گروه بورس- آثار سمت و سوی سیاست‌های پولی دولت و بانک مرکزی به طور تدریجی در روند و رفتار کلان بازار سرمایه نمایان شده و روند معاملات و اظهارنظرهای مقامات مسوول، حکایت از ورود نقدینگی جدید به بورس تهران دارد.

به نوشته خبرنگار ما، از ابتدای سال جاری بر اثر تحرکات جدید بازار سرمایه، شاخص قیمت و بازده نقدی از سطح ۳۶۲۰۶واحد به سطح ۴۱۹۸۸ واحد رسیده است که نشان از رشد ۱۶درصدی بازدهی بازار دارد. بر همین اساس شاخص کل بازار نیز از ابتدای سال جاری از سطح ۱۰۰۸۵ واحد به سطح ۱۱۴۳۶ واحد رسیده است که نشان از روند رو به افزایش ارزش بازار دارد. بورس تهران در حالی از ابتدای سال جاری بازدهی ۱۶درصدی را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به همراه داشته است که نرخ تورم در اردیبهشت ماه حدود ۸/۱۹درصد بوده است. تقویت مداخله دولت در سایر بازارهای بدیل و رقیب بورس جهت کنترل سطح عمومی قیمت‌ها همچنین اعمال سیاست‌های پولی شبه ضد انبساطی باعث شده که دارندگان سرمایه که از حداقل میزان مخاطره‌جویی برخوردار هستند، بخشی از منابع نقدی خود را وارد بورس تهران کنند. تا از رسوب پول در بسترهای کم بازده جلوگیری کنند.

افزون بر این، کنترل بازار سکه از محل فروش سکه در شعب بانکی، ممانعت و کنترل اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی، خروج «ایران چک» از شبکه معادلات پولی به منظور پیشگیری سرعت پول و کنترل قدرت خلق پول و تعدیل ضریب فزاینده پولی، احتمال برقراری مالیات بر روی معاملات متعدد مسکن در یک سال، کاهش نرخ سود بانکی‌و... همه از جمله عوامل اقتصاد برون بازاری است که ایجاد رونق در بخشی از بازار سرمایه را فراهم کرده، همچنین تقسیم سود نقدی در زمان برگزاری مجامع، اعلام پیش‌بینی‌های سود سال مالی آتی، تعدیل‌هایی در دقایق نود در آستانه برگزاری مجامع، تغییر دامنه نوسان معاملات، افزایش قیمت برخی از محصولات از بازارهای جهانی نیز از جمله پارامترهای بهبود معاملات در سال‌جاری است.

با این حال مقامات خبره مالی پیش‌بینی می‌کنند که رونق معاملات در بورس تهران تعمیق نیافته و بعد از فصل برگزاری مجامع امکان کاهش رونق معاملات وجود دارد.

هم اینک سرمایه‌گذاران حتی از یک فرصت دو سه ماه برای جبران زیان‌های گذشته و تامین حداکثر سود در شرایطی که چشم‌انداز دقیقی برای بازدهی مطلوب سرمایه‌گذاری در سایر بازارها نمی بینند، استفاده می‌کنند.

بسیاری از این گروه از سرمایه‌گذاران به جای اتخاذ راهبرد معاملاتی خرید و نگهداری، به راهبرد «نوسان‌گیری» یا خرید و فروش حتی برای کسب سه درصد بازدهی روی آورده‌اند.

با این حال طی سال جاری به دلیل شتاب در عرضه‌های اولیه سهام ارزنده دولتی بعد از فصل مجامع نیز امکان سوددهی بورس تهران برای سرمایه‌گذارانی که با تحلیل خرید و فروش می‌کنند، وجود دارد.