سنا- مدیر پذیرش شرکت‌ سهامی بورس اوراق بهادار تهران، آخرین وضعیت پذیرش شرکت مخابرات ایران را اعلام کرد.

به گزارش شرکت اطلاع‌رسانی بورس تهران‌، براساس تصویبنامه شماره ۱۶۳۹۵۵/ت۳۶۵۴۴ مورخ ۸/۱۲/۱۳۸۵ هیات وزیران، شرکت‌های مخابراتی قابل واگذاری در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴، در قالب سهام شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران در فرآیند خصوصی‌سازی قرار خواهند گرفت. در پی تصویبنامه فوق، کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس، شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور پیگیری فرآیند خصوصی‌سازی شرکت مادر تخصصی مخابرات

تشکیل شد.

جلسات این کمیته از ۲ اردیبهشت ۸۶ با موضوع تهیه اساسنامه شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) منطبق با اساسنامه تیپ سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را آغاز کرد.

پیش‌نویس اساسنامه در ششمین نشست کمیته مشترک در ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ تهیه و در جلسات هفتم و هشتم (برای طرح در مجمع عمومی شرکت مخابرات) نهایی شد.

همچنین در خلال برگزاری این جلسات، بندهای شرط گزارش حسابرسی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت مسوولان شرکت خلاصه اقدامات اجرا شده در خصوص تکالیف تعیین شده (در جلسه مورخ ۲۷/۹/۱۳۸۵ مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات) در خصوص بندهای مذکور، را ارائه کردند.در جلسات نهم و دهم کمیته مشترک موضوع نحوه تبدیل ودایع مشترکان (که با سرفصل حقوق عمومی بعد از حقوق صاحبان سهام در ترازنامه منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ نشان داده شده است) مطرح شد.مدارک و مستندات شرکت مخابرات ایران برای رسیدگی‌های مقدماتی (هم زمان با برگزاری جلسات کمیته مشترک) در تاریخ ۴/۲/۱۳۸۶ دریافت شد.خلاصه‌ای از وضعیت مالی و عملکرد شرکت و همچنین ابهامات ایجاد شده به این شرح است:

- شرکت‌های فرعی شرکت مخابرات ایران شامل ۳۰ شرکت مخابرات استانی، شرکت ارتباطات سیار و شرکت فناوری اطلاعات است که ۱۰۰‌درصد سهام شرکت مخابرات ایران متعلق به دولت و تمامی سهام شرکت‌های تابعه فوق متعلق به شرکت مخابرات ایران است.

- دارایی‌های شرکت مخابرات ایران در ترازنامه تلفیقی مورخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ بالغ‌بر ۱۳۰۸۴۶‌میلیارد ریال است که حدود ۳۰‌درصد آن از محل بدهی‌ها (عمدتا بدهی جاری)، ۳۰‌درصد آن از محل ودایع مشترکان (حقوق عمومی) و ۴۰‌درصد آن از محل حقوق صاحبان سهام تامین مالی گردیده است.

- سود خالص گروه از سال‌های ۸۲ تا ۸۴ به‌ترتیب بالغ‌بر ۲۷۵۵‌، ۴۰۴۸ و ۳۸۹۳ میلیارد ریال است.

- ترکیب درآمدهای گروه در سال ۸۴ نشان می‌دهد که حدود ۷/۳۷‌درصد از کل درآمدهای عملیاتی گروه متعلق به شرکت ارتباطات سیار و حدود ۲/۵۷‌درصد متعلق به شرکت‌های مخابرات استانی است.

- در بخش حقوق صاحبان سهام تلفیقی (سال مالی ۱۳۸۴) زیان انباشته گروه بالغ بر ۲۴۶‌میلیارد ریال است که ارقام مشابه آن در سال‌های ۸۲ و ۸۳ به ترتیب ۱۸۰ و ۲۰۱۴ میلیارد ریال زیان می‌باشد. زیان انباشته مذکور عمدتا ناشی از اخذ وجوه قابل انتقال به سرمایه (با توجه به منفی بودن مانده سود قابل تخصیص در صورت سود (زیان) انباشته در سال‌های ۸۲ و ۸۳) است.

- در بخش حقوق صاحبان سهام تلفیقی (سال مالی ۱۳۸۴) مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، ذخیره تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی و وجوه قابل تبدیل به سرمایه جمعا به مبلغ ۴۸۲۶۷‌میلیارد ریال تعیین تکلیف نشده است.

همچنین در نامه شماره ۱۸۸۲ مورخ ۱۲/۴/۱۳۸۶ از شرکت مخابرات ایران در خواست مدارک تکمیلی (جهت رفع ابهامات و اجرای رسیدگی‌های جامع‌تر) شده که تا این تاریخ پاسخی دریافت نشده است. مهم‌ترین موارد خواسته شده در نامه یاد شده به این شرح است:

- صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۵

- گزارش هیات‌مدیره برای ارائه در مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۵

- گزارش بودجه حسابرسی شده و پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۶

- تکمیل پرسشنامه پذیرش شرکت