حرکت چراغ خاموش خریداران دو غول خودروساز

گروه بورس- با آغاز رقابت بر سر بلوک سایپا، معامله خودروسازها وارد مرحله جدیدی شد. به دنبال آزاد شدن سهام وثیقه سایپا از بانک ملی، بلوک ۱۸‌درصدی سایپا نیز روز گذشته عرضه شد تا بالاخره طلسم عرضه‌های بلوکی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعد از تمامی حاشیه‌ها شکسته شود. سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته توانست ۵/۲‌درصد از سهام سایپا را از وثیقه درآورد تا بلوک ۱۸‌درصدی سایپا را به طور کامل عرضه کند.

همچنین در حالی که بلوک ایران خودرو در دومین روز عرضه خود با ۹۶‌ریال افزایش قیمت در مقایسه با روز اول به مرز ۳۴۳۸ریال رسید، بلوک سایپا نیز در اولین روز با قیمت ۳۱۸۳ریال عرضه شد که در رقابت سه خریدار با رشد ۵‌ریالی به قیمت ۳۱۸۸ریال رسید.

به این ترتیب امروز با روشن شدن ابهامات گذشته، رقابت خریداران این دو بلوک، به روند مطلوب‌تری باز خواهد گشت. هر چند روز گذشته دو خریدار جدید در کنار سه خریدار قبلی وارد رقابت بلوک ایران خودرو شدند، اما دو خریدار قبلی این بلوک عملا هیچ تقاضایی را وارد سیستم معاملات نکردند. کارگزاری‌های بانک صادرات و راهنمای سرمایه‌گذاران دیروز برای خریداران جدید رقابت کردند. همچنین به نظر می‌رسد سه خریدار بلوک سایپا نیز همان سه خریدار بلوک ایران خودرو در روز اول یعنی کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی، زیرمجموعه‌های ایران خودرو و ائتلاف قطعه‌سازان باشند.

سه کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی، راهنمای سرمایه‌گذاران و کارگزاری عمران نیز برای بلوک سایپا رقابت کردند. این در حالی است که معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با موج در خصوص شایعه ورود سرمایه‌گذار خارجی برای خرید بلوک ایران خودرو، گفت: از یک سال گذشته مذاکراتی با یک سرمایه‌گذار خارجی برای این سهم صورت گرفته بود.

عقدایی افزود: این سرمایه‌گذار برای ورود در عرصه رقابت خودداری کرده است و به نظر می‌رسد که این مذاکرات نتایج مثبتی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی در بر نداشته است.

بر اساس این گزارش، برای خرید سهام ایران خودرو، شرکت‌های کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران، مفید، بانک صادرات، بانک پارسیان و راهنمای سرمایه‌گذاران در حال رقابت هستند.

قطعیت معامله عمده سرمایه‌گذاری رنا

از سوی دیگر دیروز معامله عمده رنا، پس از احراز شرایط قطعی شد. دیروز معامله عمده ۲۷۲میلیون سهم (معادل ۱۷درصد) از سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا که چهارم خرداد ماه عرضه شده بود، قطعیت یافت.

سازمان خصوصی‌سازی این تعداد از سهام را به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به قیمت هر سهم ۲۵۹۹ریال و به ارزش ۷۰۷میلیارد ریال عرضه کرده بود.

این در حالی است که در حال حاضر سرمایه‌گذاری سایپا ۳/۲۸ درصد از سهام سرمایه‌گذاری رنا و سرمایه‌گذاری سمند معادل ۴/۱۵ درصد از سهام «ورنا» را دارا هستند.

شورای بورس مانع شود

در همین حال عضو شورای بورس در گفت‌وگو با موج یادآور شد:‌ دولت در واگذاری سهام خود، نباید به دنبال استفاده از راهکار‌های دیگر برای اعمال نفوذ مدیریتی خود در شرکت‌ها باشد. محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به روح حاکم بر اجرای اصل۴۴ مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولت، از ورود شرکت‌های زیر مجموعه شرکت بزرگ وابسته به دولت برای خرید شرکت مادر، اظهار نگرانی کرد.

پور ابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر به‌رغم خصوصی‌سازی در بسیاری از شرکت‌های دولتی، دولت همچنان تصدی‌گری خود را در این شرکت‌ها اعمال می‌کند.

وی از خصوصی‌سازی در شرکت‌های ملی مس و فولاد مبارکه به عنوان مصداق این نوع خصوصی سازی‌ها نام برد.

وی همچنین بر ضرورت حمایت وزارت صنایع و معادن از ورود بخش خصوصی به مجموعه‌های دولتی، تاکید کرد و با اشاره به نقش شورای رقابت و شورای بورس در کاهش تصدی‌گری دولتی، ادامه داد: شورای بورس با تهیه‌ساز و کارهای اجرایی می‌تواند مانع از این نوع خصوصی سازی‌ها شود. بر همین اساس با تهیه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌توان مانع از این اقدامات شد. وی معتقد است: اراده کسانی که در این واگذاری‌ها شرکت می‌کنند باید بر ارتقای توانمندی‌های کشور باشد.

این در حالی است که قرار نیست که با خصوصی‌سازی شرکت‌ها، مدیران جابه‌جا و ساختار تخصصی شرکت‌هااز میان رود.