نماد پتروشیمی‌ها به زودی باز می‌شود
گروه بورس- هدیه لطفی: دیروز مجلس شورای اسلامی با 146 رای موافق و 44 رای مخالف نرخ 13 سنت را برای خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی تصویب کرد و به این ترتیب موج دیگری از نگرانی‌ها را به فعالان این صنعت وارد کرد. البته همچنان باید شورای نگهبان این نرخ را تایید کند. با تعیین تکلیف نرخ خوراک به زودی شاهد بازگشایی نماد پتروشیمی‌ها خواهیم بود که این امر بازار را روی غلتک خواهد انداخت، اما نکته اینجا است که به‌رغم اظهارنظر نماینده دولت مبنی بر مناسب بودن نرخ‌های 8 تا 10 سنت برای خوراک، دلیل پافشاری مجلس چیست؟ با این حال دیروز بازار با روند صعودی به کار خود پایان داد اما لزوما این به معنای تعادل در بازار سرمایه کشور نیست.
مدیر عملیات بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به بازگشایی نمادهای پتروشیمی در یکی دو روز آینده گفت: با توجه به تصویب نرخ خوراک ۱۳ سنتی برای شرکت‌های پتروشیمی در جلسه روز گذشته مجلس، شرکت‌های پتروشیمی طی دو روز آینده گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم خود را با توجه به نرخ خوراک مصوب به بازار اعلام خواهند کرد.
علی صحرایی در ادامه افزود: ابهامات موجود در این مساله باعث شده بود شرکت‌های این گروه نتوانند گزارش دقیقی از عملکرد خود ارائه کنند اما با توجه به تصویب نرخ ۱۳ سنتی این شرکت‌ها اقدام به تحلیل حساسیت و به دنبال آن نرخ مواد اولیه و پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را اعلام خواهند کرد.
صحرایی خاطرنشان کرد: به این ترتیب نمادهای این گروه طی یکی دو روز آینده بازگشایی خواهند شد.
چوب لای چرخ «بورس»
مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص مصوبات مجلس و تاثیر این موضوع بر بورس، اظهار کرد: انتظار می‌رفت در بررسی بودجه همگام با دولت نسخه‌ای در جهت حمایت از صنایع تجویز شود، نه اینکه چوبی لای چرخ صنعت قرار گیرد.
روح‌الله حسینی‌مقدم در ادامه افزود: متاسفانه بندهای بودجه سال ۹۳، در جهت حمایت از صنعت و کسب و کار نیست، بحث بهره مالکانه، نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر همچون سنوات گذشته در لایحه بودجه دیده می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت سرنوشت شرکت‌ها و صنایع به بودجه دولت وصل شده که این بسیار خطرناک است.
از دیدگاه این مسوول بازار سرمایه چنانچه سرنوشت شرکت به بودجه‌های یک‌ساله گره بخورد، دید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کوتاه مدت خواهد شد.
حسینی‌مقدم در ادامه اظهار کرد: انتظار داشتیم با توجه به جایگاه قابل توجه بازار سرمایه در اقتصاد ملی، پیشنهادهای بورس از سوی مجلس شنیده شود؛ هر چند حمایت بخشی از نمایندگان حامی صنعت در این دوره ستودنی بود.
مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس با ابراز اینکه به نظر می‌رسد باید اصول بودجه نویسی در کشور تغییر کند و هر ساله بودجه با تغییرات اساسی ارائه شود، گفت: در این شرایط به سندهای بالادستی و قوانین توجهی نمی‌شود.
وی ادامه داد: چرا مجلسیان در بودجه، توجهی به قوانین مصوب گذشته ندارند؟ از تصویب قانون هدفمندی یارانه ها و تصویب قانون اصل ۴۴ مگر چند سال می‌گذرد؟ بودجه و بسیاری از اسنادی که توسط مجلس و دولت تنظیم می‌شود باید قابلیت پیش‌بینی به سرمایه‌گذاران و صنعتگران بدهد.
مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران در ادامه تصریح کرد: در این دوره بورس بیش از همه دوره‌های گذشته از بودجه متاثر شد؛ از خصوصیات بارز بازار سرمایه شفافیت است و این بازار به تالار شیشه‌ای معروف است، خاصیت شیشه هم شفافیت و هم شکنندگی است. هر چند در بورس اوراق بهادار شرکت‌ها اصرار و الزام به شفاف بودن دارند، متاسفانه عدم شفافیت از بودجه دولت به بازار سرمایه منتقل شده است.
وی معتقد است، دلیل توقف نمادهای صنعت پتروشیمی نیز همین امر است؛ این صنعت در بورس و فرابورس چیزی حدود ۳۰ درصد ارزش بازار را دربرمی‌گیرد؛ یعنی در عمل ۳۰ درصد بازار به‌صورت مستقیم در معرض ابهام و اخبار غیردقیق قرار گرفته است.
حسینی‌مقدم در‌خصوص اینکه بازار نسبت به خبر ۱۵‌سنت برای خوراک واحدهای پتروشیمی واکنش درست نشان داد نیز اظهار کرد: بازار با نرخی موافق است که در آن شرکت‌ها با توجیه اقتصادی کار کنند، چراکه سرمایه‌گذار در بازار برای سود هر سهم حاضر است پول بپردازد. همچنان‌که گزارش‌های متنوعی هم منتشر شد، آثار خوراک ۱۳ سنتی بر سودآوری پتروشیمی‌ها بر کسی پوشیده نیست و بازار ارزیابی خود را دارد. وی خاطرنشان کرد: به طور قطع هم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و هم صنعتگران، خواهان ثبات در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری هستند و از آن استقبال خواهند کرد.
حسینی‌مقدم با تاکید بر این موضوع که هیچ کس از بسته ماندن نمادهای پتروشیمی نفعی نمی‌برد، خاطرنشان کرد: توقف نمادهای پتروشیمی نه هدف سرمایه‌گذاران است و نه بورس؛ هدف بورس هم از‌سر‌گیری دادوستد سهام این شرکت‌ها است.
وی ادامه داد: اما ابهام در این صنعت زیاد بود، هر روز از گوشه و کنار اخبار متناقضی می‌رسید. متاسفانه تعداد تریبون‌های اظهار‌نظر در این مقطع هم به شدت افزایش یافته، به این خاطر نمادها بسته شد.
حسینی‌مقدم در ادامه افزود: در حال حاضر هم چنانچه موضوع نرخ خوراک و بعد از آن نظر شورای نگهبان نهایی شود، از ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس درخواست می‌کنیم تا گزارش‌های جدید با مصوبات جدید ارائه کنند تا بتوانیم شاهد ازسر‌گیری معاملات در این گروه باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما تاخیر در اعلام پیش‌بینی‌های سود شرکت‌های پتروشیمی به بازار چیست؟ گفت: دلیل تاخیر هم همین ابهامات است؛ وقتی نرخ مواد اولیه شرکت بناست از ۳ تا ۶ برابر تغییر کند یقینا، پیش‌بینی و اظهار نظر توسط شرکت هم قابل انجام نیست.
حسینی‌مقدم خاطرنشان کرد: شرکت گزارش‌های پیش‌بینی خود را بر اساس مفروضاتی انجام می‌دهد، باید به شرکت‌ها در این شرایط حق داد.