دو روز تعطیلی قبول نیست معامله باطل است

گروه بورس- پس از آنکه بورس، معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو در چهارشنبه گذشته را قطعی نشده اعلام کرد، دیروز منابع خبری از ابطال قطعی این معامله خبر دادند. بنابراین گزارش، روز گذشته نشست مشترک اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک ایران خودرو با مدیران خصوصی‌سازی به نتیجه‌ای نرسید و این معامله باطل شده اعلام شد.

در این حال معاون سازمان خصوصی‌سازی با تاکید مجدد بر ابطال معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو و عدم ممانعت دو روز تعطیلی ماه گذشته در این تصمیم اعلام کرد: این موضوع با وزیر اقتصاد هم در میان گذاشته شد و وی بر رعایت مفاد قانونی تاکید کرد.

مهدی عقدایی با اشاره به برگزاری جلسه دیروز هیات واگذاری و قیمت‌گذاری مجدد چند شرکتی که در گذشته به فروش نرسیده بودند، اظهار داشت: همان‌طوری که پیش‌تر هم گفته بودم این معامله به دلیل عدم اقدام به موقع خریداران در ارائه اسناد و انعقاد قرارداد، باطل (غیر قطعی) است.

وی در برابر این سوال که آیا در جلسه امروز هیات واگذاری موضوع عدم احراز قطعی شدن ایران خودرو مطرح شد یا خیر؟ پاسخ داد: این مساله در دستورکار امروز هیات واگذاری نبود، اما در حاشیه آن موضوع را با وزیر اقتصاد در میان گذاشتم که وی هم بر لزوم رعایت مفاد قانونی تاکید داشت. عقدایی در واکنش به این نکته مبنی بر اینکه خریداران ۴۱۸میلیارد تومانی یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم ایران خودرو از صبح دیروز تشکیل جلسه داده‌اند و در صدد پیگیری دو روز تعطیلی ماه گذشته و ارائه اسناد این معامله تا فردا (یکشنبه) هستند، اعلام کرد: در آن دو روز تعطیلی ماه گذشته هر چند سازمان خصوصی‌سازی تعطیل بود، اما بورس و بانک‌ها باز بودند و این تعطیلی ربطی به عدم قطعی شدن معامله بلوکی ایران خودرو ندارد. وی تاکید کرد: بار دیگر اعلام می‌کنم از قبل هم به خریداران این بلوک گفته شده بود، آخرین مهلت ارائه اسناد به شرکت بورس پایان وقت اداری ۲۰ مرداد ماه است. بنابراین به دلیل عدم ارائه به موقع این اسناد در مهلت ۳۰ روزه تعیین شده، این معامله از نظر سازمان خصوصی‌سازی به مانند شرکت بورس منتفی است.

مخالفت بورس با تمدید مهلت پرداخت بخش نقدی معامله رییس سازمان بورس نیز با اعلام عدم تمدید زمان برای احراز قطعیت بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو گفت: در آن دو روز تعطیلی ماه گذشته، بورس باز بود و ساعت کاری آن ملاک معاملات عمده قرار می‌گیرد.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با «فارس» در رابطه با اعلام عدم قطعی شدن معامله ۴۱۸‌میلیارد تومانی ۱۸‌درصد از سهام ایران خودرو و تلاش خریداران این بلوک و استناد به تعطیلی دو روز ماه گذشته اظهار داشت: طبق ماده ۱۱ مکرر دو آیین‌نامه معاملات بورس تهران که به تصویب شورای عالی بورس رسیده، منظور از ساعت کاری معاملات ساعات فعالیت بورس است.

وی ادامه داد: در این ماده آمده است ساعات اداری بورس در ماه مبارک رمضان ۸ تا ۱۵ و در دیگر ایام ۸ تا ۱۶ روزهای شنبه و چهارشنبه است.

به گفته رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در گذشته تعیین ساعات کاری بورس چندان اهمیت نداشت، اما با توجه به لزوم روشن شدن همه ابعاد معاملات وبروز مشکلاتی، شورای عالی بورس از چند سال گذشته زمان دقیق ساعت اداری و روزهای کاری بورس را مشخص کرده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: از سوی دیگر خریداران ۳۰ روز کاری مهلت داشتند و قرار نبود در آن دو روز تعطیلی اقدامی انجام دهند.

وی در برابر این سوال که با توجه به واریز وجه نقد ۳۰‌درصدی معامله یک‌میلیارد و ۱۳۴‌میلیون سهم ایران خودرو از سوی خریداران آن، آیا امکانی وجود دارد تا این معامله قطعی شود یا خیر؟ پاسخ داد: هر معامله عمده‌ای دو بخش پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم پایاپای دارد که در برابر واریز وجه نقد معامله، فرم پایاپای در موعد مقرر ۳۰ روزکاری ارائه نشد. بر همین اساس شرکت بورس عدم قطعیت این معامله را اعلام کرد.

صالح‌آبادی افزود: در صورت تمدید زمان برای قطعی شدن این معامله، شرط رعایت انصاف در بازار سهام از بین می‌رود چرا که در این صورت ممکن است یک رقیب دیگر که نتوانسته این بلوک را بخرد اعلام کند در صورت چنین تمدیدی می‌توانسته اقدام به خرید آن کند.

وی در خاتمه گفت: با این اوصاف مسوول عملیات و معاملات سهام خرد و عمده شرکت بورس اوراق بهادار است که نظر مربوطه را اعلام کرده است.

۱۲۰میلیارد را پس می‌دهیم

افزون بر این علیرضا حاجی‌نوروزی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دریافت وجه نقد معامله ایران خودرو پیش از موعد مقرر اشاره کرد و گفت: ۱۲۰‌میلیارد‌تومان از وجه نقد معامله‌ ۱۸‌درصدی ایران خودرو به موقع و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

وی با بیان اینکه قطعی نشدن معامله مربوط به تعهداتی بین فروشنده و خریدار بوده است، اظهار کرد: ‌تایید نهایی معامله ایران خودرو فقط واریز پول نیست، بلکه امور دیگری هم وجود دارد که سازمان خصوصی‌سازی باید تایید و اعلام کند؛ به طوری که باید برخی مدارک ارائه و تضامینی انجام شود تا معامله قطعی اعلام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، برای نهایی شدن معامله ایران خودرو بعد از اینکه سازمان خصوصی‌سازی اقدامات لازم را انجام داد شرکت بورس باید در سیستم اعمال کند تا پول به کارگزار فروشنده واریز شود که هنوز شرکت بورس این کار را انجام نداده است.

وی در خصوص وضعیت ۱۲۰‌میلیارد‌تومانی وجهی که به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است، با بیان اینکه این وجه را به کارگزار خریدار برمی‌گردانیم، گفت:‌اگر شرکت بورس کتبا اعلام کند که معامله قطعی نیست، کارگزار خریدار نامه‌ای به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند و پول به کارگزار خریدار برگردانده می‌شود.