مهر- معاون وزیر تعاون از واگذاری سهام عدالت بنگاه‌های اقتصادی به‌صورت بلوکی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش تعاون باید بدون دخالت دولت انجام شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز کشور را برای تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله در راستای خصوصی‌سازی یا تعمیم مالکیت بین عموم مردم و واگذاری سهام، سه‌هزار و ۷۰۰میلیارد دلار عنوان کرد. منوچهر یزدانی اظهار داشت: در خوشبینانه‌ترین حالت، تنها ۱۵۰میلیارد دلار از رقم مذکور برای واگذاری سهام دولتی به بخش تعاونی در نظر گرفته شده که خود بیانگر ناچیز بودن رقم ۱۵۰میلیارد دلار نسبت به ۳۷۰۰میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: قرار است نیمی از رقم ۱۵۰میلیارد دلار در قالب سهام عدالت به تعاونی‌ها واگذار شود. بنابراین، این رقم در مقایسه با ۳۷۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصاد و تحقق سند چشم‌انداز، نمی‌تواند اختلالی در روند خصوصی‌سازی ایجاد کند.

یزدانی از واگذاری سهام عدالت بنگاه‌های اقتصادی به صورت بلوکی خبر داد و بیان کرد: سهام عدالت قرار است در قالب ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی به مردم واگذار شود، اما این واگذاری به صورت سهام ریزخورد نبوده و واگذاری به صورت ۳۰ بلوک به معنی در اختیار داشتن ۳۰ مدیر خوب و کارآمد است. معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، افزایش ۲۵درصدی سهم بخش‌ تعاون در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه را تنها معطوف به واگذاری سهام ندانست و گفت: بیشتر بحث سرمایه‌گذاری در این بخش مطرح است.

وی افزود: در صورتی که بخش تعاون بخواهد به سهم ۲۵درصد از اقتصاد کشور دست یابد، باید حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد.

معاون وزیر تعاون خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بخش تعاون باید بدون دخالت دولت انجام شود که به‌طبع در قالب بنگاه‌های اقتصادی به اسم تعاونی سرمایه‌گذاری خواهد بود.

یزدانی به جدایی دو بحث سرمایه از مدیریت اشاره و تصریح کرد: هر سرمایه‌داری لزوما مدیر کارآمدی نیست، بنابراین نمی‌توان برای توانمندی افراد در بخش‌خصوصی و تعاونی تفاوت قائل شد. این درحالی است که اگر در بخش‌خصوصی موفقیت حاصل شود، به همان نسبت جذب افراد در تعاونی‌ها موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود. وی از تحقق سهم ۲۵درصد بخش تعاون در اقتصاد تا پایان برنامه چهارم توسعه خبر داد و گفت: قانون برنامه چهارم

توسعه نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در سال پایانی برنامه پنجم توسعه، حدود ۲۵۴هزار میلیارد تومان خواهد بود.

یزدانی اظهار داشت: براساس هدفگذاری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهم بخش تعاون در پایان برنامه پنجم توسعه باید به ۲۵درصد برسد، به عبارت دیگر سهم این بخش باید به رقمی معادل ۶۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از ۲۵۴هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی برسد. معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون تصریح کرد: اگر سهم بخش تعاون را در ابتدای برنامه چهارم توسعه ۵درصد در نظر بگیریم، بر اساس نرخ ثابت سال ۸۱، سهم تولید ناخالص داخلی بخش تعاون در سال ۸۳ از رقم ۱۰۵هزار میلیارد تومان کل کشور، رقمی معادل ۵هزار و ۲۵۰میلیارد تومان بود.

وی سهم بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی کشور در سال پایانی برنامه پنجم توسعه را معادل ۶۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان

به قیمت ثابت سال ۸۱ ذکر کرد. یزدانی ادامه داد: فاصله بین ۵هزار و ۲۵۰میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی بخش تعاون در سال ۸۳ و رقم ۶۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی در سال ۹۴، عددی معادل ۵۸هزار میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از طریق سهام عدالت (انتقال مالکیت دولتی به تعاونی‌ها)، بخشی ارتقای بهره‌وری تعاونی‌های موجود و بخشی از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید که حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۸۱ پیش‌بینی شده، خواهد بود.

منوچهر یزدانی به سرمایه‌گذاری جدید ۱۷۰ تا ۲۰۰هزار میلیارد تومانی جهت تحقق سهم ۲۵درصدی بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: البته این سرمایه‌گذاری باید بدون دخالت دولت و در قالب بنگاه‌های اختصاصی به اسم تعاونی تشکیل شود.