گسترش دامنه فعالیت‌ هیات داوری سازمان بورس

ایران بورس: ‌مسوول دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تاکنون ۲۰ پرونده برای سازش به کمیته حل اختلاف ارجاع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، «غلامعلی میرزایی» با بیان اینکه از ابتدای فعالیت هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار ۳۴ پرونده به این هیات ارسال شده است، افزود: ۲۰ پرونده به علت عدم کسب گواهی عدم سازش توسط خواهان‌های پرونده، موضوع ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار و به دلیل عدم تشکیل کانون‌های مربوط به موضوع تبصره ماده ۳۳ قانون مزبور‌، پرونده‌ها به «کمیته حل اختلاف» سازمان برای سازش و حل و فصل مسالمت‌آمیز ارسال شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که هر یک از پرونده‌ها در کمیته حل اختلاف به سازش منتهی نشود، خواهان می‌تواند با دریافت گواهی عدم سازش صادره توسط کمیته‌، دعوای خود را در هیات داوری با شرایط مقرر قانونی، پیگیری کند.

مسوول دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سایر پرونده‌ها اظهار داشت: هیات داوری تاکنون به صدور

۹ رای‌، سه گزارش اصلاحی‌، دو قرار رد دعوی و ۲۰ قرار ارجاع به کمیته حل اختلاف اقدام کرده است.

میرزایی با بیان اینکه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد ماده ۳۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۸۴ و پس از تعیین اعضاء توسط نهادهای ذی‌صلاح تشکیل شد، گفت: در هیات داوری جدید به اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای تمام فعالان بازار در صورت عدم سازش در کانون‌ها رسیدگی می‌شود‌، بنابراین دامنه صلاحیت هیات داوری جدید وسیع‌تر از قبل شده است، بدین معنا که صلاحیت رسیدگی به کلیه «اختلافات حرفه‌ای» «تمامی‌فعالان بازار» را دارا است در حالی که طبق قانون قبلی، هیات تنها به اختلافات بین سهامداران و کارگزاران و بین یکدیگر که ناشی از معاملات بود، رسیدگی می‌کرد.

وی تاکید کرد: مطابق تبصره پنج ماده ۳۷ قانون جدید، آرای هیات داوری قطعی و لازم‌الاجرا است که از طریق ادارات و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک به مرحله اجرا در می‌آید. این موضوع باعث اهمیت فراوان دقت در رسیدگی‌ها می‌شود.

مسوول دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مراحل تشکیل پرونده در دبیرخانه هیات داوری افزود: خواهان دعوی باید فرم رسیدگی به اختلافات در هیات داوری را از دبیرخانه هیات و یا از پایگاه اینترنتی سازمان دریافت و پس از تکمیل به دبیرخانه ارائه دهد.

خواهان دعوی سپس هزینه داوری را به حساب بانکی سازمان واریز خواهد کرد، علاوه بر اینکه گواهی عدم امکان سازش صادره توسط کمیته حل اختلاف سازمان از دیگر مدارکی است که وی باید تحصیل و به هیات داوری ارائه کند.