ایسنا - تزریق نقدینگی، تقویت فرهنگ سهامداری و جلب اعتماد در بازار سرمایه از عوامل موثر و مورد توجه رونق بورس در سال جدید است. محمد ابراهیم قربانی فرید، کارگزار بورس و اوراق بهادار، رونق بازار در سال جدید و راهکارهای جذب مردم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به کمبود نقدینگی به عنوان مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه تصریح کرد: باید در سال جدید نقدینگی لازم از جهات مختلف در بازار تزریق شده تا این بازار بتواند حجم معاملات خود را افزایش دهد.

وی به راهکارهای اساسی در این مورد اشاره کرد و ادامه داد: ارائه تسهیلات دولت از طریق بانک‌ها همراه با ضمانت اجرایی، وارد شدن سرمایه‌گذاران خارجی، تقویت فرهنگ سهامداری در ایران و ایجاد اعتماد باعث تزریق نقدینگی و رونق آن خواهد شد.

قربانی فرید یادآور شد: بازده بازار سرمایه در سال ۸۶، ۱۷درصد بوده است که با توجه به تورم این میزان کافی نیست؛ زیرا در صورتی که افراد، سرمایه خود را در اوراق مشارکت مصرف کنند از سود ۵/۱۵درصدی برخوردار خواهند شد که این امر باعث کاهش اعتماد مردم از بازار سرمایه خواهد شد.

این کارگزار با اشاره به کمبود نقدینگی عنوان کرد: عرضه سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی باعث خارج شدن وجوه عرضه از بازار می‌شود به این صورت که مبلغ سهام فروخته شده را از سازمان بورس و کارگزار فروشنده دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌کند که در نهایت پول از جریان بازار خارج می شود در این صورت اگرچه بازار رونق می یابد ولی نقدینگی از این طریق افزایش پیدا نمی‌کند.

وی افزایش ساعت معاملات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد:‌ ابتدا باید حجم معامله بازار افزایش یافته و سپس باتوجه به نیاز بازار ساعت معامله افزایش یابد.

وی انجام معامله در ساعت فعلی را برای بازار سرمایه کشور کافی دانست و اضافه کرد: زمانی که حجم معاملات افزایش یافته و معامله‌گران نتوانند در ساعت فعلی، معاملات خود را انجام دهند در آن صورت باید ساعت معامله افزایش یابد در غیر این صورت این مساله مانند این است که در یک اداره افرادی بیکار بوده و خواهان افزایش ساعت کاری هستند!

قربانی اظهار کرد: با توجه به خواست دولت جهت حمایت از بازار و اهداف شرکت بورس قطعا بازار در سال ۸۷ از افزایش حجم معاملات بسیار بالایی برخوردار شده و بازده سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: ارائه بازدهی بازار به صورت کلی باعث دلسردی افراد برای ورود به بازار می‌شود؛ ولی در صورتی که بازدهی بخش‌های مختلف و به خصوص سهام شرکت‌های اصل ۴۴ به صورت جداگانه ارائه می‌شد، از بازدهی بالای ۵۰درصد برخوردار بود.

از سوی دیگر اکبر زرگانی نژاد تداوم برنامه‌های واگذاری در سال۸۶، نظام معاملاتی و درجه نقد شوندگی سهام را از اولویت‌های مورد توجه در بازار سرمایه ۸۷ دانست.

این کارگزار بورس اظهار کرد: در صورتی که تداوم برنامه‌های واگذاری در سال ۸۶ ادامه یافته و اتفاق خاصی برای بازار رخ ندهد، بازار سرمایه ۸۷ بهتر از سال گذشته خواهد بود.

این کارگزاری نظام معاملاتی و درجه نقدشوندگی سهم را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این دو از برنامه‌های اعلام شده توسط شرکت بورس بوده و تنها در این صورت است که حجم معاملات افزایش می‌یابد.