امروز در تاریخ - ۱۳ شهریور ۹۰

سال ۱۲۸۵ - وزیر مختار انگلیس در تهران این تلگراف را به لندن مخابره کرد. به قرار اطلاع سفارت روسیه به فعالیت افتاده تا شاه را وادار سازد که اساس مشروطیت را که اخیرا به ملت اعطا شده است، بر هم زند. علت این رفتار روس‌ها این است که حیثیت و اعتبار انگلستان در ایران با پناهنده شدن مردم در سفارت دولت پادشاهی انگلستان بیش از حد بالا رفته و همچنین بیم آن را دارند که اگر مجلس نمایندگان در اینجا تشکیل شود، دشواری‌هایی در قفقاز پدید آید. سال ۱۲۸۶ - پس از کناره‌گیری مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله از ریاست مجلس شورای ملی، نمایندگان مجلس میرزا محمودخان احتشام‌السلطنه را به ریاست برگزیدند.

سال ۱۲۹۰- قوای دولتی و مجاهدان ارمنی و نیروهای بختیاری به سرکردگی یپرم‌خان و سردار بهادر و سردار محتشم به استقبال قوای محمدعلی میرزا به فرماندهی ارشد‌الدوله رفتند و زد و خورد بین دو سپاه در امامزاده جعفر ورامین آغاز شد.

سال ۱۳۱۸- انگلستان علیه آلمان وارد جنگ شد.

سال ۱۳۲۴- مجلس شورای ملی لایحه منشور ملل متفق را تصویب کرد.

سال ۱۳۳۰- در جلسه امروز مجلس سنا دکتر مصدق به نطق‌های مخالفت‌آمیز مهدی فرخ و خواجه نوری پاسخ داد و تقاضای رای اعتماد کرد، از ۲۸ نفر سناتور حاضر در جلسه ۲۶ نفر به مصدق رای دادند.

سال ۱۳۳۴- دولت عراق اجازه گرفت برای اتباع خود در خوزستان مدرسه ابتدایی و متوسطه دایر کند.

سال ۱۳۳۸- دولت برای تاسیس یک دانشگاه در شیراز پنج میلیارد ریال تامین اعتبار کرد.

سال ۱۳۳۹- بنا به دعوت سران جبهه ملی میتینگ بزرگی در جلالیه تشکیل شد، ولی دولت از برگزاری آن جلوگیری کرد که این عمل موجب درگیری نیروهای پلیس با مردم شد.

سال ۱۳۴۰- در فرودگاه مهرآباد دستگاه (ناکس میل) نصب شد. با این دستگاه اداره‌کل هواشناسی قادر است تغییرات پیش‌بینی شده جوی را در کوتاه‌ترین مدت از کشورهای جهان دریافت کند.

سال ۱۳۴۰- هیات‌وزیران با تاسیس نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی در کشورهای سودان، سومالی، کویت، تایلند، لیبی، نیجریه، رومانی و ونزوئلا موافقت کرد.

سال ۱۳۴۲- دولت طی اعلامیه‌ای بیان کرد در مبارزه بین اوپک و کمپانی‌های نفتی سرانجام اوپک موفق شد.

سال ۱۳۵۲- اتومبیل پیکان هزار و پانصد تا هزار و هشتصد تومان گران شد.

سال ۱۳۵۶- دکتر منوچهر گنجی، وزیر آموزش و پرورش و علوم، روسای دانشگاه‌های کشور را به این شرح اعلام کرد: دکتر قاسم معتمدی - رییس دانشگاه تهران، دکتر احمد قریشی - رییس دانشگاه ملی، پروفسور علیرضا مهران - رییس دانشگاه صنعتی آریامهر، دکتر پرویز آموزگار - رییس دانشگاه فردوسی، دکتر منوچهر مرتضوی - رییس دانشگاه آذربایجان، دکتر ایران پناه - رییس دانشگاه کرمان، دکتر سیروس شفیعی - رییس پلی‌تکنیک، دکتر علی آزمایش - رییس مدرسه عالی بازرگانی، دکتر جواد اسکویی - رییس مدرسه پارس.

سال ۱۳۵۷- مردم تهران به پاس خون‌هایی که در حوادث اخیر در میدان ژاله به زمین ریخته شد نام این میدان را به میدان شهدا تغییر دادند.