ایجاد بازار جدید مشتقه
کاهش تالارهای زیان‌ده
راه‌اندازی بازار اوراق مشارکت
آمارهای مقایسه‌ای وضعیت بازار در آذرماه نسبت به آبان‌ماه نشان می‌دهد که ارزش بازار ۴/۲درصد، متوسط پی‌برئی ۷/۱درصد و شاخص بورس (آذر نسبت به مهر) ۵/۲درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش روز
اختصاصی گزارش می‌شود
کارنامه 9 ماهه بازار 42هزار میلیارد تومانی
گروه بورس- گزارش عملکرد ۹ماهه امسال بورس و اوراق بهادار تهران حاکی از افزایش ۶/۲۱درصد ارزش بازار و کاهش ۳/۱۲درصدی متوسط P/E بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. مطابق گزارش منتشره از سوی مدیریت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، طی مدت یادشده ارزش بازار به رقم ۴۲۱هزار و ۳۱۹میلیارد ریال رسید که این نسبت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۲۱درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاید بتوان عمده دلیل این افزایش را به عرضه‌های اولیه شرکت‌های مشمول اصل 44 مربوط دانست که در کل سبب ورود شرکت‌هایی با سرمایه بسیار زیاد به بازار شده‌اند.
در همین حال، ارزش اسمی بازار هم طی ۹ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰/۴۱درصد رشد داشته است که رقم ارزش اسمی بازار معادل ۱۴۴هزار و ۹۰۹میلیارد ریال عنوان شده است.
گردش سهام (Turnover) و ارزش بازار به ارزش اسمی نیز طی همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال 85به ترتیب 8/68درصد رشد و 1/14درصد کاهش نشان می‌دهد.
تک شاخص‌ مثبت!
اطلاعات منتشر شده در گزارش مدیریت بازار شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران درخصوص شاخص نشان می‌دهد که شاخص بورس (قیمت و سود نقدی) طی این دوره به رقم 34هزار و 264رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 8/9درصدی داشته است.
شاخص‌های صعودی بازار طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شامل شاخص‌های سود نقدی، قیمت تابلو فرعی و قیمت‌ مالی هستند که رقم افزایش هر کدام به ترتیب شامل ۱۴، ۱/۲۱ و ۱/۷درصد بوده است.
شاخص‌های کاهشی بورس هم شامل شاخص قیمت، قیمت تابلو اصلی و قیمت صنعت هستند که طی 9 ماه میزان هر کدام به 9هزار و 959 واحد، 8هزار و 435 واحد و 7هزار و 713 واحد بالغ شده است.
میزان کاهش سه شاخص نام برده شده در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۸/۳، ۲/۱۷ و ۹/۴ واحد کاهش داشته است.
از سوی دیگر اطلاعات مقایسه‌ای منتشر شده از وضعیت شاخص‌ها در ماه‌های مختلف نشان می‌دهد که شش شاخص از هفت شاخص اصلی بورس در آذرماه امسال در مقایسه با مهرماه سال‌جاری روند نزولی را تجربه کرده‌اند. تنها شاخص مثبت این دوره شاخص سود نقدی بوده که درصد تغییر آذرماه نسبت مهرماه آن یک دهم افزایش نشان می‌دهد.
وضعیت معاملات سهام
گزارش خبرنگار ما از وضعیت معاملات سهام و حق تقدم در 9 ماه اول امسال نشان می‌دهد که ارزش معاملات بازار به 51هزار و 182میلیارد ریال رسیده که معادل 2/13میلیون سهم است. از رقم یاد شده 19هزار و 193میلیارد ریال مربوط به معاملات عمده و 31هزار و 989میلیارد ریال مختص معاملات خرد و بلوک بوده است.
همچنین مطابق آمارها، این گزارش بیانگر کاهش ارزش معاملات عمده آذرماه نسبت به متوسط ۸ ماه اول امسال است؛ ولی طی همین بازه یاد شده میزان معاملات خرد و بلوک ۱۴درصد رشد را تجربه کرده‌اند.
همچنین جمع کل معاملات که شامل جمع معاملات بازار در کنار معامله سهام کارگری، عدالت و تابلو غیر رسمی است به رقم 57هزار و 977میلیارد ریال رسیده است.
ایجاد ۴۷هزار کد معاملاتی
گزارش عملکرد 9ماهه بورس از سهامدار شدن 46هزار و 957سهامدار خبر می‌دهد. البته درصد تغییر آذرماه نسبت به متوسط 8ماهه اول امسال از کاهش 8/7درصدی ایجاد کدهای سهامداری حکایت دارد.
در ادامه آمار، نشان می‌دهد که در ۹ماه اول امسال، تعداد خریداران به بیش از ۸۰۴هزار و ۵۰۰نفر رسیده است که متوسط روزانه آن بیش از ۴هزار و ۳۰۰نفر در روز است.
اما مقایسه‌ای میان نسبت خریداران آذرماه با تعداد آنها در 8ماه اول امسال بیانگر کاهش 1/13درصدی تعداد خریداران است.
۴۲هزار میلیارد ریال سود در ۹ماه
میزان سود نقدی تقسیم شده طی 9ماهه امسال در میان سهامداران بدون لحاظ شدن شرکت‌های تابلو غیررسمی (چهارم)، برابر 42هزار و 800میلیارد ریال بوده است.
همچنین ۹۰درصد کاهش سود، نسبتی است که از مقایسه سود تقسیم شده آذرماه با متوسط ۸ماه اول امسال به دست می‌آید.
نمادهای باز و بسته
تعداد نمادهای بازگشایی شده در ۹ماه ابتدایی امسال ۷۳۳نماد بوده است، در این حال تعداد نمادهای متوقف شده نیز ۶۳۸نماد ذکر شده است. تعداد نمادهای بازگشایی و متوقف شده آذرماه به ترتیب معادل ۶۳ و ۳۵واحد بوده است که این میزان در مقایسه با متوسط ۸ماه اول امسال به ترتیب ۸/۲۴واحد و ۶/۵۳واحد کاهش نشان می‌دهد.