گروه بورس - زهرا رحیمی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد افت محدود 44 واحدی بود؛ نوسانی که به روال طبیعی روزهای اخیر بازار تبدیل شده است. آنچه در معاملات روز‌های اخیر بورس شاهد هستیم کاهش محدوده نوسان شاخص کل بازار سهام است، به‌طوری که شاخص افت و خیزهای بسیار ملایمی را تجربه می‌کند. کارشناسان معتقدند علت وضعیت خنثای روزهای اخیر بورس را باید از یکسو در امیدواری محتاطانه برخی سهامداران به تغییر شرایط وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن در بورس تهران در پی رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر در نگرانی دسته دیگری از معامله‌گران از افت بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام جست‌وجو کرد.

همگام با نوسان‌های محدود شاخص کل، صنایع بورسی نیز افت و خیز‌های محدودی را تجربه کردند به‌طوری که شاخص غالب صنایع بورسی نیز نوسانات کمتر از یک درصدی را ثبت کرده‌اند. بررسی نوسانات قیمتی بین صنایع مختلف در روز گذشته نشان می‌دهد که شاخص 12 گروه با رشد و شاخص 20 گروه با افت مواجه شده‌اند. گروه بانکی صدر‌نشین جدول بیشترین حجم و ارزش معاملات بود. پس از گروه بانکی، گروه محصولات شیمیایی بیشترین حجم معاملات و گروه خودرویی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. گروه حمل‌ونقل‌ نیز در رتبه سیزدهم صنایع از منظر ارزش معاملات قرار گرفت. در شرایطی که چشم‌انداز مناسب برای رفع تحریم‌ها زمینه رشد بیش از 60 درصدی شاخص این گروه از ابتدای - سال جاری را فراهم کرده است، خبر‌ها از تاسیس یک پالایشگاه در جنوب کشور توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حکایت می‌کنند ضمن اینکه در بحث جهانی نیز صنعت مزبور در حال خروج از وضعیت رکودی فعلی است. به اعتقاد کارشناسان این دو عامل زمینه افزایش بهره‌وری در صنعت کشتیرانی کشور را به‌عنوان یک صنعت بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

گروه حمل‌و‌نقل دومین گروه پربازده از ابتدای سال
شاخص گروه حمل‌و‌نقل روز گذشته با افت ۴۱/ ۰ درصدی همراه شد و به این ترتیب بازدهی این صنعت از ابتدای سال تا کنون به ۷/ ۶۰ درصد محدود شد. «حفارس» بیشترین رشد قیمتی و «حپترو» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «حفارس» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. در معاملات روز گذشته «حکشتی» بیش از ۸۵ درصد از خرید و در مقابل بیش از ۹۳ درصد از فروش این سهم توسط حقیقی‌ها صورت گرفت و در نهایت این تحرکات موجب افت قیمت ۵/ ۰ درصدی سهم مزبور شد. در مورد شرایط گروه کشتیرانی یاسر حمزه‌نژادی گفت: وضعیت این گروه کوچک بیش از سایر گروه‌های دیگر از بحث رفع تحریم‌ها تاثیر می‌پذیرد و پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به مسیر تزانزیت کالایی بین‌المللی وضعیت این شرکت‌ها تغییر چشمگیری را تجربه کنند. وی افزود: بزرگ‌ترین‌ شرکت این گروه یعنی«حکشتی»، در حال ساختن یک پالایشگاه در جنوب کشور است تا سوخت‌رسانی به کشتی‌های زیر‌مجموعه خود و سایر کشتی‌ها از طریق این پالایشگاه صورت بگیرد، این امر می‌تواند با افزایش بهره‌وری این شرکت و همچنین شرکت‌های هم‌گروه آن، وضعیت بنیادی این صنعت را تغییر دهد. این کارشناس بازار سهام افزود: در اقتصاد جهانی نیز وضعیت صنعت کشتیرانی جهانی سیکل رکود را پشت سر گذاشته و وارد سیکل رونق شده است. وی تشریح کرد: این صنعت در سطح بین‌المللی همانند اقتصاد فازهای رونق و رکود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این صنعت در شرایط کنونی وارد فاز رونق شده است و از آنجا که این صنعت بین‌المللی است پتانسیل تغییر وضعیت شرکت‌های کشتیرانی ایران را نیز دارد، بنابراین می‌توان منتظر روزهای بهتری برای این صنعت بود.

افت 2/ 2 درصدی شاخص سیمان از ابتدای آبان
شاخص گروه سیمانی روز گذشته در ادامه روند نزولی خود از ابتدای آبان افت ۲/ ۰ درصدی را رقم زد تا افت شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر به ۶/ ۰ درصد برسد. در گروه سیمانی روز گذشته از بین نمادهای معامله شده، ۹ نماد سبز‌پوش و ۱۰ نماد قرمزپوش شد. «سپاها» بیشترین رشد قیمتی و «سقاین» بیشترین افت قیمتی را رقم زد و صدر‌نشین جدول بیشترین کاهش قیمت کل بازار شد. «سرود» بیشترین حجم معاملات و «ستران» نیز بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. ۱۰۰ درصد سهم نماد «سپاها» به‌عنوان پربازده‌ترین شرکت سیمانی دیروز بین معامله‌گران حقیقی دست به دست شد. در «سقاین» نیز تحرک معاملات بر دوش حقیقی‌ها بود.

در تحولات مربوط به گروه سیمان روز گذشته دبیر انجمن کارفرمایان سیمان اعلام کرد: در شرایطی که عراق افزایش تعرفه حدود 10 دلاری برای واردات سیمان وضع کرده است، در حال حاضر از طریق سازمان توسعه و تجارت با این کشور، در راستای کاهش این عوارض گمرکی در حال مذاکره هستند. وی همچنین به بدهی‌های دولت به شرکت‌های تولید‌کننده سیمان اشاره کرد و افزود:وزیر نفت موافقت خود را درخصوص پرداخت این طلب به سیمانی‌ها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کرده است اما این سازمان هنوز اقدامی انجام نداده است. شیخان افزود: به دلیل اینکه در شرایط کنونی عرضه این محصول از تقاضای آن بیشتر است و این شرایط موجب افزایش هزینه این شرکت‌ها شده است، تسویه طلب سیمانی‌ها از سوی دولت می‌تواند به کاهش هزینه‌های این شرکت‌ها کمک شایانی کند.

فلزی‌ها چشم انتظار بهبود قیمت‌های جهانی
در جریان معاملات دیروز اغلب نمادهای زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی نوسانات منفی را تجربه کردند که این موضوع شاخص این گروه را با افت ۰۴/ ۰ درصدی مواجه کرد تا افت آن در هفت روز معاملاتی اخیر به ۸/ ۱ درصد برسد. در گروه فلزات اساسی روز گذشته بیشترین رشد قیمتی به نام «فرآور» ثبت شد. «فباهنر» نیز بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «فملی» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. در معاملات مربوط به این نماد روز گذشته حقیقی‌ها بیشتر فروشنده و حقوقی‌ها بیشتر خریدار بود و در نتیجه نیز رشد ۳۵/ ۱ درصدی این نماد را رقم زدند. در شرایطی که در بازار‌های کالایی جهانی شاهد نوعی ثبات قیمت هستیم، کارشناسان تغییر وضعیت شرکت‌های این گروه را منوط به تغییر وضعیت بازارهای جهانی می‌دانند ضمن اینکه اجرای بسته خروج از رکود دوم نیز می‌تواند رونق نسبی در شرکت‌های زیرمجموعه این گروه را به وجود آورد.

تغییر مسیر لیزینگ‌ها
شاخص گروه لیزینگ که پس از انتشار جزئیات مربوط به بسته خروج از رکود دوم افت سنگینی را رقم زده بود، روز گذشته نیز با افت ۰۶/ ۰ درصدی مواجه شد؛ این در حالی است که در هفت روز معاملاتی اخیر رشد ۱/ ۰ درصدی برای شاخص این گروه ثبت شده است. در این گروه روز گذشته «وایران» بیشترین رشد قیمتی و «ولغدر» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «وایران» بیشترین حجم معاملات و «ولساپا» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفت روز معاملاتی اخیر از شدت افت قیمت لیزینگی‌ها در اواخر مهرماه کاسته شد و حتی رشد ۱/ ۰ درصدی نیز برای آن به ثبت رسید.

رشد 6/ 35 درصدی سالانه برقی‌ها
افت ۰۳/ ۰ درصدی شاخص گروه دستگاه برقی بازدهی این شاخص از ابتدای سال را به ۱/ ۱۰ درصد رساند، بنیرو بیشترین رشد قیمتی و بکاب بیشترین افت قیمتی را رقم زد. بسویچ بیشترین حجم معاملات و بترانس بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشت. در این گروه نماد معاملاتی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم در تاریخ پنجم آبان ماه متوقف شده بود.

نشانه‌های رشد بهره‌وری در صنعت حمل‌و‌نقل