بازار 6/196میلیارد ریالی شد

گروه بورس - ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران در مقایسه با آخرین روز کاری هفته پیش، رشدی معادل ۶۰درصد را تجربه کرد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته ارزش معاملات بورس از دادوستد بیش از ۴۷میلیون سهم، برابر ۱۹۶میلیارد و ۶۹۶میلیون ریال اعلام شد.

ارزش معاملات بورس از ابتدای فصل زمستان تا روز گذشته برابر ۸/۸۳۲میلیارد ریال بود.

ارزش معاملات هفته گذشته در مقایسه با آخرین هفته فصل پاییز (هفته ماقبل) برابر ۸/۵۳درصد کاهش نشان می‌دهد.

تحولات در بازار دیروز

بعد از مدت‌ها صف انبوه فروش سهام ملی مس با ۱/۱۷‌میلیون سهم جمع‌آوری شد، اما کماکان بیش از ۱۰‌میلیون سهم دیگر در جدول عرضه سهام این شرکت بورسی باقی ماند. به گزارش فارس، شرکت ملی مس که به عنوان اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ از ۱۵ بهمن سال گذشته در بورس در هفته‌‌های گذشته با عدم اقبال بازار مواجه شده همچنان اسیر صف‌های فروش چند‌میلیونی است.

براساس این گزارش، بعد از مدت‌ها دیروز بالاخره برخی از سهامداران حقوقی و عمده حاضر به جمع‌آوری بیش از ۱/۱۷‌میلیون سهم این شرکت شدند، اما با توجه به مسائل درون و برون سازمانی ملی مس کماکان بیش از ۱۰‌میلیون سهم جهت فروش در جدول عرضه سهام ثبت شده است.

این وضعیت ناخوشایند در حالی برای ملی مس ایجاد شده که به نظر می‌رسد از جمله دلایل عدم اقبال بازار به سهام این شرکت ۵۷۸میلیارد تومان در عواملی چون کاهش نرخ جهانی محصول مس، عدم اعلام تعدیل مثبت سود و طولانی شدن انتظار سرمایه‌گذاران از سود جدید شرکت ملی مس، کسب بازدهی اکثر سهامداران این شرکت در گذشته و اقدام به فروش سهام آن به منظور سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها و همچنین عدم تمایل و یا عدم توان سهامداران عمده ملی مس به حمایت از سهام ملی مس باشد.

بازگشت ۴نماد به چرخه معاملات

با بازگشایی نماد معاملاتی ۴ شرکت بورسی، امروز امکان داد‌وستد سهام برای سرمایه‌گذاران افزایش یافت.

در جریان معاملات دیروز بازار سهام، نماد معاملاتی شرکت‌های داده‌پردازی و نورد و تولید قطعات فولادی در حالی پس از تعدیل پیش‌بینی مورد بازگشایی قرار گرفت که با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت توس‌گستر مبنی بر تعدیل هر سهم و همچنین اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۷، نماد این شرکت به همراه سرمایه‌گذاری توسعه ملی (پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۷) همراه با عملیات بازارسازی آماده انجام معامله شدند و به تابلوهای بورس بازگشتند.

توقف ۱۴ماهه یک نماد

دلایل توقف ۱۴ ماهه نماد معاملاتی صنایع آذر آب توسط اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام شد.

نماد معاملاتی شرکت صنایع آذر آب در حالی از ۲۷ شهریور ۸۵ تاکنون متوقف شده که سازمان بورس با ارائه گزارش شفاف‌سازی، دلایل توقف طولانی مدت این شرکت در بازار سهام را اعلام کرد.

براساس گزارش فارس، عمده دلیل این وضعیت آذر آب به نحوه اطلاع‌رسانی شرکت به پیش‌بینی در آمد سهام در سال‌های ۸۵ و ۸۶، وضعیت اطلاع‌رسانی در خصوص ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم تلفیقی و همچنین عدم پاسخ از سوی شرکت مربوط است.

عایدی ۴۲۸۰میلیارد تومانی برای سهامداران

۲۴۱ شرکت بورس با برگزاری مجمع عمومی در ۹ ماه سال بیش از ۴‌هزار و ۲۸۰‌میلیارد تومان سود نقدی جهت توزیع بین سهامداران تصویب کردند.

از میان شرکت‌های مختلف حاضر در بورس، ۲۴۱ شرکت با توجه به سال مالی مربوطه در ۹ ماه سال ۸۶ اقدام به برگزاری مجمع سالانه کردند و در مجموع ۴‌هزار و ۲۸۰‌میلیارد تومان سود (DPS) را برای توزیع بین سهامداران حقوقی و حقیقی تصویب کردند.

بیشترین DPS

بررسی‌های فارس از وضعیت سود سهام شرکت‌های بورسی حاکی است با توجه به تعداد سهام ۷/۵‌میلیارد و توزیع ۹۵ تومانی سود به ازای هر سهم شرکت ملی مس بیش از ۵۵۰‌میلیارد تومان را سود بین ۱۴‌هزار سهامدار خود توزیع کرده و از این لحاظ بیشترین مجموع سود را پرداخت کرده است.

به گزارش فارس، اما از لحاظ بیشترین توزیع برای هر سهم بدون توجه به تعداد سهام، شرکت فرآوری مواد معدنی با توزیع سود ۷۰۰ تومانی در رتبه نخست جای گرفته و شرکت‌های سیمان قائن با ۵۱۰ تومان، باما و کالسیمین هر کدام با ۵۰۰ تومان سودی که برای هر سهم کنار گذاشته‌اند بالاترین سود توزیعی را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌های مواد داروپخش با ۴۵۰تومان سود برای هر سهم، ایران دارو و قند اصفهان با ۴۰۰ تومان، داروی زهراوی با ۳۵۰ تومان، سیمان اصفهان با ۳۰۰ تومان، پتروشیمی خارک با ۲۸۰ تومان، لوله سدید با ۲۵۰‌تومان، نفت بهران با ۲۴۵‌تومان، حمل‌ونقل و پتروشیمی با ۲۰۳ و شرکت‌های بهنوش، جوشکاب یزد، ایرالکو و البرز دارو هر یک با ۲۰۰‌تومان از دیگر شرکت‌هایی بودند از لحاظ مبلغ سود هر سهم بیشترین رقم را در بین شرکت‌های بورس داشته‌اند.

این در حالی است که ۳۳ شرکت بورس بین ۱۰۰ تا ۱۸۰‌تومان، ۵۲ شرکت بین ۵۰ تا ۹۵‌تومان و ۱۰۳ شرکت نیز بین ۱۰ تا ۴۷‌تومان DPS را تصویب کرده‌اند.