مجسمه شاپور یکم در تنگ چوگان
گروه تاریخ اقتصاد- در جریان افتادن منطقه‌ای از ایران که اینک استان فارس است به دست اعراب، ۲۵ آگوست سال ۶۴۳ میلادی یک سردار عرب به نام نصربن سیار در تنگ چوگان وارد غاری شد که مجسمه بزرگ سنگی شاپور یکم در آنجا قرارداده شده بود و غار پر از آثار تاریخی و هنری ایرانیان بود. نصر دستور افکندن مجسمه شاپور را از جایگاهش داد و آثار دیگر هم از آسیب در امان نماند. نصر پیشنهاد مردم محل را که در برابر دریافت مقداری زر از آنان اجازه دهد که مجسمه را به حالت اول بازگردانند رد کرد. وزن این مجسمه شاپور یکم ۲۵ تن گزارش شده است.


لیندن جانسون با اندرزهایواشنگتن در تهران
گروه تاریخ اقتصاد- سوم شهریور ماه ۱۳۴۱ لیندن جانسون معاون جان اف. کندی رییس جمهور وقت آمریکا (لیبرال) وارد تهران شد و با شاه و مقامات ایران مذاکره کرد. گزارش شده بود که «کندی» در پیامی که توسط جانسون برای شاه فرستاده بود خواسته بود که در انجام اصلاحات درنگ نکند. برنامه اصلاحات را علی امینی قبلا آغاز کرده بود. شش ماه بعد از این روز، طرح‌های ششگانه معروف به انقلاب سفید به رفراندوم گذارده شد و اعلام شد که به تصویب رسیده است. بانوان نیز برای نخستین بار در این رفراندوم که ششم بهمن ماه سال ۱۳۴۱ برگزار شد شرکت کردند.


شهرهایی که آتشفشان وزوویوس نابود کرد
در ماه آگوست سال ۷۹ میلادی آتشفشان وزوویوس در جنوب ایتالیا ناگهان فعال شد. این آتشفشان حدود ۲۵.۰۰۰ سال سن دارد و در طول تاریخ بارها به شدت‌های متفاوت فوران داشته است. فوران سال ۷۹ معروف‌ترین فوران وزوو است که موجب تخریب شهرهای پمپئی، هرکولانوم، اوپلونتیس و استابیا شد. پیش از این فوران، فعالیت‌های این آتشفشان برای چند صد سال، به زمین‌لرزه و خروج گاز محدود بود. ساکنان اطراف وزوو نیز به زمین‌لرزه‌های مکرر این مناطق عادت کرده بودند. به همین دلیل هنگامی که این فعالیت‌های آتشفشان افزایش یافت، توجهی به آنها نشد. همچنین خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌ها در اوایل ماه اوت ۷۹ نیز هشدار محسوب نشد. سرانجام، وزوو در ۲۴ اوت این سال فوران کرد.
این فوران در دو مرحله انجام شد و دو روز به طول انجامید.
ابتدا، فورانی پلینیایی به مدت ۱۸ تا ۲۰ ساعت موجب بارش سنگ و خاکستر بر روی دامنه جنوبی کوه کرد و شهر پمپئی را به زیر ۸/۲ متر خاکستر فرو برد. آن‌گاه فورانی دیگر از نوع پله‌ای رخ داد و بهمنی از توده‌های داغ گاز و خاکستر جوشان زمین‌های اطراف را دربرگرفت. این بهمن‌ها موجب خفگی و سوختگی افرادی شد که در شهرهای اطراف آتشفشان باقی مانده بودند و این شهرها را به زیر لایه‌ای از خاکستر دفن کرد. شهرهای هرکولانوم و اوپلونتیس بیشترین مقدار این بهمن‌ها را دریافت کردند.


تعرض نظامی انگلستان و شوروی به ایران
گروه تاریخ اقتصاد- پنجم تیر ۱۳۲۰، پنج روز پس از آغاز تعرض آلمان به خاک شوروی، دولت ایران بی طرفی کامل خود را در جنگ میان آن دو کشور به دولت شوروی اعلام و دولت مسکو از این اقدام ایران سپاسگزاری کرده و رضا شاه دستور خروج آلمانی‌هایی را که وجودشان در ایران لازم نبود داده بود، بامداد سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ خورشیدی، نیروهای شوروی و انگلستان تعرض خود را آغاز کردند و از چند نقطه وارد ایران شدند.
برای رسیدگی به این واقعه پیش از ظهر سوم شهریور جلسه شورای وزیران در حضور رضا شاه تشکیل شد. رضا شاه که به توان ارتش اطمینان داشت تصمیم به مقاومت گرفت، ستاد جنگ به ریاست سرلشکر ضرغامی در باشگاه افسران برپا شد و سربازان احتیاط چهار دوره به زیر پرچم احضار شدند تا شمار نیروها به سیصد هزار تن بالغ شود. دستور داده شد که دو لشکر پایتخت در اطراف تهران موضع دفاعی بگیرند و جریان به اطلاع مجلس نیز رسید. تا پایان وقت آن روز هنوز از خیانت ژنرال‌ها و مرخص کردن سربازها از پادگان‌ها خبری نبود.