تا به‌عنوان اولین زیر‌مجموعه وزارت راه و شهر‌سازی با استفاده از ابزارهای تامین مالی در بورس اوراق بهادار کشور مسیر را برای مشارکت بیشتر سایر شرکت‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی هموار کند.

انجام مذاکرات با بخش خصوصی به منظور دو‌خطه کردن مسیر چادرملو به اردکان و تامین منابع مالی این پروژه از طریق ابزارهای بازار سرمایه مانند تشکیل صندوق پروژه و همچنین مذاکره با متولیان بورس بابت صدور مجوز انتشار اوراق تامین مالی برای شرکت‌های ریلی با اتکای به تضمین راه آهن تنها بخشی از تلاش‌ها در این مسیر بوده است.

قدر مسلم زمینه‌سازی‌های فوق در راستای تحقق وعده‌های حمایتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی است و امید می‌رود با استقبال و حمایت سایر بخش‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل‌ ریلی،گام‌های مستمر و قوی‌تری در این زمینه برداشته شود، چرا که گشوده شدن درهای بازار سرمایه به روی صنعت حمل‌و‌نقل ریلی در عین کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های ریلی نقش قابل توجهی نیز در توسعه خود بازار سرمایـه خواهد داشت.