هدفمندی یارانه‌ها سهامداران را نگران کرده است

ایسنا- یک کارگزار بورس گفت: تاثیر مثبت و منفی هدفمندکردن یارانه بر شرکت‌های بورسی به دو موضوع بستگی دارد؛ اول اینکه در اجرای این قانون با همه‌ صنایع یک گونه برخورد شود و دوم اینکه آیا ما‌به‌التفاوت حذف یارانه به صنایع باز می‌گردد یا خیر؟ هادی بیدختی با بیان مطلب بالا تاثیرهدفمند کردن یارانه‌ها در بورس را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه همه شرکت‌های بورسی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر می‌پذیرند، گفت: در این میان تاثیر شرکت‌های انرژی بر مانند شرکت‌های سیمانی و فولادی و نیز شرکت‌های پتروشیمی که مصرف‌کننده مواد اولیه هستند، از اجرای قانون بیشتر است.

وی با بیان اینکه هنوز جزئیات این قانون مشخص نشده است، اضافه کرد: هدفمند کردن یارانه بر شرکت‌های بورسی تاثیر دارد ولی تاثیر مثبت و منفی آن به دو موضوع بستگی دارد، اول اینکه با اجرای این قانون با همه‌ صنایع یک جور برخورد شود و دوم اینکه آیا ما‌به‌التفاوت به صنایع باز می‌گردد یا خیر؟

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: اگر با هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌ها به روز شده و مابه‌التفاوتی به ازای آن به صنایعی مانند فولاد و سیمان داده نشود، این صنایع دچار زیان می‌شوند ولی اگر قیمت انرژی به روز حساب شده و معادل آن، مابه‌التفاوت به صنایع پرداخت شود، سود آنها افزایش می‌یابد.

بیدختی گفت: در حال حاضر بازار از این موضوع ترسیده و سهامداران از صنایع سیمانی و فلزی فرار کرده‌اند و قیمت‌ها تحت تاثیر این موضوع قرار‌گرفته است زیرا این موضوع نگرانی ایجاد می‌کند. این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که جهت‌گیری به سمتی باشد که امکان رقابت فراهم شود، یعنی تاکنون حمایت‌هایی از صنایع شده و اگر ناگهان آن حمایت‌ها برداشته شود، باید با برنامه و هماهنگی باشد.

وی اضافه کرد: در مواردی که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت اختیار داده شده است تا میزان یارانه را مشخص کند باید طوری پیاده شود که صنایعی مانند سیمان و فلزات که تاثیرپذیری بیشتری داشته و استراتژیک هستند، لطمه نخورده و از آنها حمایت شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صنایع فولادی و سیمانی تاثیرهدفمند کردن یارانه‌ها را به دلیل نامشخص بودن جزئیات، در پیش‌بینی سود خود لحاظ نکرده‌اند، ادامه داد: این موضوع بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیر دارد زیرا پس از اینکه این قانون در نیمه دوم سال اجرایی شد، این شرکت‌ها مجبورند برق و گاز‌ گران خریداری کنند، بر این اساس است که در حال حاضر شرکت‌های سیمانی در بورس با P/E، ا۲ و فولاد با قیمت ۲۳۰‌تومان و در آستانه مجمع، خریداری ندارد.

معاون سابق عملیات و نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: هرچه جزئیات این قانون مشخص‌تر شود، قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شود، ولی در حال حاضر این صنایع دارای ریسک بوده و سهامداران هم از این موضوع نگران هستند.