گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران 07/ 0 درصد کاهش یافت. به این ترتیب شاخص کل برای سومین روز متوالی افتی اندک را در کانال 62 هزار واحدی تجربه کرد. رشد شاخص کل هم‌وزن که برای ششمین روز کاری رخ می‌داد نشان‌دهنده اقبال بازار به سهم‌های کوچک‌تر بود. کارشناسان معتقدند وضعیت نامناسب بنیادی در نمادهای بزرگ‌تر بازار (قیمت کالاهای جهانی، هزینه‌های مالی، مشکلات فروش و تعدیل‌های منفی) و زمانبر بودن مشاهده تغییرات محسوس در این سهم‌ها، باعث چرخش معامله‌گران به سوی سهم‌های کوچک‌تر با وضعیت بنیادی مناسب تر شده است. سهم‌هایی که امکان تغییر و بهبود وضعیت در کوتاه‌مدت را دارند.

ششمین روز مثبت برای شاخص کل هم‌وزن
روز گذشته شاخص کل هم‌وزن بر خلاف شاخص کل، افزایش ۴/ ۴ واحدی را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص کل هم‌وزن برای ششمین روز کاری متوالی افزایش یافت. بررسی تغییرات شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در ۶ روز گذشته نشان می‌دهد شاخص کل هم‌وزن در این بازه زمانی حدود ۷/ ۰ درصد افزایش داشته است اما شاخص کل تقریبا وضعیتی خنثی داشته و افزایش اندک ۰۱/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. بررسی که نشان دهنده اقبال بیشتر به سهم‌های کوچک‌تر در قیاس با نمادهای بزرگ‌تر بازار است.

احسان رضاپور در همین زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: رشد شاخص کل هم‌وزن نشان دهنده انتظار معامله‌گران برای بهبود نسبی وضعیت شرکت‌های کوچک‌تر است. در شرایط فعلی نمادهای بزرگ تر بازار از چندین سو تحت فشار قرار دارند. این شرکت‌ها عموما کالا محور هستند (فلزات اساسی، ‌پتروشیمی‌ها و...) و از کاهش قیمت‌های جهانی آسیب دیده‌اند. در عین حال معامله‌گران در زمینه رشد قیمتی کالاهای اساسی در ماه‌های آینده نیز چشم‌انداز چندان روشنی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

وی افزود: این مساله با وضعیت رکودی اقتصاد، افزایش هزینه‌های مالی شرکت ها، گزارش‌های نامناسب ۶ماهه و تعدیل‌های منفی شرکت‌ها همراه شده است و باعث کاهش اقبال معامله‌گران به نمادهای بزرگ‌تر بازار شده است. در این شرایط نمادهای کوچک‌تر که امکان بهبود سریع‌تری دارند و در صورت اجرای سیاست‌های ضدرکودی دولت و عملی شدن برجام با سرعت بیشتری از تحولات متاثر می‌شوند، برای سهامداران جذابیت بیشتری یافته‌اند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با این حال تاثیر این نمادها بر شاخص کل چندان قابل توجه نیست و مشاهده رونق کلی بازار و بهبود قابل توجه شرایط نمادهای بزرگ‌تر دست کم تا پایان سال جاری چندان محتمل نخواهد بود. به این ترتیب رونق در کوتاه‌مدت بیشتر در نمادهای کوچک بازار قابل مشاهده است.
رضاپور در خاتمه بیان کرد: در روزهای اخیر حجم معاملات چندان قابل توجه نیست و وضعیت خنثی بازار نشان‌دهنده نوعی انتظار و احتیاط در معامله‌گران است. بر این اساس می‌توان گفت بازار در انتظار روشن‌تر شدن سیاست‌های اقتصادی و تاثیرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، همچنین تاثیرات اجرایی شدن برجام در حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور است.

سومین روز افت شاخص کل
روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۴ واحد(۰۷/ ۰ درصد) کاهش یافت تا رقم ۶۲ هزار و ۸۱۲ واحد را در کارنامه خود ثبت کند. به این ترتیب شاخص کل برای سومین روز متوالی افت را تجربه کرد. نمادهای اخابر،وپاسار،‌شبندر و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند در حالی که شپدیس، فارس، همراه و حکشتی بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص شدند. روز گذشته معامله‌گران حقیقی در خرید و فروش اخابر، تاثیرگذارترین نماد بر شاخص کل، نقش فعال‌تری ایفا کردند به شکلی که ۶/ ۸۸ درصد از حجم خرید و ۵/ ۵۱ درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار گرفتند. همچنین حقیقی‌ها در خرید نمادهای شپدیس، فارس و همراه نیز پررنگ‌تر ظاهر شدند. ۲/ ۹۸ درصد از حجم خرید شپدیس، ۱۰۰ درصد حجم خرید فارس و ۷۲ درصد از حجم خرید همراه به حقیقی‌ها اختصاص یافت. این در حالی بود که حقوقی‌ها در فروش این نمادها نقش پررنگ‌تری داشتند.

در پایان معاملات روز گذشته بورس نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی نصیر ماشین، کالسیمین، ایران‌تایر، کارخانه چینی ایران، کاشی سعدی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ و شهد پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی-عمومی فوق‌العاده مبنی بر تغییر سال مالی شرکت از پایان تیر به پایان شهریور و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند. در این میان هیچ یک از نمادهای یاد شده کشف قیمت نشدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان تهران و صنایع کاشی و سرامیک سینا با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت مجددا آماده انجام معامله بودند که سیمان تهران با نماد معاملاتی «ستران» با کاهش ۳ درصدی قیمت مواجه شد.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های داده‌پردازی ایران، مجتمع فولاد خراسان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت کمباین‌سازی ایران برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند. حجم معاملات روز گذشته بورس با کاهش 56 درصدی به بیش از 324 میلیون سهم و ارزش معاملات با کاهش 59 درصدی به بیش از 543 میلیارد ریال رسید.

تحولات فرابورس
روز سه‌شنبه شاخص کل فرابورس ۵/ ۳ واحد (۴۹/ ۰ درصد) افزایش یافت تا به رقم ۸/ ۷۰۰ واحد برسد. نمادهای شتران، پترول، ذوب و شاوان بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای میدکو و شرانل بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.
اسناد خزانه اسلامی نیز همچون روزهای گذشته و برای دوازدهمین روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد. اخزا1 در پایان معاملات روز گذشته 361 ریال(معادل 04/ 0 درصد) افزایش قیمت یافت تا به رقم 918 هزار و 400 ریال برسد. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد به 8/ 26 درصد رسید.