روزهای خوش خودروسازان ادامه می‌یابد؟

گروه بورس- رشد چهار درصدی شاخص صنعت خودرو در بورس تهران و تشکیل صف‌های خرید برای اغلب سهام این گروه، خودروسازان را به یکه‌تاز بلامنازع بازار سهام در روزگذشته تبدیل کرد. به نظر می‌رسد اخبار غیررسمی اخیر در مورد احتمال افزایش قیمت محصولات، رگه‌های امیدواری را برای سرمایه‌گذاران این صنعت ایجاد کرده است؛ صنعتی که پس از رشد بی‌سابقه ۱۴۰ درصدی در سال گذشته، با افت دو درصدی از ابتدای س ال‌جاری نتوانسته است انتظارات سهامداران را برآورده سازد. دنیای‌اقتصاد در گزارش پیش‌رو به واکاوی دلایل توجه مجدد بازار به سهام خودرویی پرداخته است. ارزندگی سهام فارغ از تغییر نرخ محصولات

مدیر امور سهام شرکت رایان سایپا احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو را بعید دانست.ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: به نظر نمی‌رسد که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش دوباره قیمت خودرو را در نظر داشته باشد.وی دلیل رشد قیمت سهام خودرویی‌ها را تبعیت از جو عمومی بازار و صعود شاخص‌ طی روزهای اخیر دانست.

ابوطالبی با اشاره به اینکه قیمت سهام شرکت‌های خودرویی ارزان است، افزود: با توجه به نسبت قیمت بردرآمد و میزان سود تقسیمی شرکت‌ها، رشد سهام این گروه دارای پشتوانه منطقی است.

خودرویی‌ها لیدر بازار نیستند

در همین رابطه مرجان ژف، تحلیلگر بازار سرمایه، گروه خودرویی را لیدر مهم و تاثیرگذاری برای بازار سرمایه ندانست. وی افزود: شرکت‌های این گروه هیچ‌گاه تاثیرگذاری پایداری در فضای کلی بورس نداشته‌اند و براین اساس نمی‌توانند رشد پایداری هم در بازار سرمایه داشته باشند.

ژف اقبال بورس به این گروه را در نتیجه پیش‌بینی افزایش قیمت محصولات عنوان کرد و گفت: تاثیر افزایش قیمت‌ها بر تمامی شرکت‌های این گروه یکسان نخواهد بود اما بازار این اتفاق را برای تمامی شرکت‌های این گروه در نظر گرفته است. این کارشناس تصریح کرد: تمامی این موارد در حالی است که به نظر می‌رسد بازار کمی برای این استقبال از سهام مزبور تعجیل کرده است؛ چراکه پیش‌بینی رشد سودآوری خودرویی‌ها با مشخص شدن چگونگی افزایش نرخ‌ها منطقی‌تر خواهد بود.

ژف افزود: رشد گروه خودرویی در حال حاضر و با این شکل پایدار و قابل اعتماد نخواهد بود زیرا در روزگذشته نیز توان خرید به اندازه عرضه‌ها نبود.

وی پارس خودرو و زامیاد را دو شرکتی دانست که بیشترین تاثیر را از افزایش نرخ‌ها می‌برند و خاطرنشان کرد: نوع محصولات این دو شرکت به گونه‌ای است که بیشترین تاثیر را از تغییر نرخ فروش می‌پذیرند.

همسویی خودرویی‌ها با بازار

در همین راستا، معاون مالی و اقتصادی گروه بهمن در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی «بورس۲۴» دلایل تشکیل صف‌های خرید در این گروه را تشریح کرد.

سعید موحدی، آغاز دور جدید از رشد قیمت‌ها در بورس تهران را از دلایل اصلی توجه بازار به گروه خودرویی اعلام کرد.وی با بیان این مطلب افزود: صف‌های تشکیل شده برای گروه خودرویی فارغ از خبرهای خوب تعدیل پیش‌بینی‌ها و افزایش قیمت‌هایی که در انتظار است، مربوط به بازگشت دوباره توجه بازار به گروه خودرویی است.

وی تاکید کرد: گروه خودرویی مدت‌ها است که با پی‌به‌ای ۴ که بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی این گروه است معامله می‌شوند.

موحدی گفت: این طبیعت بازار است که در دوره‌های زمانی مختلف به اصلاح قیمتی گروه‌ها اقدام می‌کند و گروه خودرویی با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند افت گذشته را جبران کند.

موحدی در خصوص افزایش نرخ محصولات این شرکت خودروساز گفت: در صورت کسب مجوز، این افزایش نرخ برای تمامی محصولات گروه بهمن اتفاق خواهد افتاد که در صورت تحقق می‌تواند در شش‌ماهه دوم پیش‌بینی‌های جدیدی برای شرکت ایجاد کند.

دو سناریو برای تحقق افزایش نرخ

از نظر علی اسلامی بیدگلی افزایش نرخ مواد اولیه، انتظار برای رشد محصولات در گروه خودرویی را بیشتر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند این افزایش نرخ در گروه خودرویی براساس مدل‌های قیمت‌گذاری سازمان حمایت و برای برخی از محصولات انجام خواهد شد، اما رشد این گروه تحت تاثیر این اخبار خوش، در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سهام گروه خودرویی در چند ماه گذشته افت قابل توجهی یافته‌اند که می‌تواند پتانسیل رشد را در این گروه ایجاد کند. هرچند ابهام در نحوه قیمت‌گذاری‌های جدید موجب می‌شود که این رشد موقتی باشد و ممکن است افزایش نرخ کمتر از انتظار سهامداران رشد پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها را در پی نداشته باشد.

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه افزایش نرخ گروه خودرویی مشروط است و در یک کمیته خاص باید تصمیم‌گیری شود، پایداری رشد در این گروه را مورد تردید قرار داد. علیرضا کدیور افزود: شرکت‌های خودرویی در دو حالت می‌توانند درخواست افزایش نرخ داشته باشند؛ اول اینکه محصولی که تولید می‌کنند زیان‌ده باشد و دوم اینکه بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت وجود داشته باشد و قیمت در بازار آزاد ایجاد رانت کرده باشد.وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هنوز رویدادهای مزبور به طور قطعی اتفاقی نیفتاده و تا الان هیچ اخباری مبنی بر افزایش نرخ منتشر نشده است.وی با اشاره به شرایط کنونی بورس و عبور شاخص از مرز ۲۷ هزار واحد، ادامه داد: بازار روندی صعودی در پیش گرفته است و فضای رشد در بازار وجود دارد که عمدتا به واسطه رکودی بوده که از اردیبهشت تا مرداد، گریبانگیر بازار شده بود. بر این اساس در چند ماه گذشته برخی سهام در صنایع مختلف به دلایل واهی و غیراقتصادی، افت قیمت و توقف رشد داشته‌اند. کدیور تصریح کرد: بازار بعد از گذشت چندماه دلایل واهی را فراموش کرده و بین سهامداران و بورس آشتی ایجاد شده تا حقیقی‌ها دوباره در ماه‌های مرداد و شهریور وارد بازار سرمایه شوند.این در حالی است که در حال حاضر سهام گروه‌هایی که به دلایلی رشد کرده‌اند، جذابیت خود را از دست داده و سرمایه‌گذاران به سمت گروه خودرویی هجوم آورده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد: سهام خودرویی هم احتمالا مثل سهام سایر گروه‌ها رشد می‌کند و بعد بازار به انتظار اخبار موثق‌تر خواهد بود تا تاثیرگذاری واقعی داشته باشد. کدیور تعمیم اخبار خوش گروه خودرویی را در تمامی شرکت‌های این گروه اشتباه دانست و افزود: تصور اینکه رشد یک یا دو شرکت موجب افزایش کلی قیمت‌ها در گروه‌ها و صنایع مختلف خواهد بود، برداشت اشتباهی است و نمی‌تواند تحلیل درستی را از وضعیت یک گروه به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. چراکه مثلا در گروه خودرویی محصول، بازار، رقبا و مواد اولیه متفاوت است که می‌تواند شرایط کسب و کار متفاوتی را برای شرکت‌های این گروه ایجاد کند.

کدیور در پایان تصریح کرد: در گروه خودرویی یک‌سری شرکت‌های ارزنده داریم که امکان تعدیل سود و رشد قیمت دارند اما قیمت برخی شرکت‌های این گروه در حال حاضر بالاتر از ارزش ذاتی آنها قرار دارد.