گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از تمرکز 40‌درصدی ارزش کل صندوق‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان هفته سوم فروردین ماه خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۲۵فروردین ماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۶۰/۱ تا مثبت ۴۰/۴ بود. وی افزود: بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز به دست آورد، چرا که این صندوق توانست ۴/۴‌درصد بازده به دست آورد. وی ادامه داد: پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی و گلچین با ۱۵/۴ و ۳۲/۳‌درصد بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند. همچنین در این هفته متوسط بازدهی بازار ۶۲/۱ بود.
«مقدسیان» در خصوص بازدهی صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 25 فروردین ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین 1 تا 15‌درصد در نوسان بود. وی افزود: بیشترین بازده را صندوق‌های سرمایه‌گذاری گلچین، پیشتاز و صنعت و معدن کسب کردند، به طوری که بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با 31/15، 28/15 و 78/13‌درصد بود. وی همچنین گفت: متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه 22/11‌درصد بود.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره وضعیت صندوق‌های با ابعاد بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده را از آن خود کرد. این صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت زمانی کمتر از ۲ ماه، بیش از ۱۵‌درصد بازدهی به دست آورده است.
وی یادآور شد: طی دوره یک ساله منتهی به 25فروردین ماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 97‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 84 و پویا با 75‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
وی درباره بیشترین بازده صندوق‌ها تا ۲۵ فروردین ماه امسال گفت: بیشترین بازده‌ به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۸۱، ۱۶۰ و ۱۳۱‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی در بخش دیگر به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت:‌ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 25فروردین ماه 89 به بیش از 3هزار و 300‌میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار در حدود یک‌هزار و 313‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است، پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
«مقدسیان» در مورد ترکیب سرمایه‌گذاران صندوق‌ها هم گفت:‌ سرمایه‌گذاران حقیقی نزدیک به ۷۱‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و پویا بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز ۶هزار و ۹۰۰ نفر عبور کرد که از این تعداد ۶هزار و ۶۵۹ نفر را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل داده‌اند.