در خبرها آمده است که نرخ تورم طی ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه به سطح ۴/۱۵درصد رسیده است. نرخ تورم در تیر ماه حدود ۸/۱۴درصد بوده است.

روند رشد نرخ تورم نشان می‌دهد که پس از فروکش کردن رشد قیمت‌ها در بخش مسکن و تداوم عرضه پول، رشد نقدینگی اثر خود را بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشان داده است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که رشد نرخ تورم باعث کاهش ارزش سهام در بازار می‌شود. بر اساس یک بررسی که در سایت سازمان بورس تهران منتشر شده است، در تجزیه و تحلیل اثر تورم بر بازدهی سهام، مدل سنتی قیمت سهام نشان می‌دهد که قیمت یک سهم یا ارزش حال تمام عایدی آن با افزایش تورم کاهش می‌یابد.

تورم باعث می‌شود قیمت اسمی سهام به تناسب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته و در نتیجه شاخص قیمت سهام ثابت باقی بماند.

به عبارتی با افزایش درآمدها و هزینه‌های بنگاه به میزان تورم، سود عایدی اسمی نیز به همان میزان بالا می‌رود. در حالی که عایدی (بازده) واقعی سهام ثابت باقی می‌ماند.

مطالعه ارتباط تورم با ارزش واقعی سهام از اهمیت بسزایی برخوردار است. چه بسا، کسانی که برای فرار از هزینه‌های بالای تورم به سرمایه‌گذاری در اوراق سهام دست می‌زنند تا (علاوه بر شرکت در تولید) بهره‌ای حداقل به اندازه نرخ تورم دریافت کنند، اما به علت تاثیر منفی تورم بر بازده سهام، به نتایجی خلاف تصوراتشان می‌رسند.

تحقیقات صورت گرفته در ایران، به بررسی اثر تورم بر بازده واقعی سهام بورس تهران در دوره ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۸۳ به صورت ماهانه پرداخته حاکی است که افزایش تورم ماهانه به میزان ۲۸/۴درصد، کاهش در بازده واقعی سهام همراه داشته است.

با توجه به یافته‌های مزبور، می‌توان ادعا کرد که تورم در ایران موجب کاهش بازده واقعی سهام در بورس تهران شده است.