گروه بورس- مجیداسکندری: سومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی روز گذشته با سخنان مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به کار خود پایان داد. دکتر حسن قالیباف اصل برپایی این نمایشگاه را واقعه‌ای دانست که توانسته است تصویر واقعی رشد بازار سرمایه و پول و خصوصی‌سازی در کشور را نشان دهد.

کاری وسیع در فرصتی کوتاه

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به پربار بودن سومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی، برپایی این نمایشگاه را فرصتی برای تبادل افکار و دستاوردهای بازار سرمایه دانست و گفت: نوآوری‌های پدید آمده در بازار سرمایه، به ویژه در شرکت‌های کارگزاری این امکان را فراهم کرد تا مردم با روش‌های تحلیل، ابزارهای جدید و نهادهای فعال در بازار آشنا شوند و آموزش‌های ارائه شده در این نمایشگاه در سطح گسترده‌ای به این موضوع کمک کرد.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه کار وسیعی بود که در کمترین فرصت انجام شد و قالیباف در ادامه یکی از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه را هماهنگی بین حوزه‌های اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر ما با واقعیتی به نام «مطالبات معوق بانکی» روبه‌رو هستیم که هماهنگی بین بازار پول و سرمایه می‌‌تواند به کاهش این مطالبات کمک قابل‌توجهی بکند. وی سپس گفت: شرکتی که در بورس پذیرفته می‌‌شود از شفافیت برخوردار بوده و زیر ذره‌بین فعالان بازار سرمایه قرار دارد و این باعث می‌‌شود که این شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های غیربورسی، پاسخگوتر باشند. بنابراین اگر بانک‌ها در هنگام ارائه تسهیلات به این واقعیت توجه کنند و به شرکت‌های بورسی وام بیشتر با سود کمتر و وثیقه پایین‌تر اعطا کنند، می‌‌توانند اطمینان بیشتری به برگشت پول خود داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس هستند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز پرتفوی مشخصی دارند بنابراین اگر بانک‌ها به آنها وام بدهند، مشکل مطالباتشان کمتر خواهد شد و بازار سرمایه نیز از این منظر، شاهد نشاط و تحرک خواهد شد.

شفاف‌سازی مقدم بر خصوصی‌سازی است

قالیباف با اشاره به اهمیت بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بورس در کشور ما در مقایسه با گذشته جایگاه خوبی پیدا کرده اما هنوز مناسب نیست. وی افزود: اجرای اصل۴۴ اهمیت بورس را دوچندان کرده است. در اجرای این اصل، بحث‌های شفافیت اقتصادی، مقررات‌زدایی، بهبود فضای کسب و کار و حاکمیت قانون عرضه و تقاضا مقدم بر خصوصی‌سازی است.

قالیباف تاکید کرد: اجرای صحیح اصل۴۴ به شفافیت شرکت‌ها چه در بورس و چه در خارج از بورس کمک خواهد کرد. ما نیز تلاش کردیم هنگام ورود شرکت‌های جدید به بورس، دقت و نظارت را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت بورس سپس گفت: در حال حاضر ۳۹ صنعت در بورس حضور دارند و دو صنعت جدید بالاترین وزن را در اقتصاد دارا هستند و برای انتخاب گزینه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران از قدرت بالایی برای انتخاب گزینه مورد نظر برخوردارند. وی یادآور شد: سرمایه‌گذاران می‌‌توانند با حوصله، صبر و تصمیم مناسب در بازار، از سرمایه‌گذاری خود منتفع شوند.

افزایش وزن پالایشگاه‌ها در بورس

قالیباف در ادامه با اشاره به قابلیت توسعه بازار سرمایه گفت: پرتفوی بورس باید با پذیرش صنایع جدید، متعادل‌تر شود که در این زمینه، برنامه بعدی ما پذیرش پالایشگاه‌ها است که موجب خواهد شد وزن آنها در بورس افزایش یابد.

وی افزود: همچنین بیمه‌ها و بانک‌های خصوصی و شرکت‌های گاز در برنامه بعدی ورود به بورس هستند.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به رشد ۴۰درصدی شاخص در سال جاری گفت: چشم‌انداز ما برای بورس، برخورداری از یک بورس پیشرو در منطقه است که برای رسیدن به این مهم باید کارهای زیادی انجام دهیم تا این بازار سهم مهمی در اقتصاد کشور

داشته باشد.

وی در پایان خواستار شد: نهادهای جدید برای نقش‌آفرینی بیشتر باید ایجاد شود و در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز باید بازاریابی و فرهنگ‌سازی بیشتری صورت پذیرد. از سوی دیگر سطح تحلیل در بازار ارتقا یابد تا شاهد کارآیی بیشتر بازار باشیم.

ساماندهی بازار ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی امتیاز وام مسکن

همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس در اختتامیه سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی از معامله اوراق امتیاز وام مسکن خبر داد.

مصطفی قائمی مدیرعامل شرکت فرابورس با اعلام برنامه‌های اصلی این شرکت در ماه‌های آتی گفت: «بازار معاملات ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی امتیاز وام مسکن در شرایط کنونی از شفافیت بالایی برخوردار نیست و از همین رو بانک مسکن متقاضی ورود این اوراق به بازار فرابورس شد.»

وی ادامه داد: در همین راستا این مورد در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار‌گرفت و معامله آن شرعی اعلام شد.

امید قائمی گفت: پیرو درخواست‌های بانک مسکن، وام مسکن این اوراق طی ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به اینکه به ازای هر اوراق، یک‌میلیون‌تومان وام مسکن پرداخت می‌شود، ابراز داشت: کارگزاران می‌توانند این اوراق را بین انبوه‌سازان بازاریابی و به شفافیت این بازار کمک کنند.

وی ادامه داد: همچنین اوراق مشارکت شرکتی نیز امکان انتشار در فرابورس را داد که این اوراق را می‌تواند با ۲‌درصد سود سالانه بیشتر نسبت به اوراق مشارکت بانک مرکزی تا سقف ۱۷‌درصد پس از اعطای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در فرابورس منتشر شود. در این زمینه درخواست‌های زیادی در حدود ۱۵۰۰‌میلیارد‌تومان برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده و می‌توان در صورت اعطای مجوز این اوراق را در بازار عرضه کرد.

وی با بیان اینکه عرضه‌ها در بازار سوم فرابورس از شفافیت برخوردارند، گفت: می‌توان شرکت‌های سهامی خاص را بدون پذیرش در این بازار عرضه کرد و حتی با توجه به مزیت‌های آن می‌توان مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی را در فرابورس انجام داد.

مدیرعامل شرکت فرابورس برنامه‌های ویژه برای پذیرش سهام شرکت‌های جدید در فرابورس دارد که تا پایان سال چند شرکت جدید وارد بازار اول و دوم فرابورس شوند.