نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز وظیفه مهندس ناظر است

گروه شهری- مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران مسوولیت نظارت کیفی بر ساخت‌وساز را در حوزه اختیارات مهندس ناظر عنوان کرد و گفت: شهرداری فقط در بحث صدور پروانه‌های ساختمانی و نظارت بر اجرای صحیح مفاد پروانه و نقشه‌های تایید شده توسط مهندسان ذی‌صلاح و دارای پروانه اشتغال به کار نقش دارد و امور مربوط به کیفیت ساخت‌وساز‌ها بر عهده شهرداری نیست.

جواد کریمیان اقبال با بیان این مطلب اظهار کرد: گودبرداری و کیفیت ساخت‌و ساز از وظایف مهندس ناظر است و مهندسان ناظر زیر نظر سازمان نظام مهندسی فعالیت می‌کنند. از این رو بحث نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر نیز توسط این سازمان دنبال می‌شود. وی با اشاره به وظایف شهرداری در زمینه ساخت‌وساز افزود: نماینده شهرداری در ساخت‌وساز‌ها وظیفه نظارت عالیه دارد. به این شکل که ضوابط شهرسازی را در حین ساخت نظارت کند و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد به اطلاع مهندس ناظر و مالک ساختمان برساند.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به لایحه ارائه شده به شورای شهر در این زمینه اظهار کرد: در این لایحه همه مسائل مربوط به ضوابط تخریب و گودبرداری ساختمان و ساماندهی وظایف هر یک از سازمان‌های مربوطه به تفکیک آمده و وظایف مهندسان‌ناظر و نحوه حضور آنان در ساختمان نیز به طورکامل مشخص آمده است.

کریمیان اقبال در خصوص ریزش اخیر ساختمان در خیابان دماوند نیز گفت: متاسفانه باز هم شاهد حوادث تلخی در گودبرداری ساختمان بودیم که در این مورد نیز شهرداری اخطارهای لازم را به مهندس ناظر ارائه کرده و این کار در موعد مقرر انجام شده بود.