حضوری نوین از «پارسیان» در صنعت پتروشیمی کشور

حضور بخش خصوصی در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی، همزمان با توجه ویژه سیاستگذاران به اصل ۴۴قانون اساسی طی سال‌های اخیر، وارد فاز جدیدی شده است. یکی از این فعالان بخش خصوصی شرکت «مهر پترو کیمیا» است که فعالیت خود را از سال ۸۵ در حوزه صنایع پتروشیمی آغاز کرده است. این واحد تولیدی با تکمیل طرح‌های در دست انجام خود خواهد توانست بیش از ۲۳۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. از همین رو برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و توانمندی این واحد تولیدی مصاحبه‌ای با آقای دکتر «حقیقت‌پژوه» مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید: به عنوان اولین سوال بفرمایید شرکت شما از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده، در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند و چه خدماتی ارایه می‌دهد؟ (تاریخچه فعالیت شرکت را شرح دهید)

شرکت مهر پترو کیمیا (سهامی خاص) در تاریخ ۱۶/۰۸/۸۵ با شماره ۲۸۲۴۶۳ در تهران به ثبت رسید. این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری پارسیان است که خود از شرکتهای وابسته به بانک پارسیان - بزرگترین بانک خصوصی کشور- است. خطوط اصلی فعالیت شرکت ایجاد، احداث و سرمایه گذاری در طرحهای صنایع پتروشیمی با محوریت تولید پروپیلن و مشتقات و صنایع پایین‌دستی آن است.

هم‌اکنون چه پروژه‌هایی را در دست انجام دارید؟ عملیات اجرایی این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ در چه زمانی تکمیل خواهند شد؟

هم اکنون در چهار پروژه زیر فعال هستیم.

الف- پروژه تولید پروپیلن از پروپان (PDH):پروژه PDH با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال هم‌اکنون با ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی تحت تکنولوژی STAR شرکت UHDE آلمان در حال اجرا می‌باشد. پس از عقد قرارداد دانش فنی و مهندسی پایه این پروژه با شرکت UHDE آلمان در آوریل ۲۰۰۹، قرارداد تامین تجهیزات اختصاصی و مهندسی تفصیلی مربوطه نیز با شرکت مذکور در فوریه۲۰۱۰ منعقد و پروژه هم‌اکنون در مرحله سفارش خرید تجهیزات اصلی می‌باشد و عملیات اجرائی احداث ساختمانهای غیر صنعتی در سایت پروژه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در حال انجام بوده و زمان راه‌اندازی واحد انتهای سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

ب- پروژه تولید پلی‌پروپیلن (PP):پروژه PP بعنوان اولین پروژه پایین دست واحد پروپیلن با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال در مجاورت سایت پروژه PDH احداث خواهد شد. در این پروژه قرارداد دانش فنی و مهندسی پایه نهایی شده و زمان راه‌اندازی این واحد اواسط سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

ج- پروژه تولید آکریلونیتریل (ACN):پروژه ACN با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال بعنوان دومین پروژه پایین دست واحد پروپیلن در مجاورت سایت پروژه‌های PDH/PP احداث خواهد شد. این پروژه در حال حاضر در مرحله انجام عملیات مهندسی طراحی با صاحب دانش فنی و اخذ مجوزها بوده و زمان راه‌اندازی این واحد سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

د- پروژه تولید بیواتانول: با توجه به سیاست های دولت مبنی بر جایگزینی MTBE با بیو اتانول و اختلاط ۵ تا ۱۰ درصدی آن با بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران استفاده از ۵ تا ۱۰درصد اتانول سوختی (اتانول با حداقل خلوص ۲/۹۹درصد) به صورت ترکیب با سوخت بنزین (بترتیب معروف به سوختهای E۵ و E۱۰) را مصوب نمود.

شرکت مهر پترو کیمیا تولید بیواتانول را در دو فاز شامل واحد آبگیری از اتانول صنعتی و تبدیل آن به اتانول سوختی و نیز واحد کشت و صنعت تولید اتانول سوختی در استان خوزستان در برنامه فعالیتهای خود قرارداده و مجوزهای لازم را اخذ نموده است. زمان راه اندازی فاز اول (آبگیری) در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی شده است.

بهره‌برداری از طرح‌های در دست انجام چه تاثیری در توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه خواهد داشت؟

برخی از اثرات توسعه‌ای طرح های پتروشیمی شرکت مهر پترو کیمیا در صنعت پتروشیمی کشور عبارتند از: انتقال دانش فنی تکنولوژی نوین تبدیل مشتقات گازی، آموزش و توسعه مهارتهای افراد بومی، نیل به ارزش افزودة بالا بر اساس در اختیار بودن مواد اولیه و بخصوص منابع عظیم گاز، تدارکات و سفارش بخشی از تجهیزات به پیمانکاران داخلی و خصوصاً بومی منطقه که تقویت اقتصاد منطقه را در پی دارد، تامین بخشی از خوراک مورد نیاز طرحهای پایین دستی بخش خصوصی، افزایش صادرات و کسب وجهه در بازار کشورهای هدف صادرات ضمن کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز، رونق اقتصادی منطقه و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به مشارکت، ایجاد و توسعه صنایع پایین دست پروپیلن

میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های در دست انجام شما چقدر است؟

میزان سرمایه گذاریهای پروژه‌های در دست انجام شرکت مهر پترو کیمیا بیش از ۹۰۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

با تکمیل این طرح‌ها چه تعداد فرصت شغلی در منطقه ایجاد می‌شود؟

تولید حدود ۳۰۰ فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۲۰۰۰ فرصت شغلی غیر مستقیم

ظرفیت سالانه‌ تولید محصولات پتروشیمی در این واحد چقدر خواهد بود؟

ظرفیت پروژه‌های در دست اجرای شرکت عبارتند از:

الف- پروژه تولید پروپیلن از پروپان (PDH) ۴۵۰ هزار تن در سال

ب- پروژه تولید پلی‌پروپیلن (PP):۲۵۰ هزار تن در سال

ج- پروژه تولید آکریلونیتریل (ACN):۹۰ هزار تن در سال

د- پروژه تولید بیواتانول (فاز اول):۱۵۰ هزار لیتر در روز

طرح‌هایی که هم‌اکنون در دست انجام دارید چه ویژگی‌هایی دارند؟

اهم ویژگیها و مشخصات محصولات پروژه‌های این شرکت عبارتند از:

الف- پروژه تولید پروپیلن از پروپان (PDH)

پروپیلن بعد از اتیلن دومین ماده اولیه مهم و پرکاربرد در صنایع پتروشیمی می‌باشد و ۶۲درصد از مصرف جهانی آن در تولید پلی‌پروپیلن می‌باشد که پروپیلن تولیدی شرکت مهر پترو کیمیا از نوع گرید پلیمری بوده و تکنولوژی تولید«پروپیلن» از «پروپان» برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این رو ایران را در زمره ۱۰کشور فعال در این تکنولوژی قرار می‌دهد.

ب- پروژه تولید پلی‌پروپیلن (PP)

پلی‌پروپیلن‌ (PP) یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده‌ از کاربردها شامل فیلم و ورق‌، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ج- پروژه تولید آکریلونیتریل (ACN)

مهمترین کاربردهای آکریلونیتریل شامل الیاف آکریلیک (۴۳درصد)، تولید رزینهای ABS/SAN (۳۵درصد) و آدیپونیتریل، آکریلامید و لاستیکهای نیتریل می‌باشد که برای اولین بار در کشور این تکنولوژی در دسترش قرار گرفته و باعث رونق صنعت نساجی کشور خواهد شد.

د- پروژه تولید بیواتانول

جایگزینی بیو اتانول بجای MTBE، استفاده از ۵ تا ۱۰درصد اتانول سوختی برای اولین بار در کشور و در جهت صرفه جویی در مصرف بنزین

آیا در آینده برنامه‌ای برای توسعه این واحد‌ها یا آغاز فعالیت در واحد جدیدی را دارید؟

توسعه واحدهای پایین دست و ایجاد ارزش افزوده بر اساس منابع موجود و ظرفیت قابل دسترس در بازارهای داخلی و خارجی بهمراه توسعه واحد PDH دوم اصلی‌ترین برنامه توسعه پروژه های کنونی شرکت می‌باشد.

در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده برای خوانندگان بفرمایید؟

پیشنهاد می‌گردد با توجه به در اختیار بودن منابع مالی در نزد بانکهای خصوصی کشور، از این منابع در جهت سرمایه‌گذاری احداث صنایع پتروشیمی پایه خوراک گازی، استفاده گردد.

دل «یک» است و کنار او من «صفر»

می‌نشینم که تا رسم به شمار

«صفر» بی «یک» همیشه یک «صفر» است

می‌شود «ده» کنار «یک» هر بار