گروه بورس- محبوبه مغانی: در حالی که انتظار می‌رفت اعلام نتیجه تصمیمات دو روزه بانک مرکزی اروپا مبنی بر حفظ نرخ بهره بانکی، روند صعودی ارزش یورو در برابر دلار و ین را ادامه‌دار کند؛ رییس‌جمهور فرانسه با اعلام نگرانی خود در برابر افزایش ارزش واحد پولی این منطقه و تاکید بر حفاظت واحد پولی یورو در برابر تحرکات غیرمنطقی؛ منجر به واکنش وزیر اقتصاد آلمان شد تا کاهش ارزش یورو در برابر ارزهای مهم رقم بخورد.

وزیر اقتصاد آلمان در پی اظهاراتی خواستار رقابت فزاینده از سوی کشورهای این منطقه به جای تمرکز بر کاهش ارزش پولشان شده بود.
در این میان افزایش تردیدهای سیاسی در اسپانیا به دنبال مواجه شدن ماریانو راجوی، نخست‌وزیر این کشور با درخواست‌های متعدد استعفا و همچنین در ایتالیا که در ادامه این ماه انتخابات عمومی خود را برگزار خواهد کرد از یک سو و احتمال کاهش بودجه اتحادیه اروپا از سوی دیگر بر کاهش ارزش یورو نسبت به دلار بی تاثیر نبود.
در چنین فضایی، دلار نیز تحت تاثیر صدور مجوز برای دولت آمریکا از سوی کنگره مبنی بر ادامه استقراض برای تامین اعتباراتش تا ۱۸ ماه آینده به موجب امضای قانون افزایش سقف بدهی‌های عمومی آمریکا قرار داشت. این مجوز در حالی به دولت آمریکا اعطا شد که کسری بودجه این کشور برای سال مالی جاری به ۸۴۵ میلیارد دلار رسیده است. بنابر اعلام اداره بودجه کنگره آمریکا، بالا بودن بدهی‌های عمومی و حاکمیتی آمریکا ابتکار عمل این کشور را در صورت کند شدن رشد اقتصادی یا درگیری مسلحانه آمریکا در منطقه‌ای از جهان محدود خواهد کرد. در این میان اوباما از کنگره درخواست کرد که اگر کنگره نتواند روی بسته‌ای بزرگ‌تر پیش از آنکه کاهش هزینه‌های دولتی به صورت خودکار اعمال شود، توافق کند می‌تواند دست‌کم روی بسته‌ای کوچک‌تر اقدام کند.
در چنین فضایی قیمت هر اونس طلای جهانی در نوسانات مثبت و منفی خود در پایان هفته ای که گذشت تنها 6/0 درصد افزایش یافت.
نفت تقویت می‌شود...؟
اما در بازار نفت کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران درخصوص بی‌ثباتی سیاسی در منطقه یورو در کنار انتشار آمار مثبت اقتصادی و گزارش‌های قوی‌تر از انتظار درآمد شرکت‌ها بر قیمت نفت برنت دریای شمال افزود. اگر چه در این میان نگرانی‌های مازاد عرضه در Cushing اوکلاهما، تقویت نفت را محدود کرد. مطابق جداول زمانی بارگیری، انتظار می‌رود عرضه نفت دریای شمال در ماه مارس کاهش یابد که این امر منجر به افزایش بهای نفت برنت خواهد شد.
اما در بازار داخلی؛ پس از اعلام نرخ تورم ۷/۲۸ درصدی در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه امسال، بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به اسفندماه ۹۱ به ۳۲ درصد خواهد رسید. نرخ تورم در فروردین‌ماه امسال ۸/۲۱ درصد بوده است که با توجه به افزایش نرخ تورم انتظار می‌رود که حداقل دستمزد سال آینده حدود ۱۲ میلیون مشمول قانون کار تا ۵۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی به میزان ۱۱۱ هزار تومان (بدون در نظر گرفتن سبد معیشت) افزایش یابد.
مهار بازار ارز کار اساسی‌تری را می‌طلبد
در این میان رییس اتاق بازرگانی تهران با اظهار نگرانی از نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات در دورنمای اقتصاد کشور عنوان کرد: جنگی که امروز اتفاق افتاده است مثل جنگ‌های نامتقارن است، اما از جنس نرم‌افزاری که فرم خاصی دارد. لذا باید از تمام توانمندی‌ها استفاده کرد و هزینه‌هایی را قبول کرد و به بخش خصوصی میدان داد.
این اظهارات در حالی بیان شد که مجلس فوریت طرح مجازات اخلالگران ارزی را مورد تصویب قرار داد، طرحی که از سوی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مورد انتقاد قرار گرفت. پورابراهیمی نماینده کرمان اولویت امروز در کشور را حل مشکلات ارزی و تعیین سیاست مشخص ارزی عنوان کرد و به نوسانات بازار ارز اشاره کرد که نشان از آن دارد که بازار با هیجان‌ها تغییر می‌کند نه بر اساس متغیرهای واقعی اقتصاد.
در نهایت وی پیش‌بینی کرد که قانونی که امروز در مجلس به تصویب رسید می‌تواند به کنترل بازار ارز کمک کند، در صورتی که بانک مرکزی و دولت اقدامات مناسب ارزی را در کنار آن انجام دهد. در این میان رییس گمرک نیز شاخص نسبت صادرات به واردات را ۷۸ صدم واحد عنوان کرد؛ یعنی به ازای هر یک دلار کالا که به کشور وارد شده است ۷۸ سنت کالای غیرنفتی از کشور به بازارهای جهانی صادر شده است. در چنین فضایی اعلام مرحله جدید پیش فروش سکه سبب شد تا به رغم برخورداری هر گرم طلای ۱۸ عیار از رشد قیمت ۲/۰ درصدی، نرخ سکه در پایان هفته منتهی به ۱۹ بهمن‌ماه با کاهش ۶/۵ درصدی مواجه شود.
افزون بر این، در این هفته هر دلار آمریکا با کاهش 2 درصدی و یورو با افت 7/3 درصدی مواجه شد.
همچنین در این هفته قیمت هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی از سطح ۲۴ هزار و ۵۴۷ ریال به ۲۴ هزار و ۵۳۷ ریال و یورو از رقم ۳۳ هزار و ۴۸۲ ریال به ۳۳ هزار و ۱۳۸ ریال رسید.
چاره‌جویی سریع برای حل بحران مسکن
اما در بازار مسکن؛ با توجه به افزایش قیمت‌ها و نوسانات ارزی هزینه ساخت هر مترمربع مسکن مهر تا سقف ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. از سوی دیگر بانک مسکن با توجه به افزایش هزینه‌های احداث واحد مسکونی، جزئیات استفاده همزمان از اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن و حساب صندوق پس‌انداز برای احداث یک واحد مسکونی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال را اعلام کرد. اما در مورد تقاضای حاضر در بازار مسکن، کارشناسان مسکن معتقدند در صورتی که مالکان آپارتمان‌ها فروش و از همه مهم‌تر سازنده‌های مسکن عرضه را مسدود نکنند، به طور ماهانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد مسکونی نوساز روانه بازار مصرف می‌شود. بر این اساس عنوان می‌شود بازار مسکن در حال حاضر نیازی به ساخت و ساز ندارد، بلکه آنچه در این بازار فشار وارد می‌کند خانه‌های خالی است. با این حال به نظر می‌رسد ساماندهی این بازار در شرایط کنونی نیازمند چاره‌جویی هرچه سریع‌تر از سوی مسوولان و از همه مهم‌تر تعیین مالیات سنگین برای آپارتمان‌های خالی است تا شرایط بازار مسکن از این بدتر نشود. اما در بازار سرمایه؛ در فعالیت کاری ۵روزه بورس تهران در هفته منتهی به هجدهم بهمن‌ماه، یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۵ هزار و ۲۱ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته قبل حجم و ارزش معاملات به ترتیب از رشد ۴۱ و ۱۷ درصدی برخوردار بود. در نهایت شاخص کل با یک درصد رشد در پایان هفته در سطح ۳۶ هزار و ۹۱۳ واحدی توقف کرد. محصولات چوبی، فلزات اساسی، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، ساخت محصولات فلزی و ابزار پزشکی به عنوان صنایع پیشرو در هفته‌ای که گذشت مورد توجه ۳۱ هزار و ۹۸۳ خریدار حاضر در بازار سرمایه بودند.